PA luidsprekers????

Gestart door todiroy, april 07, 2011, 19:37:25

Vorige topic - Volgende topic

Marvin

Vind je dat jammer??
Het kan me niet hard genoeg op zulk soort feestjes, als het niet harder dan thuis gaat ben ik toch wel teleur gesteld... (En dat is best een opgave kan ik je zeggen)  :-D.

audiof. zonder budget

Citaat van: marvin op april 08, 2011, 14:43:43
Vind je dat jammer??
Het kan me niet hard genoeg op zulk soort feestjes, als het niet harder dan thuis gaat ben ik toch wel teleur gesteld... (En dat is best een opgave kan ik je zeggen)  :-D.

Ja, toch wel door alles door de worst/trechter te persen van de compressor/limiter gaat het vlak klinken en terwijl het niet altijd nodig is als je je keuze goed maakt en je set goed dimensioneert en opstelt.

Als voorbeeld; in mijn loods (120 m2) achter mij huis SPEUL ik nog wel eens met 1 van mijn PA sets, Mijn mixtafel staat op ongeveer 3 meter afstand en haal op mijn dB(A) meter in slow stand toch makkelijk 120dB. Als ik de meting omzet naar dB(C) zelfs 125 dB !! Wat staat er dan opgesteld; 4x dubbel 18 inch hoorngeladen baskasten (via processor aangestuurd) en 4x 15/2 topkasten (ook via processor). Gevoed met 3 versterkers van 2x 1340 Wrms....

Kippevel (YEAH)..... Maar mijn buren kunnen het minder waarderen.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Marvin

Als de wind goed staat, dus de kant van IJmuiden op, dan hoor ik de Dans Vallei in mijn huiskamer....  pompom
120db/a gaat hier ook zonder grove problemen, de speakers hebben max spl van 136db.
Dat lukt hier waarschijnlijk ook wel, maar zover heb ik het nog nooit geprobeerd.
Hier in huis houdt mijn gehoor het wel voor gezien als het richting 120db gaat, de ramen ook denk ik.
Met oud en nieuw staand op het balkon hoor je geen vuurwerk...  clown1

audiof. zonder budget

136db is best stevig te noemen. maar interessanter is hoe dit gemeten is.

Valt me op dat een hoop merken nooit erbij zetten of dit nu half-space of full-space is gemeten, sommige merken geven zelfs quarterspace op, maar vermelden dit gemakshalve maar niet. Het verschil tussen half space en full space is toch nog altijd 6 db, en dat is best aanzienlijk. Zonder opgave van hoe het gemeten is, is het niet eenvoudig om getalletjes te vergelijken (appels en peren).

Mijn topje 15/2 (type C-115N van TSA) heeft een vermogen van 600 Wrms voor het laag/mid en 150 W rms voor het hoog. Gevoeligheid (van de laagspeaker) is 101 db/1W/1m (Beyma) en 2 inch hoog zelfs 105db/1W/1m.... Daar staan er dan nog eens twee naast elkaar, waardoor het laag acoustisch koppelt (+3 db) en door de dubbele versterking (ook nog eens +3 dB) dus rekening maar uit wat die jongens (theoretisch) voortbrengen... en om het nog leuker te maken zijn dit meetgevens volgens de AES norm maar dan ook nog eens gemeten in de bandwith (dus spectrum) en niet bij een bepaalde frequentie.

Voor de liefhebbers heb ik er een piccie bijgedaan.
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Marvin

Vrije veld meting, db/a 1meter afstand.
Tannoy rommeld niet met cijfertjes, is bij hun ook nergens voor nodig.

audiof. zonder budget

Citaat van: marvin op april 08, 2011, 15:23:07
Vrije veld meting, db/a 1meter afstand.
Tannoy rommeld niet met cijfertjes, is bij hun ook nergens voor nodig.

Wat dat betreft is Tannoy een merk waar de specs goed van kloppen. Tal van anderen "leuken"de specs nog wel eens op, ze weten uit ervaring dat het beter staat (en vooral beter verkoopt :wink:)

Marvin

Ik moet hierbij wel vermelden dat dat kneuterige Rel subje daar niet in mee komt, die staat op deze volumes gewoon uit.

audiof. zonder budget

Citaat van: marvin op april 08, 2011, 15:28:01
Ik moet hierbij wel vermelden dat dat kneuterige Rel subje daar niet in mee komt, die staat op deze volumes gewoon uit.

Lijkt me ook niet echt een aanvulling als je naar het bewegend oppervlak van je set kijk :wink:

Marvin

En toch is dat wel een aanvulling, raar maar waar.

Marvin

Het is over het algemeen geen diepere bass, maar meer/harder.
Dat heft de snelle afval van een bassreflex een beetje op, zo'n gesloten subje.

audiof. zonder budget

Citaat van: marvin op april 08, 2011, 15:37:47
En toch is dat wel een aanvulling, raar maar waar.

Klopt dat het wel merkbaar is, dat de opbrengst minder is, wil niet zeggen dat het niet waarneembaar is.Het draagt alleen niet bij aan je SPLmax.

Heb een tijdje geleden een audio-analayse (dmv een PAA-3) gedaan met matrix metingen en die ingevoerd in een tabel en daar kun je het mooi mee zien. Op een dergelijke manier kun je ook prima interferentie opspeuren en de daarbij behorende frequentiegebieden. Dus voor wie nog geld over heeft tegen sinterklaas... leuke tool, en je weet gelijk wat je op je verlanglijstje kan invullen.