Zin en onzin van EV achter receiver

Gestart door WimPeu, september 11, 2011, 09:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Die maximale belastbaarheid heeft er mee te maken dat de luidspreker niet te heet wordt, meer watts meer warmte. Dus 500watt kan je best een tijdje luisteren, totdat het te warm wordt en je de spreekspoel in de magneet vast last.

Niber

Citaat van: still life op september 12, 2011, 11:37:38
ik zie het zo: onder 90db gevoeligheid => spreek je over 'hifi' (stereo) speakers
alles daarboven gaat prima met HT/receivers.. (of zonder EV)

Laat Fritz het maar niet horen....  clown1
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Zoldar

Yamaha receiver
Audio Rersearch vs60 EV 50watt
Triangle genese quartet 91db
Bk xl400 sub

Dit staat bij een vriend van mij. Rooie oortjes bij muziek en lekker knallen met films.   Die 50watts zijn ruim voldoende om op concertniveau te draaien. Omdat de voeding ed van de ev gewoon veel meer cleane stroom leveren en de speakers zo wie zo maar weinig vragen. De 400w sub doet de rest.

Best of both worlds. Het kan.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

We hebben het hier natuurlijk wel over Marantz receivers met een ruim bemeten voeding..  clown1

Even serieus, ook ik heb eindversterkers staan. Niet aangesloten, maar dat is 2minuten werk en dan staat er +500watt op 97db.
En daar merk ik helemaal niets van tenzij het met oud en nieuw ed lang richting +100db staat te rammelen.
Niet dat de receivers die ik had dat niet konden, maar gewoon doordat ik het een fijner idee vind een PA ev daar voor in te zetten ipv mijn geliefde Marantz. Mocht er iemand met een borrel teveel op overmoedig worden dan kost dat me helemaal niets. Alles kan het hebben om een kleine periode iets heel doms te doen.
Het effect van die eindversterker is enkel op hele hoge volumes hoorbaar, dan heb ik het over 110db en alles daarboven.
Dat zijn volumes die je normaal gesproken niet van je huis installatie eist.

(Straks ga ik verder, nu mag ik eindelijk weer naar huis).

still life

Citaat van: marvin op september 12, 2011, 12:32:43
Dat mag je zo zien van die gevoeligheid, maar waar baseer je dat op?

gewoon, dat je dan (> 90db/w/m) met minder vermogen wegkomt

net dat, power of gebrek daar aan bij receivers, staat hier ter discussie: nood aan EV of niet..

imho is er power zat aan boord bij een avr, stabiliteit (bij dips in de speakerload) is iets anders..

als het volume beperkt blijft weer geen probleem & hoge gevoeligheid werkt dit nog meer i/d hand..


Citaat van: Niber op september 12, 2011, 12:49:19
Citaat van: still life op september 12, 2011, 11:37:38
ik zie het zo: onder 90db gevoeligheid => spreek je over 'hifi' (stereo) speakers
alles daarboven gaat prima met HT/receivers.. (of zonder EV)

Laat Fritz het maar niet horen....  clown1

dat blumenhofers ook spelen icm met een sony ?  :-D


Citaat van: Zoldar op september 12, 2011, 12:52:03.

Best of both worlds. Het kan.


4 sure, maar is het nodig ?

bvb:

CiteerYamaha receiver
Audio Rersearch vs60 EV 50watt
Triangle genese quartet 91db
Bk xl400 sub
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Zoldar

Niets is nodig. Alles is luxe. Zeker in hifi.

Maar hij vind zijn muziek nu veel mooier klinken dan alleen met de EV. Waarom anders investeren in een doos met opgewarmt glas als je muziek er niet hemels van gaat klinken?

Nodig niet. Maar het kan ook verdomd muzikaal uitpakken. Just me 2 cents.


Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Buizen klinken gewoon net even anders.

JohnWx

Citaat van: marvin op september 12, 2011, 13:45:47
Buizen klinken gewoon net even anders.

Die klinken toch vervormd en daarom erg prettig  shutup
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Zoldar

Heb jij een Audio Research VS60 horen vervormen?  :mrgreen:

Ik wil hier geen buizen vs transistor van maken. Maar in zijn HT set heeft het duidelijk toegevoegde waarde. Er zijn immers geen receivers met een buizeneindtrap. Dus als je daar van houdt (en ja daar is ie helemaal weg van) is dit wel een inventieve manier om HT en Hi-fi te combineren toch?







Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

#24
Je hoeft er ook helemaal geen ander topic van te maken, je kan immers een nieuw topic maken als je die drang hebt...  :-)
Het is een algemeen bekend fenomeen dat buizen vervormen, wat voor naam daar ook op staat. clown1
Maar dat is het punt van discussie inderdaad niet. Maar een buizenbak haal je er niet bij om meer vermogen te creeƫren, geloof dat je dat wel met me eens kunt zijn?


(Zwarte humor die waarschijnlijk een ieder als mijn waarheid zal begrijpen verwijderd). :-)

Zoldar

helemaal mee eens. voor meer watts ga je niet naar buizen kijken.

maar de opmerkingen die geplaatst werden gingen niet om wie de langste....uhhmm meeste watts produceert. Maar of je betere geluidskwaliteit kunt toevoegen aan een receiver door er een EV achter te hangen.

meer watts is niet automatisch beter geluid zoals anderen hier hebben mogen ervaren. In het geval van de Yamaha/AR combo, geeft de Yamaha de Audio Research klop als het gaat om watts maar zeker niet op geluidskwaliteit.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Nee, dus eigenlijk zou dit een van de beste voorbeelden kunnen zijn.  :-D

De keuze voor een extra eindversterker wordt meestal wel gevoed door drang naar meer watts, denk dat het topic daarvoor ook is opgestart.
Maar inderdaad, goed voorbeeld.

JohnWx

Citaat van: Zoldar op september 12, 2011, 14:57:31
Heb jij een Audio Research VS60 horen vervormen?  :mrgreen:


Ja, kan er ook niks aan doen maar dat doet elke buis namelijk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject