De set van VANZOMERENG

Gestart door VANZOMERENG, januari 15, 2011, 13:44:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jowa

Gefeliciteerd met deze hele mooie luidsprekers  hello hello hello

Cornelis1921

Citaat van: jowa op april 02, 2013, 20:44:21
Gefeliciteerd met deze hele mooie luidsprekers  hello hello hello
Idem namens mij.  hello hello hello
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

retriever

versterker pm7004 / pm15S2, cd onkyo c-7070,  speakers B&W 683, Boston Acoustics A26, monitor audio BX2, phono Reloop RP 6000 MK 6 B, sub B&W 610 XP.

VANZOMERENG

#63
Inleiding
Wie onderstaande post van mij al heeft gelezen: "SF Liuto meets Dynaudio Focus"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131887.msg2381417#msg2381417

Weet dat ik al voorzichtig aan het rondneuzen was naar andere luidsprekers
Inmiddels weet de trouwe lezer ook, dat inmiddels de Dynaudio Focus 260, de mijne genoemd mogen worden  pompom

De Focussen hebben pas ca. 40 bedrijfsuren (stevige bedrijfsuren  :D) achter de kiezen en zijn misschien nog niet helemaal "los" maar bij deze toch al een luisterverslag, omdat ik weet dat velen hier met smart op zitten te wachten.

Dynaudio Focus 260


Luisteren
Ondanks dat de Focussen iets kleiner en ranker zijn dan mijn vorige SF-Liuto's en op bijna exact op dezelfde wijze
staan opgesteld in mijn woonkamer, heeft dit geen nadelig effect op "tot hoever in de kelder" de laagweergave
doorloopt. Het is verbazingwekkend, dat voor zulke ranke speakers, het laag wordt gespecif. tot ca.32Hz (in room)

De Liuto's produceerde wel wat iets meer energie in het laag maar dit komt m.i.z. volledig op conto van, dat ik
met de Liuto's op de grens balanceerde (wellicht een tikkeltje erover heen) van wat fysiek mogelijk is met deze speakers op gebied van kamergrootte en afstand tot de wanden.  De Focus 260 zijn blijkbaar nog minder kritisch qua plaatsing  en gedijen in ook nog kleinere ruimte zeer goed.

De "laagweergave" van de Liuto's klonken strakker,droger, bij de Focus 260 "wat ronder" en "soepeler", beide wel gewoon toppie. Wat nu wel drastisch minder is geworden, zijn resonanties, niet dat ik dit altijd als hinderlijk heb ervaren (wellicht de buren wel  ;D) en de oorzaak is m.i.z. gelegen aan, iets minder basenergie van de Focus en/of door de onder de Focussen geplaatste Souncare-spikes.

Ga je naar de wat hogere registers, dan laat de Focus je toch iets dieper in de opnames kijken.  In het midlaag (trommels) hoor je meer gelaagdheid en "slam" en is in het algemeen het aanslaan van tonen (attack) en uitsterven (decay) iets beter te volgen dan op de Liuto's.
Het grote verschil zit 'm in het midhoog, daar leverde de Liuto,s veel meer energie en verleende deze speaker wat brutaliteit wat met name bij wat stevige muzieksoorten (o.a. rock) zijn charme had.  Op de Liuto's "Deep Purple Live at Ahoy" afspelen, bracht echt een "live-gevoel" naar boven & aanslagen op bekkens klonk lekker "metalig"   

De Focussen laten ook bij rock geen steken vallen en echt laidback wil ik de Focussen zeer zeker niet noemen maar alles wordt wat behoudender en fijnzinniger weergeven.  De Focussen presenteren het hoog & midhoog met wat meer glans en klinkt e.e.a. minder "hard" echter zonder de muziek teveel te willen polijsten.
De Vier Jaargetijden van Vivaldi,  zijn op de Focussen aangenamer om naar te luisteren.
M.b.t. het middengebied, klinken de stemmen op Liuto's wat cleaner en iets meer "in your face" maar wel bijzonder fraai en allesbehalve klinisch.  Bij de Focussen een tikkeltje donkerder maar niettemin wel gedetailleerd en zeer fraai.

Denk nu niet n.a.v. bovenstaande dat de Liuto's voor pop- en rock muziek zeer geschikt is en de Focussen alleen voor klassiek. Het zijn beide goede allrounders en tussen klassiek en rock zijn nog zo vele andere genres, die beide speakers zeer goed weergeven, de Liuto's wat explosiever, impulsiever en soms wat "rauwer"  klinkend, de Focussen wat fijnzinniger, milder en zeker voor wat langere hoorsessies minder vermoeiend.

Wat beide speakers wel gemeen hebben, dat ze alle twee het dak v/h plafond kunnen lichten en de buren tot waanzin kunnen drijven   :-D
Dat de Liuto's dit nog iets beter kunnen dan de Focussen is dan niet erg relevant meer.  Bij de Focussen heb ik wel de neiging om minder ver de volume open te draaien en bevallen ze op zachtere luisterniveaus wat beter.

