Ik zal nog een aanvulling op mijn recentie doen. Vanwege het feit dat ik de BNS (zie signatuur) al sinds enige tijd op mijn Sony 5.1 had aangesloten, heb ik nu vanwege de verkoop van mijn center SS-LAC305ED en SS-LA300ED weer eens aangesloten in de huiskamer waar ik het meest naar muziek luister. Deze stonden in mijn voorkamer en waren niet meer aangesloten. Deze Sony is indertijd speciaal ontworpen als een alles-in-een-doos-behuizing met SA speler en amps welke bij het frequentie bereik van de ED-serie aansluiten.
Op het moment dat ik de eerste speaker optilde werd ik weer herinnerd hoe zwaar deze waren. Je verwacht dit gewicht niet voor de ,relatief, kleine afmetingen. Het aansluiten gaat makkelijk door de grote vergulde aansluitingen achterop.
Zo, dat is gebeurt... nu de versterker aan en een lekkere CD kiezen. Pink Floyd's Delicate sound of thunder is mijn eerste keuze. Gelijk valt het verschil weer op met de voornoemde BNS-en op (welke zeker niet slecht zijn) met betrekking tot helderheid, transparantie en plaatsing... heel anders. Het valt me op dat ik andere "dingen" hoor die ik normaal niet hoor. Leuk om je " oude" speakers weer eens te herbeleven.
Met de SACD van Diana Krall komt de werkelijke verandering naar voren. Het gehele "beeld" wordt nu veel beter naar evenredigheid over de ruimte verdeeld, homogeen en open, vol met een bijzondere weergave van alle details die deze muziek bevat, alle nuances worden nu naar evenredigheid en in de juiste proporties weergegeven.
Vooral bijzonder is hoe "helder" alles wordt weergegeven, zelfs in surround
mode.De soundstage is bijzonder open te neomen. Ogen (of juist) OORschijnlijk zonder in te boeten op geluidskwaliteit t.o.v. stereo weergave.
Met een film erin komt de center echt tot zijn recht... de stemmen klinken helder en komen mooi naar "voren" zonder dat het neuzig of nasaal gaat klinken,scherpte is hier niet te bekennen..... ook hier is het wederom een aangename verrassing. Verbaasd ben ik ook over het laag dat deze center en rears lijken weer te geven... de kleine speakers presteren voor hun formaat bijzonder goed op dat vlak.
Mijn vrouw herinnert mij aan de hoeveelheid dingen die nog gedaan moeten worden. Ja, schat ,,, ik weet het. Toch blijf ik nog even zitten en geniet van dit moment... eventjes nog?