Citaat van: mahansz op juli 19, 2008, 15:29:28
hai edwin,
duidelijke uitleg, snap wat je bedoelt.
Maar het ging mij niet zozeer om de bedragen, maar meer om de verhouding. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je de speler ook met korting gekocht hebt, dan zou de verhouding dus weer hetzelfde kunnen zijn.... (om maar een voorbeeld te geven)
Om mijn gedachtengang te verduidelijken: stel je geeft 25% van de waarde van een willekeurig apparaat uit aan de voedingskabel uit (om nog maar niet te spreken over andere bekabeling, ontkoppeling etc.), zou dit de juiste manier van een optimaal resultaat bewerkstelligen?
Zie het anders meer als een stelling: hoe zou de ideale verhouding zijn tussen de verschillende componenten in een volledige set?
Ik zie het als volgt (om het eenvoudig te houden, neem ik slechts één bron op):
- luidsprekers 40%
- bron 20%
- versterking 20%
- interlink 5%
- luidsprekerbekabeling 10%
- rest 5% (2x netsnoer voor versterker en bron, spikes, ontkoppelingsspul etc)
hoe ziet de rest dit?
Hoi mahansz
Het is nooit helemaal in verhoudingen uit te drukken. Toch is er één ding wat je goed voor open moet houden als je een goede set wilt opbouwen (ik denk aan mijn eigen proces van vallen en opstaan): zorg ervoor dat het muzieksignaal dat je luidsprekers bereikt van een zo hoog mogelijke kwaliteit is. Deze staan immers aan het eind van de keten dus moet je ervoor zorgen dat de weg naar de luidspekers zo goed mogelijk is.
Ik zou beginnen met de best mogelijke bron in combinatie met een schone stroomvoorziening (zoals stroomgroep / stekkerblok / bekabeling). Daarna de versterking die als taak heeft de luidsprekers van een zo goed mogelijk signaal te voorzien. Dan zorgen voor goede interlinks pas dan de LS kabels. Tot slot de luidsprekers.
Bedenk: De hoogst mogelijke geluidskwaliteit wordt bereikt als het best mogelijke signaal de luidsprekers bereikt. Goede luidsprekers laten genadeloos horen wat erachter hangt: als voorbeeld: een (goede set) set luidsprekers van 1000 Euro laat een beter resultaat horen als bron en versterking bijvoorbeeld 4000 Euro hebben gekost dan een set luidsprekers van 4000 Euro die wordt aangestuurd door versterking en bron van samen 1000 Euro! Voor de rest is het een kwestie eens van vallen en opstaan en ervaren wat het beste resultaat geeft.
Veel luisterplezier!
Bert