Marantz 1060:Vraagje "Power amp adjustment"

Gestart door robbe_15, september 05, 2011, 19:37:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

robbe_15

Heb  enkele condensatoren vervangen in deze mooie versterker en wil de Power amp van mijn Marantz 1060 versterker afstellen doch graag raad voor ik het verkeerd doe.

Volgens service manual:
Power amplifier adjustment:
1. Connect VTVM across the resistor R747 and adjust the trimming
resistor R729 until the VTVM reads 7,5 mV DC. For the other channel
connect the VTVM across the R748 and adjust the R730 for the same
reading.


Vraagjes:
Meetprobes aan beide kanten van betreffende weerstand,dit vind ik vreemd ? Bij mijn andere Marantzspullen moesten er telkens bepaalde pinnetjes genomen worden.
Moet deze meting gebeuren zonder dummy load op de speakeraansluiting  en volumeknop op nul ?
Graag reactie byebye

HAL9000

ja  over  de  emitter weerstanden maten voor bias.  Ongeveer afstellen  van 5mV tot 10mV
en DC  offset  bij de speaker aansluitngen moeten  0.00 zijn.  alhoewel 0.020v is  prima  :-)

volume  altijd nul.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

i2Paq

Citaat van: HAL9000 op september 07, 2011, 11:26:07
ja  over  de  emitter weerstanden maten voor bias.  Ongeveer afstellen  van 5mV tot 10mV
en DC  offset  bij de speaker aansluitngen moeten  0.00 zijn.  alhoewel 0.020v is  prima  :-)

volume  altijd nul.

Ik denk dat je in het ziekenhuis ook even moet vragen naar een behandeling voor een bepaalde verslaving  :schater:
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

HAL9000

Citaat van: i2Paq op september 07, 2011, 14:45:34
Citaat van: HAL9000 op september 07, 2011, 11:26:07
ja  over  de  emitter weerstanden maten voor bias.  Ongeveer afstellen  van 5mV tot 10mV
en DC  offset  bij de speaker aansluitngen moeten  0.00 zijn.  alhoewel 0.020v is  prima  :-)

volume  altijd nul.

Ik denk dat je in het ziekenhuis ook even moet vragen naar een behandeling voor een bepaalde verslaving  :schater:

marantzorfine  :schater:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

i2Paq

Citaat van: HAL9000 op september 07, 2011, 20:35:20
Citaat van: i2Paq op september 07, 2011, 14:45:34
Citaat van: HAL9000 op september 07, 2011, 11:26:07
ja  over  de  emitter weerstanden maten voor bias.  Ongeveer afstellen  van 5mV tot 10mV
en DC  offset  bij de speaker aansluitngen moeten  0.00 zijn.  alhoewel 0.020v is  prima  :-)

volume  altijd nul.

Ik denk dat je in het ziekenhuis ook even moet vragen naar een behandeling voor een bepaalde verslaving  :schater:

marantzorfine  :schater:

50mg please  :evil:
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

robbe_15

OK,was dan toch op de goede weg:Afgesteld op 7,5 mV. Voltage op de speakeraansluiting bij volumeknop op 0 schommelt tussen 10 en 20 mV.Mag  ik hiermee tevreden zijn ?  :mrgreen:
Voor de andere afstellingen heeft men apparatuur nodig. Zal eens in de buurt zoeken.

Ben zéér tevreden van de 1060  HB  bedankt !

i2Paq

Ik vindt het ook een erg mooie Amp.

Zodra mijn SM-80 terug is van HAL9000 ga ik nadenken over de revisie van de mijne.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

SB_Marantz

#7
Citaat van: robbe_15 op september 05, 2011, 19:37:59
Heb  enkele condensatoren vervangen in deze mooie versterker en wil de Power amp van mijn Marantz 1060 versterker afstellen doch graag raad voor ik het verkeerd doe.

Volgens service manual:
Power amplifier adjustment:
1. Connect VTVM across the resistor R747 and adjust the trimming
resistor R729 until the VTVM reads 7,5 mV DC. For the other channel
connect the VTVM across the R748 and adjust the R730 for the same
reading.


Vraagjes:
Meetprobes aan beide kanten van betreffende weerstand,dit vind ik vreemd ? Bij mijn andere Marantzspullen moesten er telkens bepaalde pinnetjes genomen worden.
Moet deze meting gebeuren zonder dummy load op de speakeraansluiting  en volumeknop op nul ?
Graag reactie byebye



Lees dit net pas maar bij een cap coupled versterker wat de 1060 is moet er tijdens het afregelen van de offset WEL een load aanhangen.

Cheers
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Inderdaad  :angel:   zet speakers UIT  dan zit er een ''load'' aan.   :mrgreen:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

robbe_15

#10
Heb instelllingen gedaan zonder speakeraansluitingvolume op nul ,OK of niet ?
Mooi restauratieproject van een 1060: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=400598

HAL9000


Netjes  inderdaad.
Alles  kun je  gewoon afstellen zonder of met  speakers  als  alles  maar op 0 volume  is.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

robbe_15

Citaat van: HAL9000 op oktober 28, 2011, 22:14:21

Netjes  inderdaad.
Alles  kun je  gewoon afstellen zonder of met  speakers  als  alles  maar op 0 volume  is.

Bedankt Hal,
Krijg de smaak te pakken.
Als ik "ooit tijd heb" staan hier volgende dingen te wachten voor een recap:Marantz 2235B,2240,Sansui AU-717.
Bij de Sansui zou vroeger een lijm gebruikt zijn die na lange tijd elektronische componenten aantast.Is wel geen Marantz doch heeft iemand op dit forum hier ervaring mee ? clown1

HAL9000

Citaat van: robbe_15 op oktober 29, 2011, 09:53:03
Citaat van: HAL9000 op oktober 28, 2011, 22:14:21

Netjes  inderdaad.
Alles  kun je  gewoon afstellen zonder of met  speakers  als  alles  maar op 0 volume  is.

Bedankt Hal,
Krijg de smaak te pakken.
Als ik "ooit tijd heb" staan hier volgende dingen te wachten voor een recap:Marantz 2235B,2240,Sansui AU-717.
Bij de Sansui zou vroeger een lijm gebruikt zijn die na lange tijd elektronische componenten aantast.Is wel geen Marantz doch heeft iemand op dit forum hier ervaring mee ? clown1

Ja  helaas wel,  marantz had die lijm ook.  Sansui moet je  heel goed oppassen, Goed  kijken welke  onderdelen  er origineel in zitten en niet van het schema  uitgaan. Heb me daarbij flink de neus  gestoten.
Heb  zelf  Au 11000, AU717 417 217 BAF 1 en  de  AU-x1 meerdere  malen gehad ter reparatie.
Nu  weet ik ze bijna  blind te repareren  omdat ik sansui goed ken, maar  eerst was het ene  hels  karwei.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!