Voor wie het de moeite waard vind, hieronder mijn persoonlijke bevindingen van een uitgebreide luistersessie op 22 juli bij Stassen in Tegelen. Dit is mijn eigen, niet professionele en subjectieve recensie.
Luister en evaluatie methode
Doelstelling was het vinden van een aantal speakers die mijn huidige Philips 484 (uit 1970) eindelijk konden vervangen. Als voorbereiding had ik een matrix gemaakt met de speakers en de wat ik, met welke CD wilde ontdekken op iedere speaker. Heb ik de volgende categorieën en CD's gebruikt:
Bas & Beats
Hoe strak en helder speelt de box de bas zonder dat het gaat dreunen. Is de bas alleen een kick of heeft hij ook klankkleur. Moloko; Do you like my tight swaeater/ DJ Chuckie; Let teh Bass kick/ Achisa; Say no to guns
Gitaar werk
Hoe gaat de box om met complexe gitaar. Word het een brei of kan je details, als slides nog helder horen. Hoe gaat de box om met gelaagdheid van distortion en bas. Neil Young; Le Noise
Details
Hoeveel detail geeft de speaker weer en klinken deze details helder en realistisch/mooi. Herbie Hancock; Water melon man (Hoor je piano aanslag en individuele noten van accoorden)/ Leonard Cohan; live lover lover lover (hoor je de diverse snaar en blaas instrumenten en klinken ze realistisch. Hoor je het hammond style orgel er uit?)
Zang
Hoor je de details in de zang? Klinkt het alsof de zanger naast je staat? (Leonard Cohan; live lover lover lover / Patti Smith; Gloria en Horses
Swingt het
Sommige opnames klinken alleen als ze goed uit de box komen. Zonder swing is er niks aan. Herbie Hancock/ Patti Smith
Oude opnames
Wat maken de speakers van een oude opname van Marlene Dietrrich (Ich bin die Fresche Lola)
Radio/MP3
Omdat we veel radio luisteren, wat blijft er van een MP3 podcast over (538 dance departement)
Optiek
Ondanks dat het niet Hifi is, speelde dit voor mij wel een belangrijke en relevant rol. Los van het feit dat het geluid goed moet zijn, staan die dingen ook de komende jaren in de woonkamer.
Ik heb niet alle speakers op alles getest. Sommige speakers vielen voor mij vrij snel al af. Die heb ik dan alleen nog maar vluchtig beluisterd. Per CD ben ik alle speakers af gegaan en heb iedere speaker die nog in de race was, 2 a 3 minuten met de ogen dicht beluisterd. Het viel mij op dat het ca 30 seconden duurde voordat je gehoor gewend was aan het nieuwe geluid. Pas dan kon ik beoordelen of mij dat geluid beviel.
Geluisterd op Marantz PM 7001 KI, Marantz CD6003, Ipod
Evaluatie
Na een warm ontvangst met koffie en Limburgse vlaai en een uitgebreide rondleiding door wat een buitengewoon fascinerend bedrijf bleek te zijn was het naar 30 minuten eindelijk tijd om aan het luisteren te gaan.
De volgende speakers zijn beluisterd:
1. IQ
In vergelijking met de rest een wat kleinere speaker die er optisch wat saai en ouderwets uit ziet. Een box met accent op de bas die het geluid op zich netjes distribueerde. Dance deed ie netjes en distortion gitaren klonken wel dik. Ook bij de wat complexere nummers, werd de bas geen bonk. De bas verdoezelde wel bij de wat delicatere nummers, wat de details die ik in de muziek zoek. Op zich wel een prettige box om te horen. Niet te opdringerig. Wat minder detail in het mid en hoog.
