Welke DAC?

Gestart door QuattroNL, mei 14, 2011, 14:22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DoctorJacoby

De KI Pearl Lite kan dienst doen als dac, kan moeilijk geloeven dat deze minder zou zijn als een entry level dac.

Geluidskwaliteit is best goed.

De Benchmark (het duurdere model) lijkt me een veelzijdig apparaat.

Musicman

#91
Ik weet niet of er in de "ki Pearl" en "Ki Pearl Lite" dezelfde dac zitten.
Als dit wel zo is heb je een goede dac, anders zou ik eerder naar een "Ki Pearl" op zoek gaan.

Dit speelt elke dac redelijk "zoek" en tevens hoef je geen (dure) interlink tussen loopwerk (of andere bron)
en dac te gebruiken.....wat vaak ook een mismatch kan geven.

Een maat van me heeft zelf voor zijn "Ki Pearl" een dac van 2000,- gekocht en erachter gehangen........
na 2 weken er weer af gehaald, omdat hij het verschil amper hoorde.
Ik ga hier geen merken noemen, maar ik weet dat het geen misselijk merk is in audiowereld.
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

JohnWx

Citaat van: Musicman op juni 13, 2011, 12:49:36
Ik weet niet of er in de "ki Pearl" en "Ki Pearl Lite" dezelfde dac zitten.
Als dit wel zo is heb je een goede dac, anders zou ik eerder naar een "Ki Pearl" op zoek gaan.

Dit speelt elke dac redelijk "zoek" en tevens hoef je geen (dure) interlink tussen loopwerk (of andere bron)
en dac te gebruiken.....wat vaak ook een mismatch kan geven.

Een maat van me heeft zelf voor zijn "Ki Pearl" een dac van 2000,- gekocht en erachter gehangen........
na 2 weken er weer af gehaald, omdat hij het verschil amper hoorde.
Ik ga hier geen merken noemen, maar ik weet dat het geen misselijk merk is in audiowereld.

tis wel dezelfde chipset maar de lite is anders uitgevoerd met anders specificaties
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

Citaat van: DoctorJacoby op juni 12, 2011, 19:52:46
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een dac van 350€ beter gaat zijn dan de dac in mijn ki pearl lite? Of toch?

Mijn eerste keuze was een Benchmark dac, omdat deze op bepaalde fora door mensen uit de muziekwereld aangeraden werd ...

Ga het nog even uitzingen met de dac in mijn ki pearl lite.

Moet nog geïnvesteerd worden in platenspeler, stabieler hi-fi meubel,... :)

Deze zou ik wel graag testen: Benchmark, Moon, Hegel, Antelope (alhoewel deze wat boven het budget ligt), Rega, Naim, ...

Een te dure dac zal op m'n midrange apparatuur waarschijnlijk weinig nut hebben?

Om iets beter te krijgen dan je pearl lite dac zit je al snel in serieus gebied. Ik vond het verschil tussen de SA8003 en de Hegel hd10 DAC erg klein (CD in de SA8003 en digital out naar DAC. Switchen tussen de twee bronnen op de versterker, gecorrigeerd voor volume). Volgens mij is een KI lite een lichtelijk gemodificeerde SA8003. Check de printplaten op foto's. Ik kreeg iets schoner hoog. nauwelijks waarneembaar en niet de moeite waard om er 1K voor uit te geven. Dan kun je beter de KI pearl als DAC gebruiken. Daar is gewoon erg goed voor.

Denk ook dat het aan karakter ligt. Een Benchamark schijnt wat forward en detailrijk te zijn. Moon en Musical Fidelety zijn wat minder up front. Waarbij Moon ook erg hard beukt in de bass en alles wat meer fundament geeft.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

Citaat van: jwx op mei 15, 2011, 21:43:53
kom net tot de ontdekking dat ik al wel in de zoveel hertzen zit in mij Yamaha DSP-E800 en in de YAMAHA DVD-S796





Juistem! Heb ik ook :lol:  De chipset in de DSP-800 decodeert dat ook netjes. (24 bit/96khz files). Je kunt dus ik met een V-link zo high-rez flac files afspelen (asynchroon vanuit usb poort getrokken) op de stereo.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op juni 13, 2011, 19:13:18
Juistem! Heb ik ook :lol:  De chipset in de DSP-800 decodeert dat ook netjes. (24 bit/96khz files). Je kunt dus ik met een V-link zo high-rez flac files afspelen (asynchroon vanuit usb poort getrokken) op de stereo.

tis alweer anders nu gaat alles via een FR-996

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

mooi ding! heb je foto's van de binnennant?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

DoctorJacoby

#97
De KI Pearl Lite = SA8004.

Om waarschijnlijk marketingredenen heeft men het in Europa "KI Pearl Lite" genoemd.

In USA noemt hij gewoon SA8004.

Vreemde evolutie ... Waarom in USA geen KI Pearl Lite?

Die Hegel lijkt me een topdac op basis wat ik er al van gelezen heb. Reviews in audiofiele tijdschriften geloof ik al lang niet meer ...

Even adverteren en je krijgt een positieve review, zo lijkt het me toch?

Voor zover ik weet heeft de KI Pearl Lite t.o.v. KI Pearl enkel wat minder power, zodat hij minder geschikt is voor "grote ruimtes".





JohnWx

Citaat van: DoctorJacoby op juni 13, 2011, 22:28:08
De KI Pearl Lite = SA8004.

Om waarschijnlijk marketingredenen heeft men het in Europa "KI Pearl Lite" genoemd.

In USA noemt hij gewoon SA8004.

Vreemde evolutie ... Waarom in USA geen KI Pearl Lite?

Die Hegel lijkt me een topdac op basis wat ik er al van gelezen heb. Reviews in audiofiele tijdschriften geloof ik al lang niet meer ...

Even adverteren en je krijgt een positieve review, zo lijkt het me toch?

Voor zover ik weet heeft de KI Pearl Lite t.o.v. KI Pearl enkel wat minder power, zodat hij minder geschikt is voor "grote ruimtes".

we hebben het toch over de cd speler ?


en hij is niet helemaal het zelfde geen koper geen customized components
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Maar of we dat horen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

QuattroNL

Zo, even dit topic wat nieuw leven inblazen: ik heb eindelijk een DAC aangeschaft! pompom
Het is geworden de nieuwe Cambridge Audio DACMagic 100, incl Squeeze upgrade (dikke lineaire voeding ipv dat eenvoudige kleine voedinkje wat er bij zit.

Ding werd 2e hands aangeboden. Was net 2 weken oud. Tja, sommigen gaan wel ver in het steeds uitproberen van het nieuwste van het nieuwste. Prijs was erg goed, helemaal omdat die voeding er bij zat (en de verkoper 'm ook nog eens kwam brengen...200km rijden).

De echte testen moet ik nog uitvoeren (kan nu vanwege een klein slapend mannetje het volume niet echt opkrikken) maar de eerste indrukken zijn positief. Het klinkt allemaal wat sprankelender. En er is zowaar meer laag aanwezig, iets waar ik een chronisch tekort aan heb (i know, een akoestiek probleem).

Kortom: voor deze prijs (nieuw 329,-) een prima aanwinst met mooie specs (kan 24bit/192kHz aan) en voldoende aansluitingen.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

JohnWx

Citaat van: QuattroNL op maart 28, 2012, 23:35:20
Zo, even dit topic wat nieuw leven inblazen: ik heb eindelijk een DAC aangeschaft! pompom
Het is geworden de nieuwe Cambridge Audio DACMagic 100, incl Squeeze upgrade (dikke lineaire voeding ipv dat eenvoudige kleine voedinkje wat er bij zit.

Ding werd 2e hands aangeboden. Was net 2 weken oud. Tja, sommigen gaan wel ver in het steeds uitproberen van het nieuwste van het nieuwste. Prijs was erg goed, helemaal omdat die voeding er bij zat (en de verkoper 'm ook nog eens kwam brengen...200km rijden).

De echte testen moet ik nog uitvoeren (kan nu vanwege een klein slapend mannetje het volume niet echt opkrikken) maar de eerste indrukken zijn positief. Het klinkt allemaal wat sprankelender. En er is zowaar meer laag aanwezig, iets waar ik een chronisch tekort aan heb (i know, een akoestiek probleem).

Kortom: voor deze prijs (nieuw 329,-) een prima aanwinst met mooie specs (kan 24bit/192kHz aan) en voldoende aansluitingen.

he lekker weer speelgoed  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

QuattroNL

Het is zeker speelgoed.
M'n vrouw zat alweer hoofdschuddend te kijken wat ik nou weer aangeschaft had  :-P
Ach, zij geniet ook lekker mee van de muziek hoor.

Ik moet alle verschillen nog gaan uitproberen.
Met en zonder DAC maar zeker ook met en zonder de Squeeze voeding. Ben benieuwd wat daar uitkomt, de verwachtingen zijn wel wat hooggespannen  8-)

O, de DAC is eigenlijk wel heel erg klein van formaat. Klik op de afbeelding in mijn post en je ziet 'm op ware grootte (afhankelijk van je monitor, dat wel). Maar hij's klein!

En hij's zo nieuw dat er nog weinig echte reviews over te vinden zijn. Ik kocht 'm dus ook wel een beetje op de gok. Maar een miskoop kan het gewoon niet zijn.

Ik post m'n bevindingen hier wel, ik denk over zo'n 2 weken.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

JohnWx

Citaat van: QuattroNL op maart 29, 2012, 09:50:48
Het is zeker speelgoed.
M'n vrouw zat alweer hoofdschuddend te kijken wat ik nou weer aangeschaft had  :-P
Ach, zij geniet ook lekker mee van de muziek hoor.

Ik moet alle verschillen nog gaan uitproberen.
Met en zonder DAC maar zeker ook met en zonder de Squeeze voeding. Ben benieuwd wat daar uitkomt, de verwachtingen zijn wel wat hooggespannen  8-)

O, de DAC is eigenlijk wel heel erg klein van formaat. Klik op de afbeelding in mijn post en je ziet 'm op ware grootte (afhankelijk van je monitor, dat wel). Maar hij's klein!

En hij's zo nieuw dat er nog weinig echte reviews over te vinden zijn. Ik kocht 'm dus ook wel een beetje op de gok. Maar een miskoop kan het gewoon niet zijn.

Ik post m'n bevindingen hier wel, ik denk over zo'n 2 weken.

kan geen miskoop zijn volgens mij maken/ontwikkelen ze geen "troep" meer dat gaat niet meer in deze tijd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

kdt

Ikgebruik al geruimte tijd de DAGMagic van Cambridge tot volle tevredenheid. Het is een zeer zuivere en lineaire DAC, de filterstand staat op lineair. Zeker gezien de prijs van deze dac uitstekend.
Ook de PSAudio dac gebruikt (1000 euro) maar niet overtuigd dat deze beter is.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215