Afstellen Marantz SR5004

Gestart door paddyboy1987, april 10, 2011, 11:03:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

paddyboy1987

Hallo,

ik ben in het bezit van een marantz sr5004. Ik heb daar 7 boxen op aangesloten. 5 jbl, en 2 magnat(surround) dit zijn allemaal sattelietspeakers met een redelijke kwaliteit. Ik vind het geluid erg mooi alleen had ik wat vragen over de ''aftuning''. een paar issues die ik ervaar vermeldt ik hieronder even:

* Tijdens tv kijken wil ik hem op stereo modus zetten, maar dan komt er alleen maar geluid door de front, en niet de achterste. Als ik op MCH MUSIC of MC MOVIE zet heb ik door de achterste. Op andere surroundstanden hoor ik door de acherste boxen vervormde stemmen geluid, dus dat is niet goed. Mijn vraag concreet: Heb ik iets fout staan waardoor de stereomodus verkeerd staat? Of raden jullie iets anders aan?

* Mijn tweede issue is dat als ik een film kijk, met bijvoorbeeld een audio-source dts-hd master of true-hd. Dan klinkt de muziek en de actie erg goed, maar de stemmen wat zachter. Hierdoor moet ik bij de stemmen het geluid harder zetten en bij de actie moet hij wat zachter. Is dit een bekend iets? Of kan ik hem anders instellen?

Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Perfect_audio

Citaat van: paddyboy1987 op april 10, 2011, 11:03:41
* Tijdens tv kijken wil ik hem op stereo modus zetten, maar dan komt er alleen maar geluid door de front, en niet de achterste.

Tja, stereo IS met twee (front)kanalen.

Citaat van: paddyboy1987 op april 10, 2011, 11:03:41
Als ik op MCH MUSIC of MC MOVIE zet heb ik door de achterste. Op andere surroundstanden hoor ik door de acherste boxen vervormde stemmen geluid, dus dat is niet goed.

Ook dat is normaal, in de zin dat de achterste kanalen een geluid hebben dat uit de surroundkanalen wordt gemaakt. Je moet er ook niet met je oor tegenaan zitten, maar op afstand horen in samenspel met de overige luidsprekers.

Citaat van: paddyboy1987 op april 10, 2011, 11:03:41
Mijn vraag concreet: Heb ik iets fout staan waardoor de stereomodus verkeerd staat?

Nee dus. Zie antwoord hierboven.

Citaat van: paddyboy1987 op april 10, 2011, 11:03:41
Mijn tweede issue is dat als ik een film kijk, met bijvoorbeeld een audio-source dts-hd master of true-hd. Dan klinkt de muziek en de actie erg goed, maar de stemmen wat zachter. Hierdoor moet ik bij de stemmen het geluid harder zetten en bij de actie moet hij wat zachter. Is dit een bekend iets? Of kan ik hem anders instellen?

Bij de instellingen center 4 dB harder zetten. Normaal gesproken zou dat standaard moeten gebeuren.

Ik ga er van uit dat de boxen juist zijn aangesloten en de AVR juist geconfigureerd.
Als dat niet het geval is dan is het voor forumleden tasten in het duister.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

paddyboy1987

Bedankt voor je antwoord. Op welke stand zou je hem dan het beste kunnen zetten als je ''normaal'' tv kijkt? Ik weet dat dit persoon afhankelijk is maar wat is aan te raden? Ik wil het geluid ook achter mij hebben.

Voor mij 2e issue. center 4db harder, en de rest zoals srl srr en sbr en sbl op +0?

Gr Patrick
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Marvin

Lees dit stukje maar eens door, en dan vooral het deel met volumes....

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=14147.400

Vlearmoes

#4
Marantz heeft een eigen stereo naar surround processor    CS-II   zoek die maar eens op  :wink:

http://marantzforum.nl/site/content/view/43/5/lang,dutch/
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

paddyboy1987

Dat vindt ik idd ook een mooie stand. Maar toch klinkt het geluid niet optimaal. Twee weken geleden had ik een andere sr-5004 maar die was defect en nu heb ik een nieuwe. Hij klinkt anders vindt ik, en ik ben bang dat dit door mijn afstelling komt. Nog even voor de zekerheid:

- De twee achterste speakers zitten in surround back/speaker c/ zone speaker a
- De surround zitten in surround
- de center zit in center
- de front zit in front A.
- de sub zit in pre out, met paars stekkertje

Tijdens de audyssey geeft hij aan dat de front no err, terwijl ze er wel in zitten, en wel een geluid uit komt als je het handmatig doet. Ook zegt hij bij SUB rev, terwijl dit in mijn optiek niet kan, paars stekkertje kan niet omgedraaid zitten. Hij komt wel door de 6 speaker checks heen. En speaker C staat op Off. Ook is de polariteit van de kabels juist. Zitten in wat ik  hierboven vermeld fouten in? Of is dit correct?
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Perfect_audio

Citaat van: paddyboy1987 op april 12, 2011, 11:11:56
Tijdens de audyssey geeft hij aan dat de front no err, terwijl ze er wel in zitten, en wel een geluid uit komt als je het handmatig doet.
front no err -> kun je dat uitleggen? Niet iedereen heeft een sr5004
no err lijkt mij 'no error' of 'geen fout' ?

