Luisterverslag Stereo speakers tussen 600,- en 800,-

Gestart door schieper, juli 23, 2011, 15:12:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schieper

Voor wie het de moeite waard vind, hieronder mijn persoonlijke bevindingen van een uitgebreide luistersessie op 22 juli bij Stassen in Tegelen. Dit is mijn eigen, niet professionele en subjectieve recensie.

Luister en evaluatie methode
Doelstelling was het vinden van een aantal speakers die mijn huidige Philips 484 (uit 1970) eindelijk konden vervangen. Als voorbereiding had ik een matrix gemaakt met de speakers en de wat ik, met welke CD wilde ontdekken op iedere speaker. Heb ik de volgende categorieën en CD's gebruikt:

Bas & Beats
Hoe strak en helder speelt de box de bas zonder dat het gaat dreunen. Is de bas alleen een kick of heeft hij ook klankkleur. Moloko; Do you like my tight swaeater/ DJ Chuckie; Let teh Bass kick/ Achisa; Say no to guns

Gitaar werk
Hoe gaat de box om met complexe gitaar. Word het een brei of kan je details, als slides nog helder horen. Hoe gaat de box om met gelaagdheid van distortion en bas. Neil Young; Le Noise

Details
Hoeveel detail geeft de speaker weer en klinken deze details helder en realistisch/mooi. Herbie Hancock; Water melon man (Hoor je piano aanslag en individuele noten van accoorden)/ Leonard Cohan; live lover lover lover (hoor je de diverse snaar en blaas instrumenten en klinken ze realistisch. Hoor je het hammond style orgel er uit?) 

Zang
Hoor je de details in de zang? Klinkt het alsof de zanger naast je staat? (Leonard Cohan; live lover lover lover / Patti Smith; Gloria en Horses

Swingt het
Sommige opnames klinken alleen als ze goed uit de box komen. Zonder swing is er niks aan. Herbie Hancock/ Patti Smith

Oude opnames
Wat maken de speakers van een oude opname van Marlene Dietrrich (Ich bin die Fresche Lola)

Radio/MP3
Omdat we veel radio luisteren, wat blijft er van een MP3 podcast over (538 dance departement)

Optiek
Ondanks dat het niet Hifi is, speelde dit voor mij wel een belangrijke en relevant rol. Los van het feit dat het geluid goed moet zijn, staan die dingen ook de komende jaren in de woonkamer. 

Ik heb niet alle speakers op alles getest. Sommige speakers vielen voor mij vrij snel al af. Die heb ik dan alleen nog maar vluchtig beluisterd. Per CD ben ik alle speakers af gegaan en heb iedere speaker die nog in de race was, 2 a 3 minuten met de ogen dicht beluisterd. Het viel mij op dat het ca 30 seconden duurde voordat je gehoor gewend was aan het nieuwe geluid. Pas dan kon ik beoordelen of mij dat geluid beviel.

Geluisterd op Marantz PM 7001 KI, Marantz CD6003, Ipod

Evaluatie
Na een warm ontvangst met koffie en Limburgse vlaai en een uitgebreide rondleiding door wat een buitengewoon fascinerend bedrijf bleek te zijn was het naar 30 minuten eindelijk tijd om aan het luisteren te gaan.

De volgende speakers zijn beluisterd:

1. IQ
In vergelijking met de rest een wat kleinere speaker die er optisch wat saai en ouderwets uit ziet. Een box met accent op de bas die het geluid op zich netjes distribueerde. Dance deed ie netjes en distortion gitaren klonken wel dik. Ook bij de wat complexere nummers, werd de bas geen bonk. De bas verdoezelde wel bij de wat delicatere nummers, wat de details die ik in de muziek zoek. Op zich wel een prettige box om te horen. Niet te opdringerig. Wat minder detail in het mid en hoog.

