Zin en onzin van EV achter receiver

Gestart door WimPeu, september 11, 2011, 09:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimPeu

Even een apart topic over dit fenomeen geopend.

Dit bericht had ik reeds in een ander topic geplaatst en geeft mijn ervaring mbt dit onderwerp weer.

Het blijft me steeds verbazen, al die EV upgrades achter een receiver. Ik heb het ook gedaan (en hoe..Classe CA-200 icm Classe-Cav75, Rotel RB-1070, NAD 218THX en een Cambridge Audiio 840W...Google maar eens naar de specs van deze jongens) ook ik dacht enorme verbeteringen waar te nemen. Ik ben er voor mijzelf inmiddels achter dat dat voor 99% psychisch was. Je leest dat veel mensen het zo ervaren, je wilt het graag geloven en je doet een dikke investering...dan klinkt het ook echt beter. Maar als je een tijdje verder bent en echt eerlijk naar je zelf bent dan valt het eigenlijk allemaal tegen. Ik had een Classe CA-200 op een set Focal 816v en ging toen eens terug naar een 75 watt Classe CAV-75 en hoorde gewoon 0,0 verschil. Ik dacht toen bij mezelf:  ik kan dat geld beter investeren. Dacht toen ook dat als een 5 maal 75 watt Classe goed kan klinken dan kan een receiver op zich dat ook. Heb daarna nog een 2 tal jaar met een combi HT/Stereo gerdraait HT met de Cambridge Audio 840 E/W combi. Maar nu weer terug bij enkel een receiver. Nu heb ik meer kracht en een meer homogeen geluid dan dat ik ooit daar voor had gehad.

Mijn conclusie is dat (mocht je ontevreden zijn over je geluid) je beter de oplossing kan zoeken in een andere receiver en/of andere speakers dan vermogens versterkers achter een receiver hangen.

Dit verhaal geldt imho niet voor stereo integratie met HT.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Stadium III

Ook hier met losse MA 500 gewerkt achter een Sr 6300 en dit bracht wel meer power en dynamiek !
Niet dat ik het nodig had maar dat ik het kon en dan het meschien wel stukken beter zou gaan klinken
Nou uhh harder ging alles wel maar mijn plaatsing end werd er niet extreem veel beter op

Dus jah dan alles eruit en doorgaan met reciever upgrade's van de SR 6300 naar de SR 7500
Dit kwam al stukkken beter uit de voeten want dit was kwa voorverterker al beter en de eind versterking was ook wel inorde in de Sr 7500

Zou ben ik eigenlijk in de recievers blijven upgrade en zie ik bij speakers van 90,91,89.87 DB niet een rede waarom een fatsoenlijke reciever een eindversterker zou moeten hebben
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

Been there ...done that  :-)

En bovenal mijn luidsprekers hebben al die eindversterkers overleeft ,en volgens de specs van IT (InterTechnic) hebben mijn speakers toch echt een rendement van 83db 1w/1mtr ,en dan ben je met een goeie 100 wpc al klaar ,met 200 wpc kon ik iets luider spelen wat ook simpel te verklaren is .

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een zwaardere receiver  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

still life

Citaat van: WimPeu op september 11, 2011, 09:08:31
Mijn conclusie is dat (mocht je ontevreden zijn over je geluid) je beter de oplossing kan zoeken in een andere receiver en/of andere speakers dan vermogens versterkers achter een receiver hangen.



het gaat imho weer om een mooie combi cq mismatch tss gear..

een typische HT-set draait op HT-speakers of monitors icm een sub, daarmee zal je niet snel tekort komen..
simpel gesteld: het film/surround verhaal, zeg maar.. (kan je evt ook moeilijker maken)

CiteerDit verhaal geldt imho niet voor stereo integratie met HT.

dan komt het stereo verhaal om de hoek kijken..
meestal wil men op 1 of andere manier een hybride systeem maken met een integrated PM ertussen
of gaat men voor full seperated: een dedicated stereo set in aparte ruimte met HT on the side, in the living..

het is maar wat je wil & hoe je het doet, imho heb je voor mooie stereo vette zuilen of high-end monitors nodig,
bij voorkeur in een mooie opstelling & goed klinkende ruimte
dat laatste is een AND voorwaarde  :yes: geen OR/of  :no: waar al eens overgekeken wordt

maar back to nice hifi-speakers/fronts daar begint het mee, want die stellen op volume al eens hogere eisen aan versterking..