Citaat van: paddyboy1987 op april 12, 2011, 11:11:56
Ook zegt hij bij SUB rev, terwijl dit in mijn optiek niet kan, paars stekkertje kan niet omgedraaid zitten.
Staat de fase op de sub wellicht op 180 graden?
Zo niet, doe het dan wel en test nog eens. Ik denk dat de versterker/filter in de sub een beetje traag is.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

paddyboy1987

Speaker NO ....ERR(fout bij herkennen speaker) Als hij de speaker wil instellen komt hij in error te staan, maar ik weet niet wat er mis is. En hij geeft af en toe bij een test aan REV, in de handleiding staat dat de polariteit dan niet klopt. Maar dat heb ik gecontroleerd en dat klopt wel.

De fase van de sub 180 graden. Kun je dat nader uitleggen?Is dat hoe hij de kamer instaat? Waar zou ik die fase in kunnen stellen?
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Perfect_audio

Citaat van: paddyboy1987 op april 12, 2011, 11:59:44
Speaker NO ....ERR(fout bij herkennen speaker) Als hij de speaker wil instellen komt hij in error te staan, maar ik weet niet wat er mis is. En hij geeft af en toe bij een test aan REV, in de handleiding staat dat de polariteit dan niet klopt. Maar dat heb ik gecontroleerd en dat klopt wel.

Het is duidelijk dat de meting een probleem aanduidt.
Er zijn twee mogelijkheden:
1- aansluitingen zitten niet goed (vast)
2- tijdens het meten is er teveel achtergrondlawaai: het moet muisstil zijn. Mobieltje uit.

Citaat van: paddyboy1987 op april 12, 2011, 11:59:44
De fase van de sub 180 graden. Kun je dat nader uitleggen?Is dat hoe hij de kamer instaat? Waar zou ik die fase in kunnen stellen?

Achterop de sub zitten knopjes voor de instellingen.
Voor de fase is het een aan/uit  (0 of 180) of een draaiknop (0-180).

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

paddyboy1987

#9
Ik heb de audyssey test weer gedaan. Resultaten:

Front L: NO  ERR
Front R: NO ERR
surround R: YES REV
surround L:YES REV
surround back r:YES REV
surround back l:YES REV
center:YES REV
subwoofer:YES REV

NO staat voor niet gevonden, ERR staat voor fout, en REV voor dat de kabels gedraaid zitten. uit front R en L komt wel dat geluidje dus ik snap niet dat hij op ERR blijft :S En de ene keer is subwoofer REV en de andere keer is hij wel correct. Ik vind dit heel wazig en snap niet waarom het fout gaat.

Het klopt toch dat surround R en L in ingang FRONT A moet en niet in Front B/Height?
En ik heb niet zo'n fase knop achter op mijn sub.... alleen ingangen, aan/uit knop en hoe zwaar de bass moet zijn..
dit is de achterkant van mij receiver: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.cyberselect.co.uk/photos/marantz_SR5004_rear_large.gif&imgrefurl=http://www.cyberselect.co.uk/product/301&usg=__xZ4dGiKSbQ6ec6q2vwDkSk8olIc=&h=294&w=750&sz=109&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=mSlpKknCAj26_M:&tbnh=106&tbnw=236&ei=eXmkTdacF4_-4AbPjoCcCg&prev=/images%3Fq%3Dmarantz%2Bsr%2B5004%26hl%3Dnl%26biw%3D1440%26bih%3D809%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=862&vpy=98&dur=380&hovh=106&hovw=270&tx=141&ty=43&oei=eXmkTdacF4_-4AbPjoCcCg&page=1&ndsp=28&ved=1t:429,r:3,s:0
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Stadium III

Zoals ik zie op je front op luidsprer A geen fout

De rest van de speakers staan verkeerd dus met een verschoven fase

Verder geeft ie dit aan zoals ik het lees
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

Het zou zomaar kunnen zijn dat links en rechts binnenin de speakers verkeerd zijn aangesloten, dat zal niet de eerste keer zijn dat ik dat meemaak.

Perfect_audio

Citaat van: paddyboy1987 op april 12, 2011, 18:11:15
Beste paddyboy,
Heb je eigenlijk wel de gebruiksaanwijzing gelezen??
Met zoveel foutmeldingen moet er iets niet goed zijn. En dat terwijl de vorige sr5004 wel goed was.

Citaat van: paddyboy1987 op april 12, 2011, 18:11:15
Het klopt toch dat surround R en L in ingang FRONT A moet en niet in Front B/Height?
Tja, daar ga je al de fout in.

Voorstel: knoop de hele zaak eens los en begin opnieuw. Overtuig je er steeds van dat je de goede kabel hebt van een luidspreker.
Front li + re: aansluiten op FRONT A
Center: aansluiten op CENTER
Surround li + re: aansluiten op SURROUND

STOP STOP
Nu eerst even testen of het goed gaat.
Als het goed gaat ga je verder:
Surround back li + re: aansluiten op SURROUND BACK

FRONT HEIGHT gebruik je NIET

Doe dit en laat maar eens weten of het nu wel werkt.

Ron

PS De sub behandelen we later.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

BitByter

#13
Citaat van: marvin op april 12, 2011, 19:43:29
Het zou zomaar kunnen zijn dat links en rechts binnenin de speakers verkeerd zijn aangesloten, dat zal niet de eerste keer zijn dat ik dat meemaak.
Hoe kun je daar achter komen dan, open schroeven zeker?
Bij mij gaf hij ook aan met de test dat FL en de Center een REV hebben. Gekeken maar alles is goed aangesloten met de plus en de min.

paddyboy1987

Super voor alle reacties! Ik ga dit morgen testen, de kleine ligt al op bed! Als ik dit heb geprobeerd post ik de resultaten meteen hier!

Gr Patrick
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)