2. Focal 816 W
Een optisch mooie speaker. Alhoewel hij mij in het echt toch een heel klein tikkeltje tegen viel tov de foto's op het internet. Ook een van de grootste speakers uit het gezelschap. Een mooi gedetailleerd beeld maar oei wat schel. Hoge tonen (highhats en klarinet) lijken in distortion te eindigen. Dit werd door het winkel personeel een "scherp randje" op de hoge tonen genoemd en dat omschrijft het voor mij wel goed. Wel kan ik me voorstellen dat een woonkamer met veel stof , deze speaker meer tot zijn recht komt. De bas was prima in orde. Alleen in het midden ontbrak het naar mijn smaak een beetje aan power en ik had het idee dat de speaker mij vermoeide.

3. Canton Chrono SL 580
Een smalle en op het oog, stijlvolle en compacte speaker. Een bijzonder mooi en strak midden en hoog. De laag was voor mijn gevoel mooi gedetailleerd en de bas was goed maar had duidelijk niet de hmpff van de eerste twee speakers. Voor mij is dat oke maar ik kan me Techno of Metal fans, missen hier wellicht wat power. De detaillering van de speaker vond ik in een woord prachtig. Deze speaker speelde wel wat zachter naar mijn gevoel en had een tikje op het volume nodig om in lijn te komen met de andere speakers. Wat mij echt overdonderde was de weergave van veel instrumenten. Haarscherp en geluidsecht. Naast mij doken ineens een Fender Strat en een Hemond orgel op. Een heel exacte weergave van hoe deze instrumenten live klinken. Ik kon ternauwernood de neiging onderdrukken om op te springen en mijn beste air-guitar solo neer te zetten.

4. Quadral Aurum Wotan VIII
Een onopvallend design en ook het geluid sprong er voor mij niet uit. Een redelijke vlakke box. Wel een mooi hoog maar het wilde gewoon niet swingen. De details waren er wel maar kwamen er gewoon niet lekker uit. Later bleek dat dit speakers zijn van 1300,- per stuk. Een heel andere prijsklasse. Ik vermoed dan ook dat mijn versterker deze boxen niet te baas was.

5. Monitor audio RX6
Een mooie box en de goedkoopste van het stel. Persoonlijk vond ik ze prima klinken maar in retroperspectief, is de concurrentie wellicht ook niet helemaal eerlijk. Prima speaker. Mooi gebalanceerd. Mist power in vergelijk tot de rest. Soms heeft de box de neiging om te gaan bonken maar dan moet je heel goed luisteren. Soms de neiging om in het heel hoog wat schel te zijn. Op zich ook een heel fijne box maar een klasse minder.

6. Philips 484 (mijn oude set)
Ha ha. Geen bas, niet geluidsecht, erg schel wel redelijk wat detail

7. Kef IQ7
Optisch een mooie speaker. Ziet er niet massief uit. Viel me ook 100% mee. Was een beetje sceptisch maar gaf van  alle boxen de heerlijkste elektrische gitaar. Wel wat gekleurd maar het klonk gewoon goed. Ook andere instrumenten (klarinet, trompet) pikt hij er mooi uit en slingert ze de ruimte in. Bas natuurlijk prima in orde. Meer moeite had hij met zangstemmen. Het leek alsof hij er een ruis op gooide en deze misten het sprankelende en de helderheid van de instrumenten. Bas, beats en gitaar gingen hem prima af. Dan swingt deze box ook vet de pan uit.

8. Phonar Moonlight Forte
Optisch een lelijke speaker, Wel smal en niet te hoog. Ik miste duidelijk wat bas en vond hem in het hoog te schel, Het leek wel of de aandacht hier vooral op het midden lag. Misschien een prima speaker voor in een HT opstelling?

9. Quadral Platinum M4
Redelijk forse speaker. Net iets kleiner als de Focal. Mooi afgewerkt. Leek heel veel op de Canton. Een heel gedetailleerd, gebalanceerd en natuurlijke weergave van zang en instrumenten. Heeft meer power en openheid als de Canton. Leek wel een klasse meer. Ook de bas was sterker en vulde mooier. De ruimte werd ontspannen gevulde met heerlijke muziek. Ik heb Neil Young een hand gegeven, stond vooraan bij een Patti Smith concert en werd door Herbie in een jazz cafee op Gin getrakteerd. 
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

Citaat van: WimPeu op juli 23, 2011, 15:45:35
Zo, mooi vergelijk heb je gedaan.  notworthy

stupid


Een flinke zit moet dat zijn geweest? Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk voor jou gaat worden.