Mijn set


Conclusie
Ik heb ruim 2 jaar met de Liuto's met zeer veel plezier gespeeld en m.i.z. heeft het hier altijd op zeer redelijk niveau geklonken.  Ik heb de Liuto's ook wel eens veel later bij een dealer in een wat grotere ruimte horen spelen, aangesloten op een draaitafel e.d. en dit klonk toch wel  fraaier als toen bij mij thuis.
Het feit dat ik de Dynaudio's "aangenamer" vind klinken als toen mijn Liuto's zal inderdaad grotendeels op conto v/d luidsprekers zelf toegeschreven mogen worden maar ook voor een groot deel met de match met mijn ruimte en mijn versterker Marantz PM11S2.
(De Liuto's gedijen m.i.z. beter met een wat mildere/warmere versterker en een iets grotere, wellicht meer gedempte ruimte)

Resume
Voor de prijs waar je de Focussen voor kunt kopen (adviesprijs. 3.400 p/pr aanzienlijk goedkoper is mogelijk  ::))
zal het zeer moeilijk zijn een speaker te vinden:
- die zo allround is
- zeer makkelijk te plaatsen is
- ondanks de beperkte afmetingen behoorlijk "diep" kunnen weergeven
- een wat "warme/aangename" klanksignatuur die i.c.m. de zeer gedetailleerde weergave bijna ongekend in deze prijsklasse
- hoge WAF-factor

Mijn set bestaat uit:
1.   Versterker: Marantz PM11S2
2.   DVD-player: Denon DVD-3800BD
3.   CD-player: Marantz SA15S2 (ook als externe DAC te gebruiken  )
4.   Luidsprekers: Dynaudio Focus 260
5.   Stekkerdoos+Filter: Monster HTS1000 +Supra MD06/SP
6.   Project head-amp + koptelefoon Sennheiser HD590
7.   MF V-Can head-amp + koptelefoon AKG K701
8.   Streaming: Logitech Sueeze-duet + QNap-Nas
9.   Music Hall Dac 25.3 met Philips NOS Goldpin buis
10. Bekabeling: divers W&M, Supra, vdHul, Siltech etc...

Software/muziek gedraaid   
1.   Pink Floyd - Pulse
2.   Stevie Ray Vaughan – Live in Texas
3.   Deep Purple – Live at Ahoy
4.   Vivaldi – Vier Jaargetijden
5.   Handel – Water Music
6.   Neil Diamond – Jonathan Livingston Seaugull
7.   Sarah McLaghan – Mirrorball live
8.   Era - Era
9.   Mijn playlist met diverse artiesten o.a. P.Kaas, Blackmore's Night, Julian Sas e.v.a.

Forumleden die graag deze speakers/set eens willen horen zijn van harte welkom !

Links

http://www.6moons.com/audioreviews/dynaudio4/1.html

http://www.avguide.com/review/dynaudio-focus-260-loudspeaker-tas-224   

http://www.dynaudio.com/int/pdf/DYN_Focus_Stereoplay_10_11.pdf

http://www.soundstagehifi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=359:dynaudio-focus-260-loudspeakers     

Cornelis1921

hello Mooi ,goed en zeer leesbaar verslag G. Begrijp nu goed waarom je geswitcht bent van de Liutos naar de 260s.
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *


jrm

Mooi en helder verslag, ik begrijp je reden om te switchen van speaker.
Laat je van de week via pm weten of ik een keertje kom buurten.

Alvast bedankt voor je uitnodiging.

Marantz 81

Goed verslag  :yes: veel luisterplezier  pompom

bramdg

PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Cornelis1921

 stupid G.J., welke head-amp van Pro-ject heb jij?
Gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SmauG

Mooie luidsprekers en supergoed dat je er helemaal tevreden mee bent!
Vind het jammer dat je niet een wat oudere zuil uit de italiaanse stal hebt beluisterd. Maar ach! Die denen kunnen er ook wat vsn.

Geniet van je nieuwe luidsprekers! Mogen ze het maar lang uithouden in je woonruimte.
Proficiat voor diegene die jou liuto's heeft overgenomen. Ook een hele fijne speaker.

RoGEK

mooi setje speakers hoor!

veel plezier ermee.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

VANZOMERENG

Citaat van: Cornelis1921 op april 07, 2013, 20:29:30
stupid G.J., welke head-amp van Pro-ject heb jij?
Gr. Cor.

Ik had eens een Project Headbox, TYPE ?  koste toen ca. 100 euro
Nu heb ik 1 koptelefoon Sennheiser 590 op de Music Hall Dac en de AKG701 op een Musical Fidelity Headcan

VANZOMERENG

Citaat van: SmauG op april 07, 2013, 20:47:12
Vind het jammer dat je niet een wat oudere zuil uit de italiaanse stal hebt beluisterd. Maar ach! Die denen kunnen er ook wat vsn.

Yep  :-) de oudere SF zijn prachtig maar hebben in de regel wat meer zorg nodig m.b.t.
tot de plaatsing in de ruimte.

retriever

Knappe speakers en een tof verslag !!  :lol:
versterker pm7004 / pm15S2, cd onkyo c-7070,  speakers B&W 683, Boston Acoustics A26, monitor audio BX2, phono Reloop RP 6000 MK 6 B, sub B&W 610 XP.