wil je die aansturen met een avr heb je these days ADSY als tool:
vooreerst om je weergave mooi balanced te krijgen in je kamer/ruimte
als side effect helpt dit m.i. ook qua aansturing: de beschikbare power wordt ingezet waar nodig..

verder heb je het beruchte bi-ampen op receivers: als je fronts het toelaten & 5.1 genoeg is
kan je die functie ook nog inzetten: afh van je speakers & volume eisen kan het soelaas brengen

heb hier een tijd mee gedraaid op mijn fronts & imho ging dat single wired/amped nog best of all..
naar het schijnt zakt je tegenkoppeling een pak ineen met dat bi-ampen..

als ace in the hole had ik echter nog mijn good ol' yammie op rust staan:
met deze erbij (op het laag) klopt voor mijn gear het verhaal helemaal: het laat de vento's zingen..  :-D

dus IYAM: het kan zinvol zijn (als je het ganse verhaal overloopt & in perspectief bekijkt)
back to the start: een mooie combi maken & genieten van (film) muziek..  pompom

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

edgnoj

Citaat van: still life op september 11, 2011, 17:09:25

wil je die aansturen met een avr heb je these days ADSY als tool:

dus IYAM: het kan zinvol zijn (als je het ganse verhaal overloopt & in perspectief bekijkt)



Wat is ADSY en wat is IYAM  HLP

Marvin

Nederlands is geloof ik uit de mode aan het raken.  :-D

ADSY, daar bedoeld hij Audessy mee. (Of hoe je dat ook zou moeten schrijven).
De rest is ook voor mij vaak vrij onduidelijk, maar het ontcijferen ervan begin ik niet meer aan.  :wink:

dmeerpa

Citaat van: WimPeu op september 11, 2011, 09:08:31
Mijn conclusie is dat (mocht je ontevreden zijn over je geluid) je beter de oplossing kan zoeken in een andere receiver en/of andere speakers dan vermogens versterkers achter een receiver hangen.
Nu ja, je receiver of speakers vervangen kost ook geld. Zelf heb ik de SR8002 en de ingebouwde versterker/voeding is niet opgewassen voor mijn speakers. Nu alles klinkt mooi, maar je merkt dat er meer in zit. En dat komt er ook uit met de Rotel erachter (heb ik voor 250€ gekocht).
De speakers vervangen, nee, geen optie, ze hebben de klankkleur die ik graag heb, en klinken zeer mooi. Ook de looks vind ik heerlijk.
De receiver vervangen binnen de Marantz lijn zou ook geen oplossing zijn. De SR7005 levert op papier 140Watt bij 6Ohm of ik moet al gaan denken naar de MM7055 die 170 Watt levert op papier. Maar samen met de AV7005 is dit toch al goed voor meer dan 4000€. Het dubbel van wat ik nu heb uitgegeven en ik zit terug met 2 toestellen. Enkel het stroomverbruik zou zo goed als gehalveerd worden, wat wel niet mals is als je weet dat mijn set gemiddeld 15 uur per dag aanstaat.
Overstappen op een ander merk heb ik toch schrik dat de klankkleur gaat veranderen, of een mismatch met de speakers of toch nog steeds te weinig vermogen voor de fronts.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

Marvin

Hoezo,-en waaraan merk je dat, is de voeding niet opgewassen tegen je luidsprekers.
Lijkt me zo op papier niet zo'n heel ingewikkeld luidsprekertje, kan met 60watt al helemaal uit de voeten.'
Zit op 88db, niet geheel hoog maar nu ook niet schrikbarend laag.
Heeft een weergave tot 45hz ofzo, wat is er ingewikkeld aan dat ding en hoezo zou daar (bv) 300watt op moeten staan?
Die 300watt wordt enkel geleverd met de knop op 10, veelal zal je gewoon met een wattje of 60 draaien.

Niet om te zeuren hoor, maar verklaar jezelf eens?

