Welke versterker bij PMC DB1s+ speakers ?

Gestart door JeroenLeeuwarden, januari 10, 2011, 13:08:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JeroenLeeuwarden

Hallo,

Enige tijd geleden ben ik begonnen aan mijn hifi avontuur met de volgende set:

Marantz cd 6000 ose
Marantz ST 6001
Marantz PM 6010 ose

Wharfedale 10.1 speakers.

De speakers zijn inmiddels vervangen door PMC 's db1s+ [review van de huiskamerversie http://www.whathifi.com/Review/PMC-DB1i/]

Getest zijn ook B&W cm1 en Kef Q 100 bij mij thuis. Ging prima, was het toch niet helemaal. Kwam via via op het spoor van de pmc's, deed een bod op Ebay van 600 euro voor een nieuw setje en tot mijn verbazing bleek dit het winnende bod te zijn. En ja, heb ze ook beluisterd maar niet bij mij thuis.

Zal mijn huidige versterker de pmc's goed uit de verf laten komen of moet ik toch echt aan een zwaardere versterker gaan denken? pm 8000/8002/7000/7200?

Dank alvast voor de tips!

gr. Jeroen
Marantz pm 7000, cd 6000 ose, st 6000, dv4200 ose, PMC db1+s, Norstone stands, van den Hull the track speakerkabel.

still life

alvast welkom jeroen,

heb je een speciale reden waarom je steeds voor monitors kiest?
en wat mankeerde er aan de b&w's en kef's?


The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JeroenLeeuwarden

#2
Ik kies voor monitors vanwege de afmeting van mijn huiskamer, 3,5 bij 4 meter. Ik heb ook nog een zwevend houten vloer; vloerstaanders wordt denk ik een lastig verhaal.

Verder wil ik muziek luisteren zoals de mensen die het maken het bedoeld hebben. Dus zo min mogelijk kleuring/afwijking. Dan maar wat minder laag :-)

Kef's Q 100 bevielen prima. Was zeker al een stap voorwaarts tov mijn wharfedale speakers. Met rock vielen ze wat tegen [wolfmother & b.r.m.c.].  Remy Shand, Ella Fitzgerald, dat werk klonkt