De set van Sparky

Gestart door Sparky, augustus 07, 2011, 17:07:33

Vorige topic - Volgende topic

Sparky

Citaat van: WimPeu op augustus 07, 2011, 20:02:30
Dat een versterker met wat minder milieu onvriendelijke stoffen er ín en wat meer milieu vriendelijke stoffen beter klinkt is weer een tweak variant die ik nog niet kende  :-o.

Een gevolg van Europese regelgeving: RoHS (= Reduction of Hazardous Substances).
De "tweak" is dus een aangepast fabricage proces. Alle nieuwe apparatuur die in Europa op de markt gebracht wordt moet er aan voldoen.

Een linkje naar het Duitse tijdschrift Stereo dat de Marantz PM-11S1 Revised en RoHS beschrijft: http://www.stereo.de/index.php?id=218

WimPeu

Dat van die regelgeving snap ik wel maar dat je daarna ook geluidswinst hebt...Mooi meegenomen dan.  :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Citaat van: WimPeu op augustus 07, 2011, 23:51:11
Dat van die regelgeving snap ik wel maar dat je daarna ook geluidswinst hebt...Mooi meegenomen dan.  :yes:

kan me niet voorstellen een win/win situatie door een overheid ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

Daar kan de belastingdienst nog wat van leren :schater:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

still life

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Whisper.nl

Een hele mooi set  :kwijl:

Als ie net zo klinkt als ie eruit ziet zul je er veel plezier aan beleven.

GRoet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Sparky

Volgens het Duitse tijdschrift Stereo (http://www.stereo.de/index.php?id=218 / http://www.stereo.de/index.php?id=219) was de klank na de RoHS aanpassing niet meer goed. Marantz heeft volgens zeggen samen met Ken I. gezocht naar vervangende componenten. Dit heeft geresulteerd is een beter klinkende versterker  :yes:

JohnWx

Citaat van: Sparky op augustus 08, 2011, 20:23:41

Volgens het Duitse tijdschrift Stereo (http://www.stereo.de/index.php?id=218 / http://www.stereo.de/index.php?id=219) was de klank na de RoHS aanpassing niet meer goed. Marantz heeft volgens zeggen samen met Ken I. gezocht naar vervangende componenten. Dit heeft geresulteerd is een beter klinkende versterker  :yes:

De technici Kennie niet hoor
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

joep

Mooie draaitafel, mooie CD speler. Laat ons weten wat de verschillen in geluid zijn. Waar gaat je voorkeur naar uit m.b.t. het geluid en waarom? En wat koop je het liefst, een CD of een LP?

Audiotic

Mooie platenspeler ook. Je set is helemaal top. Ik was zelf ook (ben nog steeds wel) B&W fan. Toch wel. Maar heb om economische (o.a.) redenen anders besloten

Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik weer deels naar vinyl wil. Wat is jouw mening, voegt het echt wat toe?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Niber

Citaat van: Audiotic op augustus 13, 2011, 12:52:09
Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik weer deels naar vinyl wil. Wat is jouw mening, voegt het echt wat toe?

Ik kan niet voor een ander antwoorden, maar voor mij is vinyl met name en stukje "beleving". De plaat en de hele handeling die er bij hoort....Prachtig!  notworthy

Ik kan me voorstellen dat het voor de mensen die platen in hun jeugd draaiden het ook een stukje nostalgie is.  HB
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Sparky

De reden dat ik na een lange periode een draaitafel erbij heb gekocht is dat ik mijn "oude" lp's weer wilde kunnen beluisteren. Deze lp's heb ik verzameld in de periode voordat de cd goed verkrijgbaar werd. Ook heb ik vinyl gekregen van familie/vrienden die hun verzameling weg deden omdat ze vanwege het gemak en de mindere kwetsbaarheid alleen nog maar cd's wilden hebben. Daar zaten hele mooie exemplaren bij. De primaire reden was dus nostalgie.

Toen ik naar het kijken/zoeken was naar een draaitafel bleek dat in lp's veel meer muziek-informatie zit dan dat ik ooit verwacht had (oa. getest met STS vinyl). Om die reden heb ik besloten een draaitafel te nemen van een wat betere kwaliteit, zodat ik wanneer ik dat zou willen ook nieuw vinyl zou kunnen kopen. Omdat een draaitafel in een goede hifi installatie nieuw was voor mij en ik niet wist of het op termijn zou bevallen, heb ik wel een maximum bedrag bepaald wat ik eraan uit wilde geven.

