Combinatie NR1602 met speakerset Dome van Focal; goed?

Gestart door Carlo, juli 16, 2011, 19:26:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Carlo

Beste Marantzliefhebbers,

Ik wil afscheid gaan nemen van mijn ST7300 en naar een ander type. Wat kleiner wellicht als dit tenminste past bij ook kleinere speakers.

Nu dacht ik aan de NR1602 en de DOme set van Focal. Heeft iemand ervaring hiermee? Of, wellicht andere suggesties?

ALvast bedankt.

Vrgr.
Carlo

Maurice

Technisch gezien zie ik geen enkel probleem.
Ik heb er geen enkele ervaring mee, aangezien ik liever wat grotere speakers heb, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Carlo

Hoi Marantzliefhebbers,

Heb van de week de DOme set geluisterd, maar ook geluisterd naar de Monitor Audio radius 90hd. Ik moet zeggen dat de MA een stuk beter klinkt; voller en warmer geluid.

Ik had alleen de 4 kleintjes beluisterd samen met een REL T5. Is trouwens een heel mooi subje, niet zo'n bakbeest die je meestal ziet. Had graag nog de 270hd geluisterd.

Nu vroeg ik mij af of die MA 270hd, zijn kleinere vloerstaanders dan mijn huidige Dali's, een goede match zijn met de NR1602 van Marantz. De MA-vloerstaanders vragen wat meer dan de kleinere 90hd's en ik weet niet of de NR1602 voldoende levert. NR 1602 geloof ik max. 50W en de MA 270hd kan 100W aan. MA adviseert voor een versterker 20-150W

Natuurlijk is ook de SR6005 erg mooi, maar die is weer zo groot.

Hoop op jullie adviesen en suggesties.

THX
Carlo

still life

hallo carlo..

Citaat van: Carlo op juli 23, 2011, 19:59:07

Nu vroeg ik mij af of die MA 270hd, zijn kleinere vloerstaanders dan mijn huidige Dali's, een goede match zijn met de NR1602 van Marantz.


deze ?




CiteerDe MA-vloerstaanders vragen wat meer dan de kleinere 90hd's en ik weet niet of de NR1602 voldoende levert. NR 1602 geloof ik max. 50W en de MA 270hd kan 100W aan. MA adviseert voor een versterker 20-150W

Natuurlijk is ook de SR6005 erg mooi, maar die is weer zo groot.

:-D  als het kan: doe je hiermee imho een betere zaak..  :yes:

met de NR kan ook, maar zal je eerder tegen diens plafond aanlopen (op volume)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Carlo

Citaat van: still life op juli 24, 2011, 11:44:21
hallo carlo..

Citaat van: Carlo op juli 23, 2011, 19:59:07

Nu vroeg ik mij af of die MA 270hd, zijn kleinere vloerstaanders dan mijn huidige Dali's, een goede match zijn met de NR1602 van Marantz.


deze ?




CiteerDe MA-vloerstaanders vragen wat meer dan de kleinere 90hd's en ik weet niet of de NR1602 voldoende levert. NR 1602 geloof ik max. 50W en de MA 270hd kan 100W aan. MA adviseert voor een versterker 20-150W

Natuurlijk is ook de SR6005 erg mooi, maar die is weer zo groot.

:-D  als het kan: doe je hiermee imho een betere zaak..  :yes:

met de NR kan ook, maar zal je eerder tegen diens plafond aanlopen (op volume)

Hoi Still Life,

dank voor je reactie. Dat zijn inderdaad de speakers die ik bedoelde. Plafond qua volume?? De ruimte waar ik kijk en luister is de woonkamer en dan ongeveer 3,50 bij 4,00, dus niet heel groot. Ik heb geen idee waar dat plafond dan ongeveer ligt en of ik hierdoor een minder zuiver geluid krijg. Is daar iets meer van te zeggen?

Verder vroeg ik me af of je misschien nog een tip hebt aangaande de sub. MA levert deze ook, maar ik heb ook een Rel gezien en gehoord, de T5 en dat vond ik een mooi apparaatje met een nette bas, maar van subs heb ik weinig know-how. Is de Rel te klein en is het wellicht slimmer om voor de MA te gaan, omdat die samen met de overige MA's al beter past?
Ik weet het; vooral gaan luisteren, maar alle adviezen voorafgaand zijn toch wel meegenomen.

