Speakerkeuze

Gestart door KayaRahnee, augustus 06, 2011, 22:29:15

Vorige topic - Volgende topic

KayaRahnee

Welke mogelijkheden zijn er indien ik ze wil  kunnen verschuiven.........telkens 25kg. tillen voor een poetsbeurt lijkt me maar niks.................mijn rug gaat dan snel protesteren vrees ik.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

cz79

Ik verschoof mijn luidsprekers ook altijd maar deed dat vrij gemakkelijk, doordat ik ze op een plaat graniet heb staan koppel ik ze aan die plaat (spikes) en onder de plaat heb ik van die PTFE meubelglijders (ook soort van ontkoppeling) gezet, waardoor je ze heel erg gemakkelijk verschuift.

Nu met de Avalons (32.5Kg) hoef ik niet meer te schuiven maar ze staan nog steeds op die granieten platen dus het nog steeds gemakelijk om ze te verschuiven.

KayaRahnee

Intussen ben ik aan't uitzoeken hoe ik mijn Hifi installatie best zal plaatsen.
Bij deze een plattegrond schets van mijn luister ruimte, misschien nuttig om meer inzicht te krijgen voor plaatsing installatie.
Opgelet: Plan is niet op schaal getekend.
Kritieken, ideeën welkom.

Nog wat extra info:
De opstelling kan natuurlijk ook worden omgedraaid maar dan heb ik (als nadeel?) een asymmetrie achter de speakers (achterkant open doorgang naar keuken en rechts naar hal).
De speakers staan in deze opstelling ong. 73cm. van de achtermuur, dat is 56cm. van de radiator.
Er is nog wat ruimte om speakers verder van de muur te zetten maar dan komen ze zijwaarts dichter bij het rack te staan.
Afstand tussen muur en bank is 1m.
Achter de luisterplaats kan een (zware) draperie + dempings panelen of beide.
Achter de speakers kan een draperie worden gehangen. Nu hangen daar rolgordijntjes.
Aan de muur links en rechts van de speakers komen dempings panelen op mirror points.
Aan het plafond eventueel zwevende dempings panelen.
Dempings panelen worden zelf gemaakt met rockwool 223.
Hoogpolig tapijt op vloer.
Afmetingen venster: L: 2.55m x H: 0.55m.
Afmetingen radiator: L: 2.40m x H: 0.40m.
Afmetingen rack: L: 1.20m x D: 0.50m x H: 0.70m.
Blijkbaar is er iets fout gelopen bij de maten links en rechts van het venster: 40cm moet 47cm worden en 60cm moet 75cm worden. (zal later aangepast worden op plan).
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /

KayaRahnee

Voor het aansluiten van mijn ProAc speakers zal ik mijn DNM speakerkabel gebruiken.
Deze zijn afgemonteerd met plugjes.
Nu wil ik de speakers ook voorzien van jumpers van DNM.
Ik heb ergens een paartje te koop gezien maar deze zijn ook afgemonteerd met plugjes, niet bruikbaar dus, iemand een oplossing hiervoor?...................... of moet ik op zoek gaan naar exemplaren met zogenaamde kabelschoentjes?

cz79

Als het een mooie prijs is voor diegene die je hebt gezien, dan gewoon lekker de pluggen/connectoren er af halen en met kaal koper de bruggen verbinden.

KayaRahnee

Citaat van: cz79 op augustus 04, 2012, 16:07:11
Als het een mooie prijs is voor diegene die je hebt gezien, dan gewoon lekker de pluggen/comnnevctoremn er af halen en met kaal koper de bruggen verbinden.

Inderdaad ja......en geeft volgens sommigen  (altijd voorzichtig blijven in uitspraken doen als het om kabeltoestanden gaat hé)  het beste resultaat.
Maar het blijft toch altijd wat raar voor mij om (iets), in dit geval kabel van 31,60 euro + 8,80 euro verzendingskost, "stuk" te gaan snijden.

cz79

Ik heb mijn Art Speak kabel (>350 euro) ook aan één kant moeten knippen, de Avalon heeft zulke aparte luidsprekeringangen (onderkant luidspreker) dat de meeste spades zelfs niet eens passen (te breed), laat staan banaanstekkers, maar ja je wilt de kabel gebruiken en als die alleen past als je hem moet knippen dan maar knippen.

KayaRahnee

Citaat van: cz79 op augustus 04, 2012, 19:21:18
Ik heb mijn Art Speak kabel (>350 euro) ook aan één kant moeten knippen, de Avalon heeft zulke aparte luidsprekeringangen (onderkant luidspreker) dat de meeste spades zelfs niet eens passen (te breed), laat staan banaanstekkers, maar ja je wilt de kabel gebruiken en als die alleen past als je hem moet knippen dan maar knippen.

