Afstellen Marantz SR5004

Gestart door paddyboy1987, april 10, 2011, 11:03:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

BitByter

Even tussendoor. Is de audyssey test betrouwbaar?

Perfect_audio

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

paddyboy1987

#17
Oke, ik heb de audyssey test nogmaals gedaan. Nu 5.1, de front in front a, sb in sb, en center in center, sub in pre out

RESULTS:
FRONT R+L: NO ERR
CENTER: -
SB R+L: YES REV
SUB: YES REV

Center herkent hij niet bij 5.1 :S totaal niet. Ik wissel de polariteit van de front even om en kijk of hij hem nu wel herkent....


Oke, ik stond net even bij op het punt op de receiver het raam uit te gooien :-o
polariteit omgewisseld van front en de resultaten zijn:

FRONT R+L: NO ERR
CENTER: YES REV
Surround back R+L: YES ERR REV
Sub: YES REV
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Perfect_audio

Citaat van: paddyboy1987 op april 13, 2011, 21:45:30
Oke, ik heb de audyssey test nogmaals gedaan. Nu 5.1, de front in front a, sb in sb, en center in center, sub in pre out

RESULTS:
FRONT R+L: NO ERR
CENTER: -
SB R+L: YES REV
SUB: YES REV

Center herkent hij niet bij 5.1 :S totaal niet. Ik wissel de polariteit van de front even om en kijk of hij hem nu wel herkent....


Oke, ik stond net even bij op het punt op de receiver het raam uit te gooien :-o
polariteit omgewisseld van front en de resultaten zijn:

FRONT R+L: NO ERR
CENTER: YES REV
Surround back R+L: YES ERR REV
Sub: YES REV

Pfff..., ik vrees het ergste.

Maar, ik schreef:
Front li + re: aansluiten op FRONT A
Center: aansluiten op CENTER
Surround li + re: aansluiten op SURROUND

en nu lees ik dat je sb (= surround back) hebt gebruikt. Dat was niet de afspraak!
Kun je dit bevestigen?

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

paddyboy1987

Ron,

hier heb je gelijk in, ik heb de achter speakers in surround back gedaan frusty. Als ik vanmiddag thuis ben stop ik ze direct in surround en ga het opnieuw testen. maar zouden deze ingangen invloed hebben op de front speakers die niet herkent worden, en waar wel geluid uit komt?

Nog een klein iets, ik vraag het maar even voor de zekerheid om alles uit te sluiten: Voordat ik de test start klopt het dat op je tv scherm de opties zo staan:

Start
Front Height : NO
Back: 2ch

Patrick
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Perfect_audio

Citaat van: paddyboy1987 op april 14, 2011, 11:28:42
Ron,

hier heb je gelijk in, ik heb de achter speakers in surround back gedaan frusty. Als ik vanmiddag thuis ben stop ik ze direct in surround en ga het opnieuw testen. maar zouden deze ingangen invloed hebben op de front speakers die niet herkent worden, en waar wel geluid uit komt?

Neem alle tijd om de aansluitingen te maken en controleer ze. Het is voor buitenstaanders al moeilijk genoeg de fouten te begrijpen uitgaande van een correcte aansluiting, laat staan bij een foute aansluiting.
Wat de onderlinge verbanden zijn en hoe ze elkaar beïnvloeden weet ik niet. Software......

Citaat van: paddyboy1987 op april 14, 2011, 11:28:42
Nog een klein iets, ik vraag het maar even voor de zekerheid om alles uit te sluiten: Voordat ik de test start klopt het dat op je tv scherm de opties zo staan:

Start
Front Height : NO
Back: 2ch

Tja, daar ontbreekt mij de ervaring met dit specifieke apparaat.
Ik kan mij voorstellen dat er bij de start wordt aangegeven wat wel en wat niet in het configuratiemenu is opgegeven ter controle. Wellicht moet je voor de start de speakerconfiguratie aanpassen aan jouw specifieke situatie en daarna pas starten met inmeten.
Mogelijk dat dat ook in de handleiding vermeld staat (toch maar even saai lezen...)