Alvast dank.

Carlo

still life

yo carlo..

CiteerDat zijn inderdaad de speakers die ik bedoelde. Plafond qua volume??

:yes:

gouden stelregel is:
een versterker/luidspreker combi moet in staat zijn om de luidste passages v/d muziek onvervormd te kunnen weergeven

bij uitbreiding kun je deze stelling toetsen bij 80/90/100/110 db

telkens weer erg persoonlijk hoe luid dat juist is: de ene mens vindt 75 db lekker, een ander wil kunnen luisteren op concertvolumes

hierbij zal die laatste peroon veel sneller in de problemen komen (tegen het plafond aanlopen) dan de eerste..

of de eerste kan makkelijk zat met vrij scheve combi's uit de voeten: bvb dikke speakers icm een onderbemeten versterker (goed tot bvb 80db)

> daarbij is er niks met met die versterker: die is gewoon gebouwd volgens bepaalde specs
  alleen voldoen die specs niet aan de eerstegenoemde stelregel:
  op volume kan die (combi) versterker dus smerig gaan klinken (zogenaamd gaan clippen)

capice ?  :-D


CiteerVerder vroeg ik me af of je misschien nog een tip hebt aangaande de sub. MA levert deze ook, maar ik heb ook een Rel gezien en gehoord, de T5 en dat vond ik een mooi apparaatje met een nette bas, maar van subs heb ik weinig know-how. Is de Rel te klein en is het wellicht slimmer om voor de MA te gaan, omdat die samen met de overige MA's al beter past?

je kunt stellen dat elke receiver in principe gebouwd is om te gaan combineren met een actieve sub
persoonlijk draai ik zonder maar ga daar nu geen boom over opzetten..  clown1

so, you think you wanna sub ?  :-D
afhankelijk v/d combi met je overige speakers kun je voor diverse uitvoeringen kiezen

why ?
met flinke speakers, die al vrij laag gaan, kan het zijn dat je maar iets van 20-50 Hz moet gaan subwoefen
icm sattelietjes die ophouden rond 100/120 Hz is het weer te geven sub gebied dan weer een pak ruimer

ik zeg altijd: draai eerst even zo & beoordeel zelf of je wat mist
die sat combi bvb zal weinig druk leveren, het eerste vb zal weinig laag mankeren

er zijn bvb mensen zat die gewoon met monitors draaien & geen nood hebben aan de kicks/thrills < 80/100 Hz
wat ze ook niet missen zijn de problemen die zich daarbij erg vaak voordoen..  :wink:

cool ?   :-)


 
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Carlo

Citaat van: still life op juli 25, 2011, 14:11:43
yo carlo..

CiteerDat zijn inderdaad de speakers die ik bedoelde. Plafond qua volume??

:yes:

gouden stelregel is:
een versterker/luidspreker combi moet in staat zijn om de luidste passages v/d muziek onvervormd te kunnen weergeven

bij uitbreiding kun je deze stelling toetsen bij 80/90/100/110 db

telkens weer erg persoonlijk hoe luid dat juist is: de ene mens vindt 75 db lekker, een ander wil kunnen luisteren op concertvolumes

hierbij zal die laatste peroon veel sneller in de problemen komen (tegen het plafond aanlopen) dan de eerste..

of de eerste kan makkelijk zat met vrij scheve combi's uit de voeten: bvb dikke speakers icm een onderbemeten versterker (goed tot bvb 80db)

> daarbij is er niks met met die versterker: die is gewoon gebouwd volgens bepaalde specs
  alleen voldoen die specs niet aan de eerstegenoemde stelregel:
  op volume kan die (combi) versterker dus smerig gaan klinken (zogenaamd gaan clippen)

capice ?  :-D


CiteerVerder vroeg ik me af of je misschien nog een tip hebt aangaande de sub. MA levert deze ook, maar ik heb ook een Rel gezien en gehoord, de T5 en dat vond ik een mooi apparaatje met een nette bas, maar van subs heb ik weinig know-how. Is de Rel te klein en is het wellicht slimmer om voor de MA te gaan, omdat die samen met de overige MA's al beter past?

