Mijn eerste ervaringen na een weekje Marantz icm. Klipsch...
Eigenlijk kan ik het in één regel kwijt: Ik heb geen moment spijt gehad van het afscheid van mijn oude setje!
De UD5005:
Muziek CD's, waar ik nog ruim 200 van heb liggen klinken als een zonnetje. Een stuk 'voller' en met hoorbaar minder ruis en meer detail dan voorheen. Het is een rare beleving om muziek af te draaien in surround, hoewel als achtergrond ook wel weer fijn als ik aan de andere kant van de kamer zit... maar het blijft toch lekker om er gewoon even voor te gaan zitten, en het zaakje op stereo te zetten. Ik heb al mijn CD's ook naar iTunes geript, en met Airplay is de kwaliteit voor mij zeer acceptabel.
Met Blu-ray ging er voor mij een nieuwe wereld open... zoals ik elders al aangaf was mijn eerste ervaring de Blu-ray box van de BBC (Planet Earth). Geweldig! Inmiddels ook wat (actie)films afgespeeld, ik ben en blijf er onder de indruk... maar was dan ook 'weinig' gewend. Idem met DVD's, stuk beter qua afspeelkwaliteit dan wat ik gewend was.
Ik heb nog geen goede UPnP/DLNA media server draaien, dus dat heb ik nog niet uitvoerig getest. Wel al even snel een 1080p demo filmpje afgespeeld, en dat zag er prima uit en ook het geluid bleek boven verwachting. Het is echter wel een gedoe om door het menu heen te bladeren, maar dat zal aan mijn mappenstructuur liggen. Ik moet me daar nog eens goed in verdiepen.
NR1501
Vind het een prettige 'no-nonsense' receiver. Bedieningsgemak is prima en overzichtelijk. Het geluid heeft aanzienlijk meer 'detail' dan mijn oude Yamaha setje (met de Acoustimass). Het inregelen en afstellen van de nieuwe speakers heeft me wel een paar dagen gekost. Ik wilde de buren niet te veel tot last zijn met zware bassen en de 'auto set-up' houdt daar geen rekening mee. Ben dus nog handmatig nog even met de instellingen aan de slag gegaan.
De tuner doet zijn werk ook erg goed, zoekt snel en is goed af te stemmen. Stiltes in bijvoorbeeld klassieke muziek lijken ook stil, althans op een 'burenvriendelijk volume'. Verder een mooi 'vol' geluid, niets anders dan tevredenheid over dit (instap)model...
Klipsch HDT300
Voor mij een prima keuze! Ik ben geen high-end audiofiel, maar wilde wel een bovengemiddeld resultaat in mijn woonkamer en dat is goed gelukt geloof ik. Zoals geschreven heb ik naar meerdere opstellingen gekeken en in de luisterkamer(s) bleek dit al een goede combi, ...thuis aangekomen (met eigen media) heb ik me daarin gelukkig niet vergist.