Citaat van: Zoldar op augustus 30, 2011, 18:54:10
MP3 is leuk voor bij het joggen of in de auto. Maar voor serieus muziek genot is het inferieur. Ik minacht het.
+1. Al vind ik persoonlijk 'minachten' een net iets te groot woord maar het komt in de buurt
mp3 is idd voor plekken waar omgevingsgeluid aanwezig is en akoestiek verre van optimaal is. In m'n auto klinkt het super, zo ook op m'n telefoon tijdens het fietsen of in de trein.
Thuis, in alle rust en met goede apparatuur haal je de normale mp3's er zo uit. 320kbps versies zijn al beter maar het is gecomprimeerd dus mist er info. Duidelijk niet audiofiele versies dus.
Ongecomprimeerd (dus minimaal 16 bits 44,1kHz), afgespeeld op goede apparatuur (laten we zeggen: dit forum waardig
) noem ik audiofiel.
Kan je dan in het algemeen zeggen dat audiofiele kwaliteit ongecomprimeerde muziek is, direct van de source (geluidsdrager) of gestreamed, afgespeeld op goede apparatuur? ('goed' is natuurlijk subjectief
).
Streamen over het internet (spotify e.d.) is toch gecomprimeerd?
Zal denk ik wel de toekomst worden: muziek en video via het net direct streamen naar je versterker/tv. Niks geen lokale opslag meer. De puristen zullen echter altijd beeld- en muziekdragers blijven houden, al zal die markt behoorlijk klein worden (
zo, ik kan m'n glazen bol weer in de kast zetten)