Citaat van: jwx op mei 23, 2011, 16:13:12
ja het is net hoe het gaat
ik speel zonder kap maar soms met deurtjes dicht
tis net wat jezelf prefereert en fijn vind
maar je hebt wel een goed punt hoe duurder=niet altijd beter hoe geruislozer je moet zijn heb ik de indruk
als je met Wim van Kraanen zou praten van Audio Analogue ben je overtuigd dat het lagergekoeld moet zijn of op persluchtdraaien etc. draaiplateau van zoveel kg en de redenen die hij aandraagt zijn zeer reeel
ga ik er weer is over praten met iemand met een andere kijk erop denk ik weer ja waarom eigenlijk als element maar klopt met de arm mooi afgesteld alles en gaan met die banaan
het gaat erom waarbij diegene zich prettig voelt of waar dat ding staat
we hebben vroeger nog wel is demo's gegeven met draaitafels en dan stond ik en Hans Pol met een stuk karton ernaast en liepen we naar achter of haalden het karton weg, er veranderde wel wat met het geluid maar de ene helft zei ja nu hoor ik het prettiger en de ander helft had het weer van een beleving in een lege Arena
probeer ook steeds minder mijn niet altijd juiste overtuigng steeds minder nadrukkelijk te laten blijken
Ik heb me in het verleden ook "bezondigd" aan menig quasi verbeteringen die mij aangepraat zijn door de zogenaamde specialisten op dit gebied. Ter "lering ende vermaak" zal ik er een aantal opnoemen (er mag gelachen worden, maar bedenk wel dat dit ongeveer 25-30 geleden is) en de zoektocht naar een beter geluid nog een tijdrovende hobby was omdat internet nog niet geraadpleegd kon worden.
- zwaar kogellager dat op de plaat lag en gecentreerd werd door het 45-toeren verloopje
- speciaal plateau waar standaard al meer massa inzit ( dan kon de kogellager weg)
- meer massa in het draaiplateau van de speler door op de plaat een groot kogellager te zetten welke exakt gecentreerd werd door het 45 toeren verloopje
- Heel scala aan naalden en elementen ( het meest exotisch dat ik gehad heb was een eliptische van de Hul naald in een Philips GP422 element)
- S-arm welke beter zou zijn om de contacthoek zo constant te maken over de hele lp
- hydraulisch gevulde arm
- anti-dreun plaat (lood-bitumen) op strategische plaatsen in de speler
- ander/beter rubberen snaar
- andere/betere phono voorversterker
- separaat opgestelde arm
- spikes onder de voetjes van de speler (soms effectief, maar bij DT's met een seperate ophanging niet echt)
- van moving coil naar moving magnet (natuurlijk met separate versterking)
Anyway, zal er vast nog wel wat vergeten zijn.... maar eerlijk is eerlijk....het rozebril-effect zorgde wel voor een beter geluid.
De bovengenoemde Thorens is een behoorlijk goed presterende speler....