Omdat ik totaal niet bekend was met draaitafels, elementen, afstelling etc. etc., heb ik mij laten voorlichten en begeleiden door Bert Oling (bekend van een aantal hifi tijdschriften). De echtgenote besloot dat de draaitafel een exemplaar moest worden met een stofkap en niet zo'n "open geval" (een stofkap blijkt inderdaad praktischer te zijn). Bert Oling heeft uiteindelijk een draaitafel compleet met element geadviseerd. Hij heeft de draaitafel besteld, in elkaar gezet, afgesteld en bij mij thuis opgesteld.

Toen begon ik met luisteren. Ik had in mijn oude lp's nog nooit zoveel muziek gehoord. Wat klonk (klinkt) dat mooi. Het is goed te horen dat er veel aandacht besteed is aan uitvoering, opname etc. Sommige lp's is pure nostalgie, andere lp's blijven mooi en draai ik vaker. Af-en-toe koop ik een nieuwe lp, soms om te proberen, soms naar aanleiding van een recentie. Van veel lp's is de uitvoering op cd niet verkrijgbaar of zal ik nooit opnieuw op cd kopen. Deze muziek kan ik nu  wel in een mooie kwaliteit beluisteren.

Ten opzichte van mijn vorige cd-spelers klonken sommige lp's beter dan de cd van dezelfde muziek. Een voorbeeld hiervan is de originele uitvoering van Tubular Bells van Mike Oldfield. In de cd zit redelijk veel ruis die op de lp niet te horen is (helaas heeft de lp een paar tikken). Hier blijkt dat de instelbare filtering van de SA11 effectief is. Op de SA11 klinkt de cd minimaal net zo goed als de lp. Op mijn installatie klinkt de cd op SA11 eigenlijk altijd beter, maar ik vind het wel wat hebben een lp opzetten en de grote hoes en boekwerk kunnen bekijken/lezen. Zoals Niber zegt:
Citaat van: Niber op augustus 13, 2011, 16:22:52
Ik kan niet voor een ander antwoorden, maar voor mij is vinyl met name en stukje "beleving". De plaat en de hele handeling die er bij hoort....Prachtig!

Van Queen heb ik "A night at the opera" op zowel vinyl als dvd-audio. De uitvoering op vinyl klinkt vele malen beter dan de  dvd-audio (afgespeeld op de Denon 3930). Bepaalde details zijn op de lp erg goed hoorbaar en blijken bij opnieuw luisteren ook op de dvd-audio aanwezig te zijn. Ik heb de indruk dat de kwaliteit verpest is bij het maken van de surround mix op de dvd-audio.
Van The Alan Parsons Project heb ik ook een paar albums op dvd-audio. De muziek is alleen in stereo op deze dvd-audio aanwezig en deze dvd-audio klinkt net zo goed als de lp.

Van andere vinyl luisteraars heb ik het advies gekregen om een platenwasser te gaan gebruiken. Het oude vinyl dat ik gewassen heb en ik een nieuwe binnenhoes heb gedaan klinkt inderdaad beter. Ruis en sommige tikken verdwijnen of worden in ieder geval behoorlijk minder.

Conclusie: de draaitafel is voor mij een plezierige aanvulling op de audio hobby, waarmee ik naar muziek kan luisteren.

Audiotic

Even over Tubular Bells: ik heb de box (nieuwe uitgave) gekregen. Daar zit ook een nieuwe vinylplaat bij. Zou die goed zijn?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Sparky

Citaat van: Audiotic op augustus 14, 2011, 21:33:10
Even over Tubular Bells: ik heb de box (nieuwe uitgave) gekregen. Daar zit ook een nieuwe vinylplaat bij. Zou die goed zijn?
Er zijn meerdere versies van Tubular Bells die ook op vinyl zijn uitgebracht:
- de originele versie van 1973
- de originele versie die opnieuw is uitgebracht
- Tubular Bells 2003
De eerste twee heb ik zelf gehoord en die vond ik goed. De Tubular Bells 2003 heb ik niet vanaf vinyl gehoord, maar wat ik gelezen en gehoord heb is ook van deze versie de vinyl uitvoering goed.

Lang antwoord, maar de versie die je hebt is dus waarschijnlijk kwalitatief goed.

JohnWx

Citaat van: Sparky op augustus 17, 2011, 21:24:25
Citaat van: Audiotic op augustus 14, 2011, 21:33:10
Er zijn meerdere versies van Tubular Bells die ook op vinyl zijn uitgebracht:
- de originele versie van 1973
- de originele versie die opnieuw is uitgebracht
- Tubular Bells 2003
De eerste twee heb ik zelf gehoord en die vond ik goed. De Tubular Bells 2003 heb ik niet vanaf vinyl gehoord, maar wat ik gelezen en gehoord heb is ook van deze versie de vinyl uitvoering goed.

Lang antwoord, maar de versie die je hebt is dus waarschijnlijk kwalitatief goed.

wel lang maar wel erg goed onderbouwd notworthy