je kunt stellen dat elke receiver in principe gebouwd is om te gaan combineren met een actieve sub
persoonlijk draai ik zonder maar ga daar nu geen boom over opzetten..  clown1

so, you think you wanna sub ?  :-D
afhankelijk v/d combi met je overige speakers kun je voor diverse uitvoeringen kiezen

why ?
met flinke speakers, die al vrij laag gaan, kan het zijn dat je maar iets van 20-50 Hz moet gaan subwoefen
icm sattelietjes die ophouden rond 100/120 Hz is het weer te geven sub gebied dan weer een pak ruimer

ik zeg altijd: draai eerst even zo & beoordeel zelf of je wat mist
die sat combi bvb zal weinig druk leveren, het eerste vb zal weinig laag mankeren

er zijn bvb mensen zat die gewoon met monitors draaien & geen nood hebben aan de kicks/thrills < 80/100 Hz
wat ze ook niet missen zijn de problemen die zich daarbij erg vaak voordoen..  :wink:

cool ?   :-)




Hé Still Life ,
THX voor de vlotte reactie. Als ik het dus goed begrijp zal een sub zijn werk moeten doen als de speakers het niet meer aankunnen; bij kleinere sets wellicht al bij 100hz. Dus - en ik ben nog een beetje leek - hoe lager dit gegeven, hoe meer laag er uitkomt.
Even ter vergelijking: momenteel heb ik nog een SR7300 staan met 4 Dali-zuiltjes (Royal Towers en center). ALs ik de volumeknop richting -10 draai, wordt ik de tent uitgeblazen. Hoe moet ik dit lezen in relatie tot de door jou genoemde 80, 100 en 110 db?

THX
Carlo

still life

Citaat van: Carlo op juli 25, 2011, 14:26:43Hé Still Life ,
THX voor de vlotte reactie.

no worries..


CiteerAls ik het dus goed begrijp zal een sub zijn werk moeten doen als de speakers het niet meer aankunnen; bij kleinere sets wellicht al bij 100hz. Dus - en ik ben nog een beetje leek - hoe lager dit gegeven, hoe meer laag er uitkomt.

:yes: goeie integratie heet dat, of pas spelen waar de rest stopt..


CiteerEven ter vergelijking: momenteel heb ik nog een SR7300 staan met 4 Dali-zuiltjes (Royal Towers en center). ALs ik de volumeknop richting -10 draai, wordt ik de tent uitgeblazen. Hoe moet ik dit lezen in relatie tot de door jou genoemde 80, 100 en 110 db?

goh, zou je kunnen/moeten meten..
maar bij termen van 'uitgeblazen' denk ik richting 85-90db
dat alles zonder sub, geeft aan dat je dali's ook best wat geluidsdruk maken..  8-)

waarom wil je weer andere speakers ?  clown1
bij de receiver kan ik me voorstellen dat je wil upgraden naar de hedendaagse nieuwtjes..


The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Carlo


goh, zou je kunnen/moeten meten..
maar bij termen van 'uitgeblazen' denk ik richting 85-90db
dat alles zonder sub, geeft aan dat je dali's ook best wat geluidsdruk maken..  8-)

waarom wil je weer andere speakers ?  clown1
bij de receiver kan ik me voorstellen dat je wil upgraden naar de hedendaagse nieuwtjes..
[/quote]

Andere speakers, :cry:

tja, inmiddels ook 2 kleine kinderen (1 bijna 3 jaar en 1 bijna 6 maanden) en de Dali's staan wel iets van de muur af en nemen toch wel wat ruimte in beslag. Ook wil me meis wat andere meubels, dus we gaan het geheel wat lichter maken ipv kersen (staat er al ruim 11 jaar). Ik wil dus ook een andere receiver - HDMI -ready, maar ook omdat ik een ander meubel ga kopen en die hebben vaak niet de hoogte voor een sr 7005 of sr 6005. Ja, wel die dingen van Spectral, maar voor het meubel is het budget niet meer dan € 400,=/. Oja, en ook wil ik nog een nieuwe televisie, de oude is enkele weken terug stuk gegaan. Wensen genoeg, alleen nog wat meer centjes sparen.... :-( :-(
Weet je wellicht iemand met interesse voor de Dali-set? Of ga ik hier nu erg buiten het topic??  :-D :-D


Grtz,
Carlo

still life

kay, begrijpelijk allemaal..
een mens moet soms keuzes maken of prioriteiten stellen..

