Heden ochtend/middag heb ik dus met enthousiasme gebruik gemaakt van de gastvrije uitnodiging van G.J., om bij hem thuis naar zijn set en in het bijzonder naar de Liuto's te komen luisteren.
Bij binnenkomst zijn het het ook direct de Liuto's die de aandacht opeisen; wat een beauty's
. Daar gaat hare maje geen problemen mee hebben is het eerst wat mij door het hoofd schiet (hoezo geïndoctrineerd
)
Na een hartelijk ontvangst, met koffie en gebak (!) mag ik op de sweetspot plaats nemen en start mijn luistersessie. G.J. had zich zelfs voorbereid in de vorm van een speciale playlist met tracks vanaf zijn Nas t.b.v. mijn sessie, top!
Wennen moest ik in eerste instantie aan het aandeel bass in het plaatje ... Deze is redelijk strak en droog maar ook veel ... Nergens storend, maar voor mijn smaak wel op het randje ... Hetgeen mij voorts is bijgebleven; warm, vloeiend, smeuig echter niet "donker", genoeg nuancering en detail om het levendig te houden. In vergelijk met mijn eigen set is het minder sprankelend.
Voorts komt het geluid goed los van de speakers; deze staat mooi tussen de speakers in en de verschillende stemmen en/of instrumenten staan mooi naast elkaar. Met dat laaste geeft ik tevens aan dat er (helaas) weinig diepte in het geluid aanwezig was. Echter zal daar de opstelling grotendeels debet aan zijn.
Resume; een mooie set (optisch en geluidtechnisch)waar je uren lang achtereen naar kan luisteren, zonder dat het ooit vermoeiend zal worden, een set waarop vooral ook rock en blues erg fraai klonk. Maar ook Bach en tracks van Y Gabriella, Nils Lofgren en Angus & Julia Stone klonken fraai. Een set die vooral ook stemmen heel mooi weergeeft.
Zou ik nu blind voor de Liuto's willen gaan? Nee.
Hebben deze mij de Glenairs doen vergeten? Nee, zeker niet.
Heb ik deze nu dan afgeschreven? Nee; naast de Glenairs hebben ook de Liuto's veel potentieel en ga ik deze zeker nog een keer vaker beluisteren.
Rest mij om G.J. en vriendin (... ik ben zo slecht in namen
) te bedanken voor hun gastvrije ontvangst en de gezellige middag. Ik heb genoten.
In de haast bijna vergeten; het verschil tussen de SA15 DAC en de Music Hall DAC is relatief groot; klonk de SA vooral helder en levendig, de MH klonk vooral smeuig, ietwat warmer.