Is streaming iets voor de audiofiel?

Gestart door QuattroNL, augustus 30, 2011, 10:35:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Zoldar

vind CD nog steeds leuk hoor. boekje erbij. tekst lezen. altijd leuker dan een anoniem file op een HD.

ondertussen over de speakers: Metallica in 24/96  HB

Ik zou het prima vinden om artwork of zo in een boekje te kopen met een download code of zo om de high rez muziek te downen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Niber

Citaat van: WimPeu op augustus 30, 2011, 19:27:28
Citaat van: Niber op augustus 30, 2011, 19:03:21
Okey, aangezien je vaak hoort dat 320 cd kwaliteit is. Maar als een normale cd rond de 700 mb is kun je dat natuurlijk niet comprimeren naar 100 mb zonder kwaliteitsverlies. Zit wel wat in...(of het nou wel of niet goed hoorbaar is)

En verder ben ik blij dat ik geen aufiofiele installatie heb en dito oren, kan ik lekker blijven genieten van spotify en MP3tjes waarvan ik het niet de moeite waard vind om de wav te downloaden.

En daar zit'em nou de generatiekloof. Ik voel me soms al schuldig als ik alleen maar een CD download maar jij vind het al een moeite om hem te downloaden laat staan kopen.  :-P
:-D Misschien inderdaad wel generatiekloof. Echter download ik pas een jaar, voor die tijd kocht ik alleen maar.
Opzich koop ik nog steeds meer dan de "gemiddelde nederlander" en sowieso meer dan de meeste van mijn generatie.
Heb ook gewoon een kast vol cd's (origineel gekocht), heeft me een klein kapitaal gekost...De muziekindustrie heeft van mij geen hinder. De cd's die ik graag wil hebben koop ik nog steeds (of op vinyl, heb zelfs "dubbele" exemplaren..zowel op cd als plaat).
Komt bij dat ik regelmatig een concertje bezoek (vera, witte bal, de amer, dat soort dingen) en ik betaal voor spotify.
Kan menig 26-jarige een voorbeeld aan nemen.    :angel:
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

WimPeu

Wist ik ook wel.. :evil:  Maar je schreef het zo op dat je het makkelijk verkeerd kon uitleggen en dat doe ik graag... :-P
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

QuattroNL

Citaat van: Zoldar op augustus 30, 2011, 18:54:10
MP3 is leuk voor bij het joggen of in de auto. Maar voor serieus muziek genot is het inferieur. Ik minacht het.
+1. Al vind ik persoonlijk 'minachten' een net iets te groot woord maar het komt in de buurt  :-P
mp3 is idd voor plekken waar omgevingsgeluid aanwezig is en akoestiek verre van optimaal is. In m'n auto klinkt het super, zo ook op m'n telefoon tijdens het fietsen of in de trein.
Thuis, in alle rust en met goede apparatuur haal je de normale mp3's er zo uit. 320kbps versies zijn al beter maar het is gecomprimeerd dus mist er info. Duidelijk niet audiofiele versies dus.
Ongecomprimeerd (dus minimaal 16 bits 44,1kHz), afgespeeld op goede apparatuur (laten we zeggen: dit forum waardig  :yes:) noem ik audiofiel.

Kan je dan in het algemeen zeggen dat audiofiele kwaliteit ongecomprimeerde muziek is, direct van de source (geluidsdrager) of gestreamed, afgespeeld op goede apparatuur? ('goed' is natuurlijk subjectief  clown1).
Streamen over het internet (spotify e.d.) is toch gecomprimeerd?
Zal denk ik wel de toekomst worden: muziek en video via het net direct streamen naar je versterker/tv. Niks geen lokale opslag meer. De puristen zullen echter altijd beeld- en muziekdragers blijven houden, al zal die markt behoorlijk klein worden (zo, ik kan m'n glazen bol weer in de kast zetten)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Zoldar

ik had op vakantie een MP3 spelert bij me voor aan het zwembad. met een biertje en een zinloos hifi/auto blaadje. kom ik erachter dat dat apparaatje ook WMA bestanden kan afspelen. die zijn weer wat minder gecomprimeerd dan mp3.
MP3 is niet meer nodig. heb meteen een paar cd omgezet in WMA. klonk toch weer net wat frisser dan 320kb mp3, zelfs op een senheiser oordopje. geef mij een portable die FLAC kan afspelen en we zijn er.  zo ook met streaming services. als de bandbreedte het straks toelaat zie ik dat wel gebeuren. audofiel streamen.

tot zo ver koffiedik kijken.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Niber

Citaat van: WimPeu op augustus 30, 2011, 20:03:57
Wist ik ook wel.. :evil:  Maar je schreef het zo op dat je het makkelijk verkeerd kon uitleggen en dat doe ik graag... :-P

Toen ik op verzenden drukte bedacht ik al dat ik "gehapt" had.   :schater:
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Audiotic

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 30, 2011, 19:08:09
:angel:
Citaat van: Audiotic op augustus 30, 2011, 18:34:15
Citaat van: QuattroNL op augustus 30, 2011, 15:41:40
We kunnen geloof ik beter een nieuw topic openen met daarin een handleiding hoe SACD files te downloaden, te converteren en af te spelen  :wink:
Kunnen ook de non-believers dat eens proberen  :angel:

Back to the question: is streaming audio (dus ook de high-res 24 bits flacs) audiofiel te noemen? Hoe zien de puristen dat? Is dat vloeken in de kerk of gewoon een logische (door)ontwikkeling van de techniek?

