PM80 mkII alternatief voor Transistoren 2SA1859 en 2SC4883/A

Gestart door supersurfer, mei 30, 2011, 09:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

supersurfer

Hallo,

Ik probeer een Marantz PM80 mkII te repareren. Op dit forum heb ik al gelezen dat het defect een bekende is van dit model: de Transistoren midden op de versterkerprint (2x 2SA1859 en 2x 2SC4883/A) waren los gegaan vanwege te veel warmte op de solderingen.

Een kanaal kraakte en viel af en toe weg, de vier transistoren midden op de hoofdprint zaten los, na vastsolderen hiervan wilde hij helemaal niet meer spelen, nu meet ik DC voor de relais en gaat dus de DC beveiliging in.

Nu vermoed ik ook dat de transistoren stuk zijn en probeer nieuwe te bestellen maar dit type kan ik nergens krijgen; Farnell en RS components evenals Goooogle geprobeerd.

Kan iemand mij aangeven waar deze te krijgen zijn of welke verkrijgbare alternatieven ik hiervoor kan toepassen?

Eventueel nog andere tips waarom er DC op de uitgang zit? Heb er aan gedacht om de elco's op de hoofdprint te vervangen die zijn tenslotte ook al 15jr oud.

Ben ook op zoek naar een schema van de amp, iemand?

Groeten,

Stefan

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

lo

Of even een PM-etje naar onze forum reparateur HAL9000
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

Nee geen wonder dat de FET's Het niet meer doen LOL  :-D  zitten geen FETS in........................  nopompom
nee  dat zijn gewoon standaard  silicium transistoren. Deze moeten vervangen worden omdat de vervuil lagen opgebrand zijn, ook een paar andere transistoren moeten vervangen worden, samen met 2  zekeringen en wat elko's  :wink:

Maar een PM80MKII is absoluut geen versterker voor  beginners of  onervaren technici......
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

supersurfer

#4
@ Jon,

Heb je PM gezien en zal kijken waar ik de transistoren kan krijgen.

Ik ben geen electrotechnicus van beroep, maar wel techneut, en maak al 20 jr mijn eigen versterkers en cd spelers, en heb een voorliefde voor oude triodebuizen. Transistoren zijn nog niet zo mijn ding. Heb wel veel ervaring met solderen en ontcijferen van versterkerprinten.

De PM80mkII is van een vriend van mij die er nogal aan gehecht is.
Ben van plan de trannies en de elco's te vervangen.

Welke andere trannies en zekeringen moeten vervangen worden?

@ Whisper,
Is al een tijd geleden dat ik op deze site was, staat veel info, jammer dat de schema's betaald zijn.
Zelfs de Bow ZZ-8 staat er op met zijn CD-pro loopwerk. Hier heb ik de nieuwe DAC nog voor ontwikkeld.


Groeten,

Stefan

supersurfer

#5
Hallo,

Hierbij een paar foto's van de reparatie.





De Elco's op de voedingsprint achter frontpaneel vervangen voor Panasonic en Nichicon



Voorversterkerprintje achter  de volumeknop. Hier ook elco's vervangen



Op de hoofdprint elco's vervangen en de vier transistoren in het midden. Voor betere hittebestendigheid wat koellichamen op de transistoren gezet.

Tot op de hoofdprint werkt alles prima. Er is alleen nog steeds een probleem dat er DC naar de uitgang gaat waardoor de veiligheid de relais niet open schakelt.

Kan iemand een tip geven waar dat aan kan liggen?

Groeten,

Stefan