PA luidsprekers????

Gestart door todiroy, april 07, 2011, 19:37:25

Vorige topic - Volgende topic

todiroy

Hallo,

Ik ben vorig weekend bij mijn schoonbroer geweest en die heeft een draaitafel,versterker en PA luidsprekers gekocht om op feestjes te kunnen draaien.

Is er iemand die mij kan uitleggen wat de grote verschillen zijn met wat wij als HT/stereo set hebben?

Wat ik heb gehoord is dat deze PA luidsprekers erg hard gaan,alleen is de geluidskwaliteit minder.

Groeten,Tom
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Marvin

Vaak is het zo dat een PA speaker een wat hogere belasting heeft en een hoger rendement.
Maar het is nog steeds gewoon een luidspreker, klik maar eens op 'club-50' onder mijn bericht.
Dus mindere kwaliteit is gewoon afhankelijk van het merk, dan is het gewoon niet zo'n goede (PA) speaker.

todiroy

Maar hoe komt het dan dat deze zo luid kunnen spelen?

En dan bedoel ik dat als je het volume op max zet dat je dit niet kunt volhouden in een gewone huiskamer.

Als ik mijn set volledig opendraai is dit nog best te doen.

Heeft dit met de versterker te maken?

Tom
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Marvin

Vooral door de hoge gevoeligheid van de speakers, als ik mijn speakers als voorbeeld neem dan is dat een gevoeligheid van 97db, zet dat af tegen een gemiddelde hifi speaker met een gevoeligheid rond de 85db.
Dan spelen mijn speakers met het zelfde aangeboden signaal dus 12db harder. En dat is best veel.
Knal daar een versterker aan met 500watt rms, -en je perst het bloed inderdaad uit je oren.

lo

Da's iets voor de carnaval. notworthy
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

todiroy

Maar als een PA speaker evengoed zou moeten spelen,waarom kopen we dan de "gewone" speakers?

En waarom zijn de vermogens van de versterkers zoveel hoger dan de "gewone" versterkers?

Of zijn deze echt bedoeld om in grote ruimtes te spelen?

Want anders had ik misschien beter zo'n systeem gekocht omdat ik af en toe graag op een hoger volume speel.

Tom
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Marvin

Als je het over mijn speakers hebt, dan zijn de frontspeakes gespecificeerd voor zalen van 2000man...

still life

PA staat niet meteen bekend voor verfijning & dat zul je bvb zien in de afwerking v/d spullen
boxen & versterking met handvaten, stevige omkastingen/behuizing om tegen een stootje te kunnen

heb je geen nood aan verfijning kun je thuis perfect voor PA-spullen gaan, zie Q50.. clown1
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Ja, mooi is anders...  :-D

Maar het went wel.... :schater:

audiof. zonder budget

Citaat van: still life op april 08, 2011, 12:49:45
PA staat niet meteen bekend voor verfijning & dat zul je bvb zien in de afwerking v/d spullen
boxen & versterking met handvaten, stevige omkastingen/behuizing om tegen een stootje te kunnen

heb je geen nood aan verfijning kun je thuis perfect voor PA-spullen gaan, zie Q50.. clown1

Moet je niet helemaal zeggen er zijn wel degelijk (PA)merken die wel die verfijning hebben, niet alleen in techniek maar ook zeker in uiterlijk.

Een voorbeeld; ik heb in een aantal toppen (12 inch voor het mid-laag en een ribbon tweeter voor het hoog). Twee van het merk SA (stage Accompany) en 4 van DAP de RB-12. Klankmatig zijn dat pareltjes die een enorme SPL combineren met een bijzondere klank. Ook de specs liegen er niet om van deze speakers (zowel qua druk en frequentiecurve/bereik)  Toegegeven de prijzen ook niet :no: :no:

Over het uiterlijk: Tal van merken voeren een productlijn met juist kleinere bestukking om het formaat klein te houden. Dubbel 6,5 inch, dubbel 8 inch of enkel 8 inch... Kleine, heel net afgewerkte kasten (div. soorten hout, plastic etc). Meestal wordt dat de install-serie genoemd. Dit soort kasten kunnen gewoon concureren met de recht-toe-recht-aan hifi luidsprekers. Nauurlijk niet te vergelijken met de nieuwste B&W Nautlilus met de ongelooflijk mooie tapering tubes maar zeker kasten welke niet in huiskamers misstaan.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Marvin

Hier zijn de drivers niet kleiner dan 12", daarbij zijn ze bijna 30 jaar oud.  :-D
De klank is zeer verfijnd, het uiterlijk niet. De nieuwe PA speakers van Tannoy zien er een stuk vriendelijker uit.

Marvin

Niet goedkoop, maar dan heb je ook wel wat om in de kroeg over op te scheppen.  clown1

http://www.meyersound.com/products/

audiof. zonder budget

Meyer is echt een goed merk (zit al aardig aan de bovenkant van de A-merken). Sound projects is ook een merk dat goedklinkende en goed presterende kasten maakt. Zo zijn er nog veel meer merken op te noemen ( EAW, Lácoustics, D&B etc.) Die enorme goed presteren (maar natuurlijk wel jammerlijk genoeg met de bijbehorende exorbitante prijskaartjes).

De techniek heeft een megagrote stappen gemaakt in de PA wereld, niet alleen qua luidsprekers maar in versterking, processing etc. en ik denk dat menig high-en of hifi liefhebber soms verbaasd kan zijn van de prestaties van dit soort systemen. Het gaat niet alleen maar hard, als het in de juiste handen is, klinkt het ook nog eens goed.
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Marvin

Vorig jaar draaiden ze op Dance Valley met Meyer, mooi hoor...!  8-)

audiof. zonder budget

Het jammere vind ik wel eens dat je op dit soort optredens letterlijk wordt "doodgegooid"met geluid. Nivo's boven de 110dB (dBa-weighing) zijn heel gewoon op een aantal meter van de FOH. Je ziet daar niet voor niets steeds meer mensen met oordoppen in lopen... ik weet dat het "gevoel"van de muziek een belangrijk aspect is, maar mijn persoonlijke mening is dat het wel eens een brug te ver is als je oordoppen in moet gaan doen... Het kan tenslotte ook zachter HB HB. Zelfs dit soort mega-sets worden tot tegen de clip/limiter/compressor aan uitgenut. Daardoor heb je enorme geluidsnivo's die "vlak"gaan klinken. Ik kom gelukkig steeds meer geluidstechnici tegen die dit steeds beter beginnen te begrijpen EN er rekening mee houden.

Ik wil, en dat geldt ook voor mij hifi-set thuis , zo veel mogelijk de dynamiek in het geluid beleven. Dat is wat ik prettig vind in de "beleving" van muziek. De crestfactor ( het verschil tussen de zachte en harde passages, zeg maar) moet voor mij bewaard blijven zonder dat de versterker tegen zijn limiet aanloopt.... Dat is ook wat live-muziek (dus een echte band die staat te spelen) zo interessant maakt.

Juist door die dynamiek "you gotta move"....