Citaat van: HAL9000 op mei 24, 2007, 11:56:24
dat mag jij 'geloven'
maar ik weet wat ik krijg als ik KI apparatuur koop.
overpriced en geen tot minimale kwaliteit.
als het zo'n goede techneut is... waarom ontwerpt hij dan geen betere transformatoren??
of betere printen??
Simpel, prijs/kwaliteitverhouding.
Marketing bepaalt een te verwachten levensduur, waarna een levens-cyclus van het product wordt opgesteld. Het ontwerp moet zodanig zijn dat de te verwachten levensduur zonder problemen gehaald moet kunnen worden. Daarna mag het stuk gaan.
Hieraan gekoppeld zit een prijs die de klant wilt betalen voor een bepaalde klank/kwaliteit/afwerking.
Combineer dit en engineering heeft de opdracht om een speler te ontwikkelen die aan de eisen voldoet en voldoende winstmarge heeft om het bedrijf te kunnen laten voortbestaan. Er worden dan zeer zeker geen componenten gebruikt die duurder zijn dan een vergelijkbaar component die de levensduur ook haalt. Dit heeft immers geen toegevoegde waarde.
Voor het gros (95-99%) van de klanten voldoet dit, aangezien zij vaak het apparaat toch al eerder vervangen dan dat het defect is. De overigen betreffen mensen die het leuk vinden om "ouwe meuk", vintage of antiek te hebben. Maar deze zullen echter niet meer de "build-to-last" producten vinden.
Vroeger was de verwachte levensduur door een klant ook veel langer dan nu. Dus vanuit techneuten oogpunt heb je gelijk, de producten zijn minder goed, maar vanuit commercieel/economisch oogpunt zijn het wel goede producten. Vergelijk het maar met andere merken die soortgelijke producten maken, zijn die wel beter gebouwd?