2. Focal 816 W
Een optisch mooie speaker. Alhoewel hij mij in het echt toch een heel klein tikkeltje tegen viel tov de foto's op het internet. Ook een van de grootste speakers uit het gezelschap. Een mooi gedetailleerd beeld maar oei wat schel. Hoge tonen (highhats en klarinet) lijken in distortion te eindigen. Dit werd door het winkel personeel een "scherp randje" op de hoge tonen genoemd en dat omschrijft het voor mij wel goed. Wel kan ik me voorstellen dat een woonkamer met veel stof , deze speaker meer tot zijn recht komt. De bas was prima in orde. Alleen in het midden ontbrak het naar mijn smaak een beetje aan power en ik had het idee dat de speaker mij vermoeide.
3. Canton Chrono SL 580
Een smalle en op het oog, stijlvolle en compacte speaker. Een bijzonder mooi en strak midden en hoog. De laag was voor mijn gevoel mooi gedetailleerd en de bas was goed maar had duidelijk niet de hmpff van de eerste twee speakers. Voor mij is dat oke maar ik kan me Techno of Metal fans, missen hier wellicht wat power. De detaillering van de speaker vond ik in een woord prachtig. Deze speaker speelde wel wat zachter naar mijn gevoel en had een tikje op het volume nodig om in lijn te komen met de andere speakers. Wat mij echt overdonderde was de weergave van veel instrumenten. Haarscherp en geluidsecht. Naast mij doken ineens een Fender Strat en een Hemond orgel op. Een heel exacte weergave van hoe deze instrumenten live klinken. Ik kon ternauwernood de neiging onderdrukken om op te springen en mijn beste air-guitar solo neer te zetten.
4. Quadral Aurum Wotan VIII
Een onopvallend design en ook het geluid sprong er voor mij niet uit. Een redelijke vlakke box. Wel een mooi hoog maar het wilde gewoon niet swingen. De details waren er wel maar kwamen er gewoon niet lekker uit. Later bleek dat dit speakers zijn van 1300,- per stuk. Een heel andere prijsklasse. Ik vermoed dan ook dat mijn versterker deze boxen niet te baas was.
5. Monitor audio RX6
Een mooie box en de goedkoopste van het stel. Persoonlijk vond ik ze prima klinken maar in retroperspectief, is de concurrentie wellicht ook niet helemaal eerlijk. Prima speaker. Mooi gebalanceerd. Mist power in vergelijk tot de rest. Soms heeft de box de neiging om te gaan bonken maar dan moet je heel goed luisteren. Soms de neiging om in het heel hoog wat schel te zijn. Op zich ook een heel fijne box maar een klasse minder.
6. Philips 484 (mijn oude set)
Ha ha. Geen bas, niet geluidsecht, erg schel wel redelijk wat detail
7. Kef IQ7
Optisch een mooie speaker. Ziet er niet massief uit. Viel me ook 100% mee. Was een beetje sceptisch maar gaf van alle boxen de heerlijkste elektrische gitaar. Wel wat gekleurd maar het klonk gewoon goed. Ook andere instrumenten (klarinet, trompet) pikt hij er mooi uit en slingert ze de ruimte in. Bas natuurlijk prima in orde. Meer moeite had hij met zangstemmen. Het leek alsof hij er een ruis op gooide en deze misten het sprankelende en de helderheid van de instrumenten. Bas, beats en gitaar gingen hem prima af. Dan swingt deze box ook vet de pan uit.
8. Phonar Moonlight Forte
Optisch een lelijke speaker, Wel smal en niet te hoog. Ik miste duidelijk wat bas en vond hem in het hoog te schel, Het leek wel of de aandacht hier vooral op het midden lag. Misschien een prima speaker voor in een HT opstelling?
9. Quadral Platinum M4
Redelijk forse speaker. Net iets kleiner als de Focal. Mooi afgewerkt. Leek heel veel op de Canton. Een heel gedetailleerd, gebalanceerd en natuurlijke weergave van zang en instrumenten. Heeft meer power en openheid als de Canton. Leek wel een klasse meer. Ook de bas was sterker en vulde mooier. De ruimte werd ontspannen gevulde met heerlijke muziek. Ik heb Neil Young een hand gegeven, stond vooraan bij een Patti Smith concert en werd door Herbie in een jazz cafee op Gin getrakteerd.