Leuke / Objectieve Interlink test

Gestart door Marantz 81, juni 10, 2011, 21:01:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Maurice

Citaat van: Perfect_audio op juni 11, 2011, 19:59:19
Kun je dit ook kwantificeren?

Ron
Zilver en koper hebben net als alle andere geleidende materialen een inductieve en capacitieve eigenschap. Een capacitieve werking van een kabel werkt denk ik net als een condensator in een filter (in dit geval dus een serie condensator). Er bestaan heel eenvoudige speakerfilters (meestal el cheap car speakers) die enkel een condensator op het hoog als filter hebben.
Ik weet echter niet of de verschillen in capaciteit tussen koper en zilver daadwerkelijk van dien aard zijn dat je dat als filter hoort.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Perfect_audio

Citaat van: Maurice op juni 11, 2011, 22:19:10
Zilver en koper hebben net als alle andere geleidende materialen een inductieve en capacitieve eigenschap. Een capacitieve werking van een kabel werkt denk ik net als een condensator in een filter (in dit geval dus een serie condensator). Er bestaan heel eenvoudige speakerfilters (meestal el cheap car speakers) die enkel een condensator op het hoog als filter hebben.
Ik weet echter niet of de verschillen in capaciteit tussen koper en zilver daadwerkelijk van dien aard zijn dat je dat als filter hoort.
Sorry, mag ik even verbeteren.
Inductieve en capacitieve eigenschappen hebben niets met een metaal alleen te maken, maar met een geleider en niet-geleider. Dus een samenspel van twee materialen, zoals een kabel: geleider en mantel. Dat veroorzaakt bijvoorbeeld een capaciteit. Een voorbeeldwaarde voor een interlink is bijv. 90 pF/m1.

Maar de opmerking was: "Elk materiaal heeft eigenschappen. Zilver laat bijvoorbeeld meer hoog door dan koper." Deze algemene opmerking zou ik graag gekwantificeerd zien. Hoeveel dan? En waarom?

Ron

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Mexicaanse Hond

Citaat van: Maurice op juni 11, 2011, 22:19:10
Zilver en koper hebben net als alle andere geleidende materialen een inductieve en capacitieve eigenschap. Een capacitieve werking van een kabel werkt denk ik net als een condensator in een filter (in dit geval dus een serie condensator). Er bestaan heel eenvoudige speakerfilters (meestal el cheap car speakers) die enkel een condensator op het hoog als filter hebben.
Ik weet echter niet of de verschillen in capaciteit tussen koper en zilver daadwerkelijk van dien aard zijn dat je dat als filter hoort.
Ik hoor inderdaad verschil tussen een kabel met zilver en een kabel met koper. Bedankt voor je technische uitleg, Maurice. Dat kun je maar beter overlaten aan mensen met jouw capaciteiten.  :wink:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: Perfect_audio op juni 11, 2011, 22:54:18
Sorry, mag ik even verbeteren.
Inductieve en capacitieve eigenschappen hebben niets met een metaal alleen te maken, maar met een geleider en niet-geleider. Dus een samenspel van twee materialen, zoals een kabel: geleider en mantel. Dat veroorzaakt bijvoorbeeld een capaciteit. Een voorbeeldwaarde voor een interlink is bijv. 90 pF/m1.

Maar de opmerking was: "Elk materiaal heeft eigenschappen. Zilver laat bijvoorbeeld meer hoog door dan koper." Deze algemene opmerking zou ik graag gekwantificeerd zien. Hoeveel dan? En waarom?

Ron

Dank Ron duidelijk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Maurice

Citaat van: f.luisteraar op juni 11, 2011, 22:56:13
Ik hoor inderdaad verschil tussen een kabel met zilver en een kabel met koper. Bedankt voor je technische uitleg, Maurice. Dat kun je maar beter overlaten aan mensen met jouw capaciteiten.  :wink:
Beter niet aan mensen met mijn capaciteiten, maar aan mensen zoals Ron ;)

Voor mij als ex-WTB´er is het een beetje klok en klepel, maar ik was echt in de veronderstelling dat de capacitaire werking in geleiders zelf zat.
Maar als we weten dat er pF/m1 aan capaciteit is, dan zal ik de formule voor filters ff opzoeken!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Citaat van: Maurice op juni 11, 2011, 23:06:50
Beter niet aan mensen met mijn capaciteiten, maar aan mensen zoals Ron ;)

Voor mij als ex-WTB´er is het een beetje klok en klepel, maar ik was echt in de veronderstelling dat de capacitaire werking in geleiders zelf zat.
Maar als we weten dat er pF/m1 aan capaciteit is, dan zal ik de formule voor filters ff opzoeken!

WBTer toch

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Maurice

Een eerste orde Butterworth filter heeft de volgende formule:
C1 = 0,159/Rhf

Eenheid
C1 = Farad
Rhf = Hertz

Bij 1000Hz filter zou je dus een condensator van 0,000159 F nodig hebben. Bij een tweeter werkt dit als een hoogdoorlaat. Neemt de capaciteit toe, dan daalt de overname frequentie, en worden dus lagere tonen weergegeven.
0,000159 F = 159000000 pF
90 pF voor een 1m interlink wordt dan 159000090 pF, wat verwaarloosbaar is en niet eens een Herz zal schelen.

Als ik alles goed uitgevoerd heb (en ik ben absoluut niet vaardig met filters), dan zou dit dus geen enkel hoorbaar verschil mogen opleveren!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

hmmmmmm...... lekker..... :kwijl:

Daar zou je wtb-er voor worden notworthy
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Maurice

Heb ik een ongelooflijk onderbouwde on-topic reactie geplaatst, krijg ik een beetje theegeleuter als respons  nopompom
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Mexicaanse Hond

Citaat van: Maurice op juni 11, 2011, 23:44:58
Heb ik een ongelooflijk onderbouwde on-topic reactie geplaatst, krijg ik een beetje theegeleuter als respons  nopompom
Dat zegt genoeg over de interesse.  :wink:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

lo

Ohwww ja redface, respect dat je dat zo effe uit je mou schudt. notworthy notworthy Heb ik vroeger, al wat langer geleden hè :wink:, nooit gehad voor zover ik me kan herinneren van mijn opleiding tot wtb-er.   :no: (of ik heb dat stuk iets ander zitten doen :schater:)
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.