En gelijk heb je....wat moet........ moet dan maar hé.

cz79

Het zijn bij mij gelukkig enkel de banaastekkers aan één zijde, dat is ooit nog gemakkelijk te herstellen door ze er weer gewoon aan vast te solderen

KayaRahnee

Ken jij een dealer van DNM in Nederland/Belgie?
Mijn speakerkabels zijn wat ruim bemeten, die kunnen een stukje korter.
Stukjes laten afmonteren met spades en gebruiken als bruggetjes, aan 1 kant van de speakerkabel terug stekkers laten monteren........maar dat zal wel een stuk duurder worden vermoed ik.

cz79

Nee ik ken geen dealer jammer genoeg, maar ik denk als je naar een HiFi zaak gaat of een zelfbouwer/reparateur (wellicht HAL9000) dat het een kleine moiete voor hen is om even met wat knip en -soldeerwerk je huidige kabel in te korten en een viertal bruggetjes te maken.

Ik ken wel een aantal mensen die dat goed kunnen (bij mij in de buurt) dus wellicht kan ik je daarbij ook iets helpen?

KayaRahnee

Citaat van: KayaRahnee op juli 25, 2012, 23:22:04
Iemand zoeken die bereid is om de ProaCs op gaan te halen 

Dinsdag heb ik  kunnen genieten van het mooi afwisselend landschap van de streek van Nijmegen, m.a.w. ik ben (eindelijk) mijn ProAc speakers gaan ophalen bij Rob in Beek-Ubbergen.
Prima service, steeds staat Rob me met raad en daad bij en is of te nimmer opdringerig, ook niet naar verkoop toe.
De demo ProAc D18 Black Ash zijn nog als nieuw.
Wat betreft het thuis opstellen van zowel apperatuur als speakers:
Na heel lang wachten is men hier begonnen met het plaatsen van nieuwe ramen en deuren, dit is echter een complete ramp geworden........ramen stuk, deuren gaan niet op slot, glas past niet enz.....Belgische firma (Yprado) die hun ramen laten maken in Roemenië.....echt triestig.
Na één week installeren zijn er nog tal van problemen die moeten worden opgelost.
Nadat dit allemaal is gebeurt zal ik verplicht zijn om opnieuw te behangen/verven.
Intussen ben ik wachtende op de levering van de rockwool om de eerste 2 akoestische panelen te maken.
Het glas (met als afmeting  1.20m x 1.20m en 1.5 cm dik, niet eenvoudig om te vervoeren) wat moet worden geslepen voor op mijn zelfbouw "KayaRahnee Rack" is ook bij de glashandel akgeleverd.
Ook ben ik nog op zoek naar een stel DNM Jumpers met spades.
Kortom het zal nog een hele tijd duren vooraleer ik de ProAc speakers hier zal kunnen beoordelen.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

KayaRahnee

Citaat van: pameijer op juli 28, 2012, 01:31:48
Uiteraard worden de ProAc's met spikes geleverd, zwarte konische. Moet ook wel als je de baspoort aan de onderkant stopt, beetje lolliestoklig als de poort dan op de grond staat te beuken....

Spikes zijn inderdaad meegeleverd.
4 van de 8 spikes blijken echter aan de punt te zijn omgeplooid alsof ze met een harde smak op de vloer zijn terechtgekomen, even geïnformeerd bij Rob of deze apart kunnen worden besteld, en ook al gaat het over demo speakers heb ik alweer kunnen proeven van de geweldige service van Dé Hifiwinkel in Beek-Ubbergen,......worden gewoon door Rob volledig gratis thuisbezorgd.

KayaRahnee

Citaat van: pameijer op juli 28, 2012, 01:31:48
Moet ook wel als je de baspoort aan de onderkant stopt, beetje lolliestoklig als de poort dan op de grond staat te beuken....

Door deze opmerking ging ik ervan uit dat de constructie zodanig was gemaakt, dat er een gat was voorzien in de houten voet van de speaker, maar bij het nader bestuderen van de ProAc D18 speakers blijkt dit niet het geval, m.a.w.  de baspoort zit een aantal centimeters boven de houten bodemplaat.
De bas straalt dus direct af op deze houten voet, en toch zou een harde ondergrond zoals hardsteen, marmer enz... invloed hebben op de bas weergave, hoe kan dit worden verklaard?