Sander.

Sparky

Citaat van: WimPeu op juli 23, 2011, 15:45:35
Zo, mooi vergelijk heb je gedaan.  notworthy
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Toppie!

OnkyoTrucker

Philips 46PFL5507 , Marantz NR1603, Marantz CD6004 en Dali Ikon 1 MK2 met Dynaudio Stand 3, Yamaha yst-sw015 en Ps3

lo

Mooi luisterverslag geschreven..... pompom...... en een behoorlijke tijd met luisteren bezig geweest denk ik ook. :-D
Maar da's ook de lol van de hobby vind ik.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Maurice

 hello

Leuk om te lezen, goed overwogen en dus helemaal naar je smaak  notworthy

Deze zijn het trouwens geworden, ziet er erg mooi uit  pompom

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Citaat van: Maurice op juli 23, 2011, 19:15:04
Maar dan in deze kleur:



meestal ben ik van de plaatjes snel bij plaatsen dank voor het overnemen


heb nog steeds alcohol in me bloed denk ik na het stappen met me broer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

schieper

Helemaal correct. En nu is het wachten tot ze geleverd worden... Zucht... duurt dat lang :-)
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

still life

Citaat van: Maurice op juli 23, 2011, 19:14:33
hello

Leuk om te lezen, goed overwogen en dus helemaal naar je smaak  notworthy


stupid

leuk om lezen: top 3: canton/kef/quadral..  :yes:

waarbij de laatste 2 iets meer kleuren, dit naast de looks typically seals the deal..  clown1

8-)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

jowa

Leuk luister verslag, hele mooie keuze. Leuk dat het Quadral is geworden, merk wordt toch vaak onderschat.

still life

#12
Citaat van: jowa op juli 24, 2011, 11:55:48
Leuk dat het Quadral is geworden, merk wordt toch vaak onderschat.

die mannen voeren een speciaal tweeterken..

The RiCom M and its special features
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Cornelis1921

 :yes: notworthy
Citaat van: Sparky op juli 23, 2011, 16:02:28
Citaat van: WimPeu op juli 23, 2011, 15:45:35
Zo, mooi vergelijk heb je gedaan.  notworthy
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Toppie!
Een zeer lezenswaardig en dito verslag, nogmaals: toppie! Gr. Cor
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

schieper

Bedankt voor jullie positieve reacties. Het is nu nog 10 lange nachtjes wachten voordat geleverd word.... zucht....

Toen ik nog een aanstormend muziek talent was (een stadium dat ik helaas nooit ontgroeid ben) hingen wij dagen lang rond in muziek winkels om alle mogelijke combinaties van gitaren, versterkers en pedalen te verkennen.

De cd van Leonard Cohens (no. 2 Bird on a wire van de life CD Songs from the road) was al een aantal speakers gepasseerd toen het mij bij de quadral's ineens raakte: dit is een fender telecaster. Het was een exacte weergave van dat geluid en het leek alsof ik weer naast de gitaarversterker zat. Dat was me bij de andere versterkers niet zo opgevallen. Terugluisterend op de andere speakers kon ik bij de Canton (iets te dun) de Kef (te dik, maar wel een lekker geluid) en de Focal's (wat schel) de telecaster herkennen. Op de overige speakers was het eerder "gewoon een gitaar".

Toen ben ik alle versterkers nog eens na gegaan en heb ingezoomd op de 12-string gitaar, de saxofoon en het Hammeth orgel (cd patti smith/Leonard Cohen(laatste blijkt een synthesizer te zijn). Daarbij vond ik idd de Quatral en de Canton heel dicht bij het "echte" komen. De Quadral wel een duidelijke stap voller als de Canton's. De kef's vond ik verbazingwekkend lekker klinken alhoewel het geluid niet overeen kwam met het "echte". De instrumenten werden op de kef;s mooi in de ruimte geplaatst.

Bij Neil Young's Le Noise was de gitaar voor mij overigens op geen speaker te herkennen. Dat komt vermoedelijk door de enorme bak effecten (distortion en reverb)
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110