Zo'n bijkomende eindversterker op je surround set is inderdaad een aan te raden upgrade.
Zelf heb ik een Rotel eindversterker tussen de SR8002 en mijn Wharfedale Opus 2 fronts steken.
De set gaat hierdoor niet harder spelen
Maar omdat de Rotel RB991 in staat is om 200Wpc bij 8 ohms (23dBW) en 300Wpc bij 4 ohms (21.8dBW) te leveren en wetende dat mijn fronts 6 Ohm zijn, krijgen ze elk zo'n 250 Watt voorgeschoteld ipv 140 Watt. Hierdoor hebben de fronts meer dan reserve genoeg. Vergelijk het met een 2pk en een Ferrari die beide bergop rijden met een maximale snelheid van 50km/h, je snapt dat de Ferrari het een stuk gemakkelijker zal hebben.
Je merkt dat onmiddellijk dat het geluid een stuk gedetailleerder klinkt. Toch is er enige voorzichtigheid geboden. Zelf heb ik 2 nieuwe versterkers (1 geïntegreerde stereo versterker) en één tweedehands versterker getest. Die laatste is het geworden. De geïntegreerde stereo versterker had wel een mooier laag, maar in midden en hoog was hij gelijkwaardig aan de SR8002. De lossen eindversterker deed het zelfs stukken minder dan de SR8002. De Rotel RB991 die vermoedelijk dateerd van ergens eind de jaren 90, was op alle vlakken beter dan de SR8002.
Tijdens het testen heb ik nooit surround geprobeerd. Maar na aanschaf merkte ik dat ook dat de surrounds en de center het beter deden, terwijl deze nog steeds rechtstreeks aan de SR8002 hangen. De reden hier is dat ik de voeding en andere componenten van de SR8002 ontlast van de 2 energie vragende fronts, waardoor de andere kanalen nu ook meer reserve hebben.
Maar ook de electriciteitsfactuur is toegenomen. Ik verbruik gemakkelijk 5kwh per dag (radio/TV staat op van 10 uur tot middernacht), en zeker 2 kwh is voor rekening van de Rotel