Voor mij is streaming in alle vormen (vanaf CD kwaliteit) audiofiel. Ben ik een purist? Geen idee, maar ik ben niet gauw tevreden.
En het is gewoon een logische doorontwikkeling.
Persoonlijk denk ik dat over 5 jaar alleen streaming en vinyl nog overeind staan.
Is dit niet een al te premature prognose?
Misschien. Maar wie had gedacht dat bijv. de CD zo snel al door legale downloads ingehaald wordt? Google maar eens, over 2 jaar is de verwachting dat er meer albums gedownload dan als CD gekocht worden! OK, veel daarvan zal MP3 zijn. Maar toch...
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Citaat van: WimPeu op augustus 30, 2011, 18:55:57
Dus jij durft zo'n vergelijk (blind switchen op de zelfde apparatuur zelfde CD) aan. Jij pikt er dan 10/10 keer de 320 versie uit?
Als het een goed opgenomen CD is, dus niet kapot gecomprimeerd, ja, dat hoor je. Wat mij het meeste opvalt bij MP3s is dat het is of de "ziel" eruit is. Een stem mist ineens het typisch menselijke.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Citaat van: Zoldar op augustus 30, 2011, 20:21:35
ik had op vakantie een MP3 spelert bij me voor aan het zwembad. met een biertje en een zinloos hifi/auto blaadje. kom ik erachter dat dat apparaatje ook WMA bestanden kan afspelen. die zijn weer wat minder gecomprimeerd dan mp3.
MP3 is niet meer nodig. heb meteen een paar cd omgezet in WMA. klonk toch weer net wat frisser dan 320kb mp3, zelfs op een senheiser oordopje. geef mij een portable die FLAC kan afspelen en we zijn er.  zo ook met streaming services. als de bandbreedte het straks toelaat zie ik dat wel gebeuren. audofiel streamen.

tot zo ver koffiedik kijken.
alle Apple iPods en de iPhone kunnen ALAC afspelen, Apple's variant van FLAC. FLAC en ALAC zijn verliesloos in elkaar om te zetten. Met bijv. Max kan je al je FLACs dan naar ALAC omzetten en van kwaliteit genieten. Ik heb niet geprobeerd hoe het met 96/24 gast, masr deze spelers kunnen dat aan.
Ik heb al mijn CDs met iTunes geripped naar ALAC, en dat is perfect!
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Marantz 81

Ik vindt het hele mooie technieken dat streamen  :yes:

Maar geef mij maar gewoon een cd speler schijfje erin en genieten maar  :-)

En ach ja wat is audiofiel he , ik geniet echt van de muziek dat is toch wel het belangrijkste  pompom

Audiotic

Citaat van: QuattroNL op augustus 30, 2011, 20:05:44
...
Zal denk ik wel de toekomst worden: muziek en video via het net direct streamen naar je versterker/tv. Niks geen lokale opslag meer. De puristen zullen echter altijd beeld- en muziekdragers blijven houden, al zal die markt behoorlijk klein worden (zo, ik kan m'n glazen bol weer in de kast zetten)

Oh ja, en BluRay is eigenlijk een doodgeboren kindje. De 3D is een stuiptrekking. Maar ook hier is de toekomst streaming. Ik kijk nu al HD de nieuwste films via mijn Cisco kastje van Ziggo. Inclusief surround.
Zie wat de voirlopers hier doen: Apple bouwt geen BluRay spelers in zijn computers. En de AppleTV is nu een leuk speeltje, de volgende generatie (2012?) zal fullHD met alles erop en raan doen. Exit videotheek...
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Zoldar

#56
toch een kantekening.

ik heb hier af en toe last van haperen in de muziek. als ik de NAS naar dezelfde router wil verplaatsen als de laptop/foobar "ziet"mijn laptop de nas niet meer.

wat wil ik hiermee zeggen?

streamen is hier en daar nog wel pc ellende. ik wil helemaal niet weten hoe ik een netwerk aan de praat moet krijgen of hoe ik bit-perfect data uit de pc krijg. je kunt er fora mee vol lullen. maar ik wil gewoon een deuntje spelen als domme consument. schijfje erin, draaien.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Audiotic

Dit antwoord wil je vast niet horen, maar: koop een (tweedehans) Mac, is dat gezeur over.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

JohnWx

Citaat van: Audiotic op augustus 30, 2011, 22:02:43
Dit antwoord wil je vast niet horen, maar: koop een (tweedehans) Mac, is dat gezeur over.

ssssssstttttt niet alles verklappen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject