hoge toon op rechter front speaker terwijl versterker uit staat !?!?

Gestart door dmeerpa, april 26, 2011, 08:24:12

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Al twee maal merkten wij na een avondje TV kijken dat er een hoge toon (meer dan 3000Hz) uit de rechter front speaker komt.
Opmerkelijk is dat de receiver uit staat en de Rotel eind versterker ook.

Wanneer ik de speaker kabel los koppel is het geluid weg. Als ik de interlink tussen receiver en Rotel los koppel is het geluid ook weg.

Meer heb ik nog niet getest gezien het late uur. 's morgens was het geluid weg.
Het iswas wel zo dat boven de Rotel eindversterker een Wifi router stond, zou deze de oorzaak kunnen zijn. Nu gezien er geen enkele signaal versterking is moet het toch een behoorlijk krachtige stoorzender zijn om een hoorbare toon van meer dan 3000 Hz te creëren, iemand nog een idee ?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op april 26, 2011, 08:36:59
Wie zijn wij :angel:
Dat is koninklijk meervoud, John.  :wink:
Een router heeft een aardig sterk signaal, dus het zou best de oorzaak kunnen zijn.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Whisper.nl

Dect telefoon in de buurt staan van je set. ?
Die wil ook nog wel eens storen.

Groet Whisper.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

dmeerpa

Citaat van: Whisper.nl op april 26, 2011, 09:44:16
Dect telefoon in de buurt staan van je set. ?
Die wil ook nog wel eens storen.

Groet Whisper.

Neen geen Dect telefoon in huis. Misschien wel op de verdieping er boven.
Nu ik er aan denk, ik heb eigenlijk 2 WiFi N-routers staan in een straal van 1,5 meter van de receiver. Een van de internet provider en één van mezelf, deze laatste zal weldra verhuizen naar de kamer ernaast samen met de NAS. Misschien moet ik vandaag toch de kabel doortrekken naar de andere kamer.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

Bart

Is het signaal een soort van "Morse"-signaal dat slechts enkele minuten duurt en zich manifesteert op de uren en half-uren ?  Is er onlangs iets gewijzigd in je set-up ?  Powercords, voorversterker, etc...

Zelf heb ik na de installatie van een lampenvoorversterker (gelinkt aan een SR 7001 via een Pass Through) het probleem ondervonden.  De 1350HZ sturingssignalen van Electrabel worden door de hoge gevoeligheid van het apparaat weergegeven.  De oplossing is een sperfilter.  Mtec uit Mechelen (B) weet hier wel raad mee.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten,
Bart

dmeerpa

Citaat van: Bart op april 29, 2011, 18:32:47
Is het signaal een soort van "Morse"-signaal dat slechts enkele minuten duurt en zich manifesteert op de uren en half-uren ?  Is er onlangs iets gewijzigd in je set-up ?  Powercords, voorversterker, etc...

Zelf heb ik na de installatie van een lampenvoorversterker (gelinkt aan een SR 7001 via een Pass Through) het probleem ondervonden.  De 1350HZ sturingssignalen van Electrabel worden door de hoge gevoeligheid van het apparaat weergegeven.  De oplossing is een sperfilter.  Mtec uit Mechelen (B) weet hier wel raad mee.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten,
Bart

De toon is continu en treed op zo'n minuut na het uitschakelen van de setup. Na een poos veranderd de toon naar een lagere frequentie, wel nog steeds meer dab 3000Hz. Om nadien terug te veranderen naar de eerdere toon.
De (tijdelijke oplossing) is wanneer het probleem optreed de receiver terug opzetten, zodra de receiver de eindversterker inschakelt (via remote kabel) is de toon weg en kan ik alles deftig uitzetten.

Er is inderdaad een verandering geweest. Ik ben verhuisd, en de stopcontacten zijn hier nog niet geaard. Ik hoop dat hier de oplossing ligt. Momenteel wordt er aarding aangelegd in het gebouw en ben ik bezig met alle stopcontacten te aarden. Ik ga als test de aarding van het stopcontact eens verbinden met de centrale verwarming deze zou wel al geaard zijn...let's hope..
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op mei 08, 2011, 11:29:21
De toon is continu en treed op zo'n minuut na het uitschakelen van de setup. Na een poos veranderd de toon naar een lagere frequentie, wel nog steeds meer dab 3000Hz. Om nadien terug te veranderen naar de eerdere toon.
De (tijdelijke oplossing) is wanneer het probleem optreed de receiver terug opzetten, zodra de receiver de eindversterker inschakelt (via remote kabel) is de toon weg en kan ik alles deftig uitzetten.

Er is inderdaad een verandering geweest. Ik ben verhuisd, en de stopcontacten zijn hier nog niet geaard. Ik hoop dat hier de oplossing ligt. Momenteel wordt er aarding aangelegd in het gebouw en ben ik bezig met alle stopcontacten te aarden. Ik ga als test de aarding van het stopcontact eens verbinden met de centrale verwarming deze zou wel al geaard zijn...let's hope..

en even aarden als het kan op de CV ? of op een punt in de meterkast daar moet een aarde zitten ?

succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

dmeerpa

Mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Maar ik heb iets ontdekt.

Mijn Marantz SR8002 is samen met de Rote RB-991l aangesloten op de Belkin PureAV PF40 Home Theater Power Console. Ik heb via een kabeltje de remote out van de SR8002 aangesloten op de Belkin PF40, zodat de Rotel ook  uitschakeld als ik de Marantz uitzet.

En dat blijkt op het eerste zicht te werken. Toen ik eind vorige week voor de zoveelste keer voor het slapen gaan de receiver meermaals in en uit moest schakelen om van de hoge toon verlost te geraken, was ik na de derde of vierde keer begonnen met weer wat zaken uit te proberen. Tot ik zomaar eens via powerknop de Rotel uitzette, en het geluid onmiddellijk weg was. Ik heb dat nu enkele dagen de Rotel nog eens extra uitgeschakeld met de knop (hij wordt ook al uitgezet via de PF40) en heb geen last meer gehad van hoge tonen enkele minuten na het uitzetten van de set.

Mijn vermoeden is dat op de 240V outlet van de Belkin PF40 toch wat spanning komt te staan, waardoor de Rotel uiteindelijk een hoge toon genereerd. Er zijn voor mij 3 mogelijkheden:
1. de remote schakeling is niet correct uitgevoerd (weinig waarschijnlijk want het powerlampje van de Rotel gaat wel uit bij het uitzetten van de Marantz Receiver.
2. Een defect aan de Belkin PF40
3. Het niet geaard zijn van de Belkin PF40 (wordt in de komende maanden normaal voorzien in de woning)
Een ontwerp fout sluit ik ook uit, want in mijn vorige woning werkte dit wel naar behoren (had daar wel al aarding liggen) 
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K