Luxman L-550 Revisie

Gestart door HAL9000, juli 23, 2011, 14:37:44

Vorige topic - Volgende topic

HAL9000

Mij is gevraagd  om  een  foto blog hier te posten van de LUXMAN L550.

Ik heb de  Luxman in originele staat  gekregen, deze moest helemaal geserviced worden na  26jaar± trouwe dienst.
Introductie jaar was 1983 echte verkoop 1984 met de andere duo beta's van luxman. Deze serie klint erg goed.

eerste indruk van de L550 is dat het een gigant is en zwaar (18kg). Levert 2x50watt klasse A schoon, Met 30.000µF per kanaal.

erg mooi  gemaakt, door de grootte lijkt het een hele klus, maar ik vind het nog wel meevallen.
helaas was phono stage  defect  te wijten aan slechte product van texas instrument.

voeding, deze staat continu aan mocht je versterker op pre-heating houden.

losse bindingen, vuil  en versleten elko's.

eindversterker driver prints. Ik vond hier 2 bijna defecte ic's. helemaal geoxideerd van zichzelf + nog van de lijm..

Dat had wel een probleem geweest als deze  niet meer werkte.  Is onderdeel van terugkoppeling van de voeding.

alles nieuw,  aan elko's en tin nieuwe ic'tjes.

zoals hier.

De printen ook weer schoongemaakt  helder glimmend groen. 

protect, pre heating, softstart.

nieuwe elko's en wat printbindingen.

De phono stage was  defect geraakt door  oxidatie van ene paar transistoren en ic's .

je hoorde ene harde knal, veel DC op een kanaal.

misschien zie je het groene (afgevreten pootje)

de ic in het midden is van een ander merk die is prima, maar de twee buitenste zijn verrot, letterlijk Rot.

Nieuwe ic's  en transistoren.

voeding.

nieuwe elko's  panasonic heeft soms wel idiote maten, maar goed zijn de beste elko's momenteel op de markt.

stabilisatie printje.

nog een klein print verstopt achter.

eindversterker unit, hier heb ik alle print bindingen door gesoldeerd, hier mag absoluut  niks los gaan zitten.

oude componenten.

Een erg sjieke versterker, mooie volle klank. Veel functies voor het fijn afstellen van de tone regeling.
Goed gebouwd, alles is goed afgeschermd voor de hitte.  Stabiele versterkers! voor  laag rendement.

Mooi ding, mocht je hem kunnen kopen voor  een redelijke prijs (calculeer revisie in)  moet je het zeker doen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

lo

Mooie reportage weer Jon, zal William heel gelukkig van worden denk ik.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Musicman

Hal...........bedankt voor het plaatsen van de foto's en jouw toelichting bij de foto's.

Ik weet zeker dat William hier weer lang plezier van zel hebben.

Je haalde aan dat Panasonic op dit moment de beste Elco's zou maken.
Bedoel je dat dit voor elco elco geldt, of icm dit soort versterkers?
(volgens mij maakt Chatereaux, Mundorf, Jantzen en Audyn toch ook geen verkeerde elco's  :| )

Ik vindt het echt heel gaaf hoe jij diverse oude ("afgeschreven") componenten en nieuw leven geeft!! notworthy

Nogmaals.........dit forum mag blij zijn met jouw!!

Cheers, Pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

HAL9000

Citaat van: Musicman op juli 23, 2011, 16:10:57
Hal...........bedankt voor het plaatsen van de foto's en jouw toelichting bij de foto's.

(volgens mij maakt Chatereaux, Mundorf, Jantzen en Audyn toch ook geen verkeerde elco's  :| )

Ik vindt het echt heel gaaf hoe jij diverse oude ("afgeschreven") componenten en nieuw leven geeft!! notworthy

Cheers, Pat

Pat,  elko valt wel onder categorie condensatoren maar is een anders  dan audyn bijvoorbeeld.
audyn is  voornamelijk polyester. Dat maakt  panasonic ook, echter vervang ik deze incidenteel.

Mundorf is wisselend niet iedereen is er blij mee, Chateraux en jantzen ken ik niet.  Er is er wel een met een Franse naam echter is dat Amerikaans product is waardeloos.  Audyn is prima.