De inregelprocedure is dat van iedere mogelijke speakeraansluiting wordt gemeten :
1- is tie aangesloten
2- is tie in fase aangesloten
Dat gebeurt door een signaal te sturen naar de betreffende speaker en te luisteren naar resultaat van de speaker(aansluiting).
Is dat oké dan kan er daadwerkelijk gemeten worden om de correcties te berekenen.

De eerste inmeting is het moeilijkste omdat alles nieuw is. Weet je hoe het gaat en heb je alle beginnersfouten meegemaakt, dan is het de volgende keer een eitje.

Ondanks verkeerde aansluitingen kan er toch geluid komen uit de luidsprekers, alleen zijn het de verkeerde kanalen. Maar er is geluid.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

paddyboy1987

ik heb de handleiding zeer aandachtig gelezen. En idd moet ik het niet moeilijker maken dan het is. Kabel front L moet in Front L, hardwaretechnisch moet dat kloppen. Ik ga dat vanmiddag nogmaals controleren en doe even een systeem reset van te voren om met een schone lei te beginnen. Wat ook een puntje is, is dat hij links voor begint, en gewoon het cirkeltje maakt, dus je zou dan denken dat ze goed zitten anders zou je geen ''cirkel'' fase hebben. Maar ik ga het proberen, ook ga ik na de eerste test de front R en L eens omwisselen van ingang, misschien pakt hij hem dan wel. Mocht dit allemaal niet helpen dan ga ik zaterdag terug naar de winkel en gaan ze hem daar testen.

Wat wel vervelend is, is dat ze de sr5004 niet meer hebben, ze hebben nu de sr5005, met rd extra etc. Maar dit vind ik totaal nog niet relevant, ben nog tevreden met mijn 50inch pioneer plasma, en er komt echt nog geen 3dtv bij mij. Dus ik hoop dat mijn 5004 het wel blijft doen.

Ik laat het weten

Patrick
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

paddyboy1987

OK, ik ben er achter gekomen waarom mijn front boxen niet herkent werden. Speaker A+B stond aan, alleen A moet aanstaan. Wel suf dat dit in de hoofdsetup niet automatisch wordt gedaan. Maargoed ze worden herkent HB

5.1 heb ik geprobeert zoals je zei Ron en daar kwam te staan dat surround: YES REV.

Ik heb hem nu 7.1 aangesloten en de test wordt volbracht. Alle speakers worden herkent.

FRONT R+L: YES REV
CENTER: YES OK!!!!!!
SURROUND R+L YES REV
SURROUND BACK L= YES REV en R was wel goed
Sub: YES OK!!!!!

Surround back R was de enige waar niet REV stond. In de handleiding staat dat als je echt zeker bent dat de polariteit goed is je door kunt gaan, wat is jou mening daarover?

Patrick
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Perfect_audio

Citaat van: paddyboy1987 op april 14, 2011, 18:14:56
OK, ik ben er achter gekomen waarom mijn front boxen niet herkent werden. Speaker A+B stond aan, alleen A moet aanstaan. Wel suf dat dit in de hoofdsetup niet automatisch wordt gedaan. Maargoed ze worden herkent HB

5.1 heb ik geprobeert zoals je zei Ron en daar kwam te staan dat surround: YES REV.

Ik heb hem nu 7.1 aangesloten en de test wordt volbracht. Alle speakers worden herkent.

FRONT R+L: YES REV
CENTER: YES OK!!!!!!
SURROUND R+L YES REV
SURROUND BACK L= YES REV en R was wel goed
Sub: YES OK!!!!!

Surround back R was de enige waar niet REV stond. In de handleiding staat dat als je echt zeker bent dat de polariteit goed is je door kunt gaan, wat is jou mening daarover?

Patrick

Gefeliciteerd!
Mijn stelling dat "als het niet lukt met Audyssey, doe je iets niet goed" is weer bewaarheid.
De eerste keer is vaak moeilijk omdat alles nieuw is.

Dat bijna alle luidsprekers REV zijn zou kunnen duiden op de filters die wat traag zijn.
Als je zeker weet dat alles goed is aangesloten (dat zal zo langzamerhand wel) dan kun je het inderdaad negeren. Dat er eentje niet REV is kan komen door een kleine afwijking: immers het is ja of nee REV, niet een beetje.....

