yo carlo..
CiteerDat zijn inderdaad de speakers die ik bedoelde. Plafond qua volume??
gouden stelregel is:
een versterker/luidspreker combi moet in staat zijn om de luidste passages v/d muziek onvervormd te kunnen weergeven
bij uitbreiding kun je deze stelling toetsen bij 80/90/100/110 db
telkens weer erg
persoonlijk hoe luid dat juist is: de ene mens vindt 75 db lekker, een ander wil kunnen luisteren op concertvolumes
hierbij zal die laatste peroon veel sneller in de problemen komen (tegen het plafond aanlopen) dan de eerste..
of de eerste kan makkelijk zat met vrij scheve combi's uit de voeten: bvb dikke speakers icm een onderbemeten versterker (goed tot bvb 80db)
> daarbij is er niks met met die versterker: die is gewoon gebouwd volgens bepaalde specs
alleen voldoen die specs niet aan de eerstegenoemde stelregel:
op volume kan die (combi) versterker dus smerig gaan klinken (zogenaamd gaan clippen)
capice ?
CiteerVerder vroeg ik me af of je misschien nog een tip hebt aangaande de sub. MA levert deze ook, maar ik heb ook een Rel gezien en gehoord, de T5 en dat vond ik een mooi apparaatje met een nette bas, maar van subs heb ik weinig know-how. Is de Rel te klein en is het wellicht slimmer om voor de MA te gaan, omdat die samen met de overige MA's al beter past?
je kunt stellen dat elke receiver in principe gebouwd is om te gaan combineren met een actieve sub
persoonlijk draai ik zonder maar ga daar nu geen boom over opzetten..
so, you think you wanna sub ?
afhankelijk v/d combi met je overige speakers kun je voor diverse uitvoeringen kiezen
why ?
met flinke speakers, die al vrij laag gaan, kan het zijn dat je maar iets van 20-50 Hz moet gaan subwoefen
icm sattelietjes die ophouden rond 100/120 Hz is het weer te geven sub gebied dan weer een pak ruimer
ik zeg altijd: draai eerst even zo & beoordeel zelf of je wat mist
die sat combi bvb zal weinig druk leveren, het eerste vb zal weinig laag mankeren
er zijn bvb mensen zat die gewoon met monitors draaien & geen nood hebben aan de kicks/thrills < 80/100 Hz
wat ze ook niet missen zijn de problemen die zich daarbij erg vaak voordoen..
cool ?