Volume-regeling PM11-S2

Gestart door VANZOMERENG, september 04, 2011, 13:09:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VANZOMERENG

Gaarne een vraag over de stand v/d volumeregeling van PM-11S2.

Voor een redelijke kamerluidsterkte, waarbij de buren nog (net)niet gaan protesteren
staat bij mij op de display al vrij vlot gemiddeld op   -45  tot  -40.
Als ik "hard" wil draaien zit ik al vrij vlot op  ca. -30 tot -25

Nu is bovenstaande vrij relatief en hangt e.e.a daadwerkelijke af van:
- rendement luidspreker
- kamergrootte/akoustiek
- luisterafstand
- uitgangsspanning v/d bron
- de opname
- ingangsgevoeligheid/weerstand v/d ingangen ?
- persoonlijke beleving   

Ik heb echter "gevoelsmatig" het idee, dat ik met de PM11-S2
al vrij vlot op het einde van de schaal zit t.o.v. andere versterkers
van vergelijkbare vermogensklasse.

Mijn speakers hebben een rendement van 88db / kamergrootte 40m2
luisterafstand ca. 2,5 mtr. / als bron gebruik ik een SA15S2


Stadium III

Je geeft het zelf al aan maar zoals ik bij Wim heb meegemaakt heb je de PM 11 echt nog niet op zijn tenen lopen bij de -25 !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

drees62

Hier een PM 15-S2

Luisterniveau meestal tussen de -40 en -27,5 (laatste is erg hard) in een luisterruimte van 4,80 x 4,00 meter.
Speakers zijn "slechts" 86 db, dus reserve genoeg!

daffy

#3
Hier met een pm-11s2 en een sa-11s2 is mijn ideale luistervolume tussen de -45 en -42 db afhankelijk van de gekozen cd op een paar Kef's XQ5 van  91db 8 Ohm (min. 3,2 Ohm) 2,5 mtr uit elkaar  in een kamer van +/- 40m2 en een luisterafstand van +/- 3,5 mtr
Daarna gaat het al snel richting achterlijk hard,maar het blijft strak HB  alleen begint dan  de kamer acoustisch vol te lopen.

wel lekker precies zo'n lange volume schaal, dat hoef ik bij een Nad c320bee op zolder niet te proberen want dan is 4mm de volume pot verdraaien al snel teveel.

daffy :wink:
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

WimPeu

Zit ook nog minimaal 3dB tussen XLR en RCA.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

jrm

Hier met Pm-15 en Sa-15, staat deze normaal op -65db, op luisterniveau op -50db en voor hard op -35db.
(Kamer ongeveer 35 m²)

still life

Citaat van: VANZOMERENG op september 04, 2011, 13:09:25Ik heb echter "gevoelsmatig" het idee, dat ik met de PM11-S2
al vrij vlot op het einde van de schaal zit t.o.v. andere versterkers
van vergelijkbare vermogensklasse.


:yes:

bij andere merken is het sneller luid zat (bij kwartje open zeg maar)

mijn SR: typisch -25 à -20 voor een lekker volume..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

Citaat van: VANZOMERENG op september 04, 2011, 13:09:25
 

Ik heb echter "gevoelsmatig" het idee, dat ik met de PM11-S2
al vrij vlot op het einde van de schaal zit t.o.v. andere versterkers
van vergelijkbare vermogensklasse.



Met welke andere versterkers heb je vergeleken?  Ik had een vergelijkbare versterker voor de PM11. Dat was de voor eind combi 840 E/W van Cambridge Audio. Daar draaide ik ongeveer gelijke cijfers mee.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

joep

#8
Ik draai op -45.5. Toch niks mis mee?

Mijn speakers hebben een rendement van 90db / kamergrootte 60m2
luisterafstand ca. 4 mtr. / SC-11 SM-11 / als bron gebruik ik een  (nu effe niks).

Marantz 81

Ik luister meestal tussen de -40 en -50  , als ik zin heb om hard te draaien -37/35  hierna gaat de acoustiek ook parten spelen tenzij de opname vrij zacht op genomen tot -32  en dan gaat het behoorlijk hard  :-D harder is ook niet leuk meer en onzinnig, wel eens gekeken wat er gebeurt tot -18 geen probleem maar is zo achterlijk hard  :no:

PM15S1  byebye

Eip

Bij mij staat ie ook meestal tussen de -40 en -50 of zachter zeg maar -60. bij de top 40 muziek van tegenwoordig is het maximum tussen de -30 en -25 wil je dan nog harder draaien, dan gaat hij vervormen. Bij zacht opgenomen cd's uit de jaren 80 is -15 wel het maximum.

SR 5023   byebye
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

VANZOMERENG

Citaat van: WimPeu op september 05, 2011, 17:00:37
Met welke andere versterkers heb je vergeleken?

Met NAD C372 en de powerbeul Dussun V6I,
bij de laatste stond ie op "2" al redelijk luid en op "3" (van schaal tm 10)
had je al ruzie met de buren.  E.e.a. had wel als nadeel dat een gewenste
volume zeer moeilijk te doseren was. Kortom onpraktisch

Eip

Citaat van: VANZOMERENG op september 05, 2011, 21:59:18
Citaat van: WimPeu op september 05, 2011, 17:00:37
Met welke andere versterkers heb je vergeleken?

Met NAD C372 en de powerbeul Dussun V6I,
bij de laatste stond ie op "2" al redelijk luid en op "3" (van schaal tm 10)
had je al ruzie met de buren.  E.e.a. had wel als nadeel dat een gewenste
volume zeer moeilijk te doseren was. Kortom onpraktisch

Die ervaring heb ik ook met de NAD C 720, daarom is het ook mooi dat ze de digitale volume regeling hebben uitgevonden. Zo dat je het geluid, zeer fijntjes kunt regelen harder of zachter.  :yes:
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

AkTeVox

Draadje nog even omhoog kicken.

Hier de PM11S3 en SA11S1 (XLR) met B&W 803s op -25 tot - 15 in een kamer van 10m x 5m.
Op -20 komt het behoorlijk los dit naargelang de sterkte v/d opname en bron.
Heb het "gevoel" dat je vrij snel op het einde zit. Op de AB moet je al flink blijven doorduwen wil je snel harder gaan.  :-(
Bij de AV 7701 is het nog erger gesteld zelfs in die mate dat het irriterend werkt. Begrijp niet goed wat hiervan de bedoeling  is. Persoonlijk hou ik liever van de conventionele volumeknop die je eveneens heel fijn maar snel kon instellen.

xander32

#14
Hier staat de 11 meestal tussen de -60  en -50.
Heel sporadisch op -40 en dat is echt hard.

De ls. kennen een gevoeligheid van 92db., de sweetspot is op 2.7 meter vanaf de ls. en deze staan in een ruimte van 28m2.

Spotify via de SBT klinkt een aantal db. luider dan een cd of flac.


Zelf hoef ik niet luid te draaien om te kunnen genieten, om in de muziek meegezogen te worden. Mijn set laat ook op laag niveau alles horen, al zijn m.n. live registraties wel erg lekker op minimaal standje -50.