Ik stel voor dat je met dit resultaat eerst eens gaat genieten. Later als alles enige tijd gespeeld heeft, kun je altijd nog een nieuwe meting doen. Nu weet je hoe het moet  pompom

Veel pezier met je installatie.
Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

paddyboy1987

Ron,

bedankt voor je support. Ik ga nu idd eerst maar eens genieten van het geluid, en later kan ik altijd nog testen, als hij de speakers maar herkent! 1 klein praktisch vraagje over die trage fases... waar stel je die in? In het setup menu? Of achterop de receiver?
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

still life

ron heeft het over de electronica in je speakers (filters)
daar kun je niets aan instellen, audyssey zal er wsl wel voor compenseren..

meet nou eerst eens zorgvuldig in & stel jezelf niet teveel vragen bij die resultaten
je kan er nadien aan bijregelen, maar als je niet weet wat je doet zal dat eerder negatief uitdraaien..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Perfect_audio

Citaat van: paddyboy1987 op april 15, 2011, 13:19:28
Ron,

bedankt voor je support. Ik ga nu idd eerst maar eens genieten van het geluid, en later kan ik altijd nog testen, als hij de speakers maar herkent! 1 klein praktisch vraagje over die trage fases... waar stel je die in? In het setup menu? Of achterop de receiver?

Graag gedaan.
Zoals Still Life al schreef, is het een eigenschap van het filter in de luidspreker en is niet af te stellen.
Eerst genieten en later eventueel nog eens aanpassen.

Ron

PS. Ben vanaf nu de komende drie dagen even niet beschikbaar....
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

BitByter

Ik heb toch nog een vraag hierover. Ik heb 5 maal dezelfde luidspreker, namelijk de B&W M1, op front links en de center krijg ik ook een foutmelding dat de polariteit van de luidsprekers niet goed zijn. Ik heb dit gecontroleerd, alleen op zicht. De test nog een keer gedaan, hetzelfde, en de foutmelding geskipt.
Dus dit moet dan in het filter van de luidspreker liggen en niet aan een defect in de SR7005?

Perfect_audio

Citaat van: BitByter op april 15, 2011, 17:36:34
Ik heb toch nog een vraag hierover. Ik heb 5 maal dezelfde luidspreker, namelijk de B&W M1, op front links en de center krijg ik ook een foutmelding dat de polariteit van de luidsprekers niet goed zijn. Ik heb dit gecontroleerd, alleen op zicht. De test nog een keer gedaan, hetzelfde, en de foutmelding geskipt.
Dus dit moet dan in het filter van de luidspreker liggen en niet aan een defect in de SR7005?

Dat is eenvoudig vast te stellen in dit geval.
Verwissel de foute LS met een goede en doe de test nog eens.
De fout moet nu meeverplaatsen met de 'foute' LS.

De andere plaats kan echter ook een ander resultaat geven, indien de LS bijvoorbeeld in een hoek staat. Het tijdsverschil van het directe signaal en het signaal dat via de muur komt is dan klein en kan aanleiding geven tot interpretatieverschil.
In dat geval hoef je je van de 'foutmelding' niets aan te trekken.

Voor SR7005 bezitters: je kunt nog een stap verder gaan door de Pro-versie van Audyssey te gebruiken (betere microfoon en software).

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

BitByter

Citaat van: Perfect_audio op april 15, 2011, 18:07:33
Dat is eenvoudig vast te stellen in dit geval.
Verwissel de foute LS met een goede en doe de test nog eens.
De fout moet nu meeverplaatsen met de 'foute' LS.

De andere plaats kan echter ook een ander resultaat geven, indien de LS bijvoorbeeld in een hoek staat. Het tijdsverschil van het directe signaal en het signaal dat via de muur komt is dan klein en kan aanleiding geven tot interpretatieverschil.
In dat geval hoef je je van de 'foutmelding' niets aan te trekken.

Voor SR7005 bezitters: je kunt nog een stap verder gaan door de Pro-versie van Audyssey te gebruiken (betere microfoon en software).

Ron
Ik ga het morgen maar eens uitzoeken. De Audyssey pro-versie waar kan ik deze kopen?