Ik kan ook nichicon, rubycon, chemi-con,ELNA ,BC VISHAY(ph) gebruiken. Echter uit ervaring en test is gebleken dat panasonic  FC bijna altijd perfect scoort. Men stelt wel dat soms het audio wat scherper kan klinken maar ik heb dat nog niet echt mee gemaakt.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

WilliamB

He Jon,leuk om mijn versterker te zien.( ook aan de binnenkant )
Je hebt de reparatie mooi beschreven en gefotografeerd.
Ik ben blij dat hij volgende week weer in mijn bezit is.
Jon nog bedankt voor de reparatie, en tot volgende week.

Gr.William
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

robbe_15

Weer eentje gereanimeerd.  Prachtig werk !
Als ik zo een restauratieproject lees zie krijg ik altijd een  onweerstaanbare drang  om al mijn versterkers open te schroeven. HB

JohnWx

Citaat van: robbe_15 op juli 23, 2011, 20:02:14
Weer eentje gereanimeerd.  Prachtig werk !
Als ik zo een restauratieproject lees zie krijg ik altijd een  onweerstaanbare drang  om al mijn versterkers open te schroeven. HB

en dan mond op mond beademing ? :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Musicman

Citaat van: HAL9000 op juli 23, 2011, 16:24:06
Citaat van: Musicman op juli 23, 2011, 16:10:57

Cheers, Pat

Pat,  elko valt wel onder categorie condensatoren maar is een anders  dan audyn bijvoorbeeld.
audyn is  voornamelijk polyester. Dat maakt  panasonic ook, echter vervang ik deze incidenteel.

Mundorf is wisselend niet iedereen is er blij mee, Chateraux en jantzen ken ik niet.  Er is er wel een met een Franse naam echter is dat Amerikaans product is waardeloos.  Audyn is prima.

Ik kan ook nichicon, rubycon, chemi-con,ELNA ,BC VISHAY(ph) gebruiken. Echter uit ervaring en test is gebleken dat panasonic  FC bijna altijd perfect scoort. Men stelt wel dat soms het audio wat scherper kan klinken maar ik heb dat nog niet echt mee gemaakt.

HOi HAL

Bedankt voor jouw ervaring en uitleg over de diverse elco's.

Ik weet dat elco's ook een beetje in verhouding worden genomen, met de kwaliteit van het apparaat en plek waar ze komen te zitten.........en dus ook dat de duurdere niet altijd beter is.

Hoe is jou gedachte mbt "MKT"vs "MKP"?
Vaak lees je verhalen dat MKP beter zouden werken.
Deel jij die mening, of is het ook weer afhankelijk waar (en waarin) je ze gebruikt?

Fijne dag.
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

HAL9000

zou beter werken?  :-P

Alles werkt  even goed, alleen is niet alles  even goed overal  te gebruiken.
Ik hoor eigenlijk geen verschil tussen MKP MKT. alhoewel MKP duurder uitvalt.

voor audio ben ik altijd een fan geweest van het styroflex.  :kwijl:

WilliamB

Woensdagavond was het zo ver, mijn Lux opgehaald bij Hal9000.
Eerst heb ik deze bij hem beluisterd, en ik kreeg een zeer uitgebreide uitleg wat hij allemaal heeft gedaan met Lux.
Kreeg ook de oude/defecte onderdelen mee die hij had vervangen

Volgende dag heb ik mijn Lux aangesloten op mij Kef`s.
Wat was het fijn om deze te bedienen, zonder het gekraak van een potmeter.
Is weer bijna als nieuw, goed geluid en in balans.

Jon, nog bedankt voor het reviseren van mij Lux.

Groet,William
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5

JohnWx

WilliamB

Al een tijd zit ik naar mijn Lux te luisteren, en ben nog steeds erg tevreden.
Super gereviseerd.

Toch maak ik mij een beetje zorgen.
In een engels forum heb ik vandaag gelezen, dat het zwake punt bij deze versterkers de koeling is.
De koeling werkt via een buizen systeem waar een soort koelvloeistof de versterker afkoelt.
Dit systeem "Heat-pipe"kan bij oude versterkers gaan lekken, of de vloeistof kan verdampen.

Versterker wordt dan erg heet, en gaat dan stuk, en de reparatie is dan erg duur.

Klopt dit ? Is zo`n systeem nog wel te krijgen ?
Of moet ik al gaan sparen voor een andere versterker !

HAL9000

Ik heb het zelf nog nooit  lek gezien.  En  de L550 heeft vrij veel koelvermogen.