WimPeu

Met Marvin eens hoor. Je staart je veel te veel blind op watts. Je moet kijken wat ie gewoon nodig heeft om te spelen. De gevoeligheid. Een speaker van 100 watt (speakers hebben geen watts  :wink:) hoeft geen versterker van 100 watt. Een speaker met een gevoeligheid vanaf de 85dB kan met gemak door een beetje receiver worden aangestuurd.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

TurboMarco

Voordat het nodeloos ingewikkeld dreigt te worden toch maar even duidelijk maken dat een Watt een eenheid is die niet variabel is ,dus een 50 Watt afkomstig van een receiver staat gelijk aan 50 Watt van een eindversterker ,dit uitgaande van correct ontworpen versterkers maakt het in principe geen drol uit voor de luidsprekers .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

still life

Citaat van: edgnoj op september 11, 2011, 18:40:03

Wat is ADSY en wat is IYAM  HLP

audyssey & if you ask me

Citaat van: marvin op september 11, 2011, 20:13:45

De rest is ook voor mij vaak vrij onduidelijk, maar het ontcijferen ervan begin ik niet meer aan.  :wink:

fak dat  nopompom  nou had ik nog zo me best gedaan op dat epistel..   :-D

Citaat van: WimPeu op september 11, 2011, 21:47:33
Een speaker van 100 watt (speakers hebben geen watts  :wink:) hoeft geen versterker van 100 watt. .


imho is dat de max belastbaarheid, zet je best geen 200W op.. (al dan niet met een EV)

CiteerEen speaker met een gevoeligheid vanaf de 85dB kan met gemak door een beetje receiver worden aangestuurd

hmm, I say: vanaf 90db/w/m
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

85db is een hele normale gevoeligheid en daar mag zo'n kreng geen hinder van ondervinden, het knopje moet gewoon wat verder naar rechts.
Maximale belastbaarheid van 100watt, daar kan je zonder probleem 200watt en meer aan hangen.
Knopje gewoon niet té ver naar rechts draaien, een luidspreker heeft meer te verduren als je er 10watt op laat clippen dan dat je er 200watt schone energie op los laat.
Dat je beide niet te lang moet doen lijkt logisch, maar de te hoge belasting is minder slecht dan de overstuurde 10watt.

(Het Engels en Nederlands wat je mix heb ik geen probleem mee hoor, maar het komt de duidelijkheid niet ten goede en ik ga het zelf niet meer zitten ontcijferen).  :-)

TurboMarco

Citaat van: marvin op september 12, 2011, 11:13:14
85db is een hele normale gevoeligheid en daar mag zo'n kreng bitch geen hinder van ondervinden, het knopje moet gewoon wat verder naar rechts.
Maximale belastbaarheid van 100watt, daar kan je zonder probleem 200watt en meer aan hangen.
Knopje gewoon niet té ver naar rechts draaien, een luidspreker heeft meer te verduren als je er 10watt op laat clippen dan dat je er 200watt schone energie op los laat.
Dat je beide niet te lang moet doen lijkt logisch, maar de te hoge belasting is minder slecht dan de overstuurde 10watt.

(Het Engels en Nederlands wat je mix heb ik geen probleem mee hoor, maar het komt de duidelijkheid niet ten goede en ik ga het zelf niet meer zitten ontcijferen).  :-)
stupid

:evil:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

still life

ik zie het zo: onder 90db gevoeligheid => spreek je over 'hifi' (stereo) speakers
alles daarboven gaat prima met HT/receivers.. (of zonder EV)

een geclipped signaal is uiteraard nooit lekker voor speakers (afgesneden amplitude & vervorming)

200W op die gevoeligheid => fakked hearing 4 good..   :-D
die max belastbaarheid zie ik als => het kan wat hebben/slikken aan power

of icm met te lichte versterking, kan een EV zinvol zijn ?  :evil:

Citaat van: Marco op september 12, 2011, 11:23:13
Citaat van: marvin op september 12, 2011, 11:13:14


(Het Engels en Nederlands wat je mix heb ik geen probleem mee hoor, maar het komt de duidelijkheid niet ten goede en ik ga het zelf niet meer zitten ontcijferen).  :-)
stupid

:evil:

kay, hou ik het hierbij..

Citaat van: still life op september 11, 2011, 17:09:25
een mooie combi maken & genieten van (film) muziek..  pompom

:-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Dat mag je zo zien van die gevoeligheid, maar waar baseer je dat op?