Onderstaande is thuis beluisterd met de X12 als speaker:
RDAC, Denon AVR-2105
De RDAC zet een heel mooi vol geluidsbeeld neer met goede detaillering. Hoog is zacht, maar zeker niet wollig, instrumenten komen echt tot leven. Het midden is zeker niet teruggetrokken, maar heel zacht en vol bij sommige opnames is er nu bijna geen s-klank te horen (of dat dit een probleem is of niet, laat ik even in het midden). Het laag is vol, strak maar niet overheersend.
Ik heb het idee alsof ik mis, maar ik kan niet uitleggen wat dat is. misschien wat attack in het midden, ik weet het niet.
RDAC, RA1520
De combinatie Rotel en RDAC is erg mooi te noemen. Het hoog is erg muziekaal met detaillering waar geen eind aan lijkt te komen, het geluid houd de luisteraar geboeid. Dankzij de Rotel is het midden niet meer zo wollig als met de Denon. Het midden heeft veel expressie en is precies goed. Het laag is erg strak, maar is wel overheersend als je het laag niet wat terugdraait, Dit was tijdens de luister sessie niet aan de orde, er lijkt wat te veel punch/drive te zijn. Zonder de RDAC is er minder punch en laag, maar nog steeds niet wat het zijn moet.
RDAC, Arcam FJM-A28
Het stereobeeld van deze combinatie is geweldig en ook het laag is wat meer ingetogen dan bij de Rotel, niet zo forward. Maar het hoog is niet prettig om naar te luisteren. Alle oneffenheden worden blootgelegd en het geluid is geen geheel. Het midden is erg goed, er is iets meer scherpte dan bij de Rotel. De Rotel RA1520 doet het duidelijk beter.
RDAC, Marantz PM7004
Mooi stereobeeld, de Marantz is wel rustiger en betrekt de luisteraar niet zo bij de muziek. Het hoog is mooi met veel detail het midden is met de RDAC wat te aanwezig (op de D2X is dat wat minder). De marantz is niet zo smooth als de Rotel. Het laag is strak zonder de extra drive van de rotel
Wat mij altijd opvalt is dat het in de winkel altijd beter klinkt als thuis. De marantz had ik in de winkel beluisterd en klonk geheel anders (wel met mijn speakers en bron uiteraard).