als je maar inziet dat het downgraden wordt..
dali's => satteliet setje

byebye



je dali's of gans de set kun je hier altijd te koop aanbieden..

ps: de eerder gelinkte MA's nemen vast evenveel plek in beslag als je dali's  :wink:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Carlo

Citaat van: still life op juli 26, 2011, 09:37:14
kay, begrijpelijk allemaal..
een mens moet soms keuzes maken of prioriteiten stellen..

als je maar inziet dat het downgraden wordt..
dali's => satteliet setje

byebye



je dali's of gans de set kun je hier altijd te koop aanbieden..

ps: de eerder gelinkte MA's nemen vast evenveel plek in beslag als je dali's  :wink:

Inderdaad; keuzes maken, en ik moet die 270's nog gaan luisteren.... :-D; :-D; wil ze gaan gebruiken als fronts en dan die rd 90's als rears. Scheelt wel aardig wat die Dali's versus de MA's 270, MA's zijn toch wat minder massief en minder breed en kunnen wat dichter naar de muur.

Heb jij enig idee wat ik voor de speakerset incl. sub van Visonik zou kunnen vragen? Het spul kostte ca. 7 jaar geleden € 3.500,=  Heb fotootje bijgeplakt.
Ik heb zelf gedacht aan ongeveer € 1.200,= Staat al op marktplaats, maar daar is de respons nagenoeg nihil. Ja, € 100,=, maar dat neem ik niet serieus.  :roll:

Grtz,
Carlo

still life

CiteerHeb jij enig idee wat ik voor de speakerset incl. sub van Visonik zou kunnen vragen? Het spul kostte ca. 7 jaar geleden € 3.500,=  Heb fotootje bijgeplakt.
Ik heb zelf gedacht aan ongeveer € 1.200,= Staat al op marktplaats, maar daar is de respons nagenoeg nihil. .

tja, resale van audio spullen is meestal bedroevend..

eens het 10 jaar is, wordt daar snel 'maar' 10-15% meer voor gegeven

dus die set zal eerder 'slechts' iets van 500/600€ opbrengen..

CiteerJa, € 100,=, maar dat neem ik niet serieus

yep, wordt je als verkoper altijd beetje simpel van..  nopompom

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

los verkopen is denk ik een optie


bijna alle dure zuilen (ja wat is duur) zijn met een jonge leeftijd moeilijk te verkopen vraag me niet waarom
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

ptheborg

Hi Carlo,

Ben benieuwd of je uiteindelijk voor de combi NR1602 + MA R270HD + MA R90 bent gegaan.
Zit momenteel ook te kijken naar die speakers maar ben BEHOORLIJK aan het twijfelen tussen de NR1602 en SR5006/6006 - vanwege de vraag, kan de NR1602 eerdergenoemde speakers wel bij een normaal volume (niet standje wegblazen / burenruzie) goed aansturen.

Bvd voor het delen van je bevindingen,
Gr, Peter

Carlo

Citaat van: ptheborg op november 14, 2011, 11:43:47
Hi Carlo,

Ben benieuwd of je uiteindelijk voor de combi NR1602 + MA R270HD + MA R90 bent gegaan.
Zit momenteel ook te kijken naar die speakers maar ben BEHOORLIJK aan het twijfelen tussen de NR1602 en SR5006/6006 - vanwege de vraag, kan de NR1602 eerdergenoemde speakers wel bij een normaal volume (niet standje wegblazen / burenruzie) goed aansturen.

Bvd voor het delen van je bevindingen,
Gr, Peter
Hoi Peter,

Ik heb de MA 270's beluisterd met een NR 1602 en ik moet zeggen dat het een mooi strak geluid was. Ik heb niet heel veel kunnen beluisteren; tijd was met name de beperkende factor, maar voor zo'n klein apparaatje (vergeleken met z'n grotere broers) was ik niet ontevreden. Ik was recentelijk een paar dagen weg in de buurt van Apeldoorn en ben in Apeldoorn even bij Hobo-Hifi binnengelopen.
Fijne winkelketen en ook zeer kundig personeel. Daar werd mij wel geadviseerd om te gaan voor een 5005 of een 6006. Die geven het toch net wat strakker en kernachtiger weer. Ik ben zelf vooral zeer gecharmeerd van de 7005, maar die is nog wel aan de prijzige kant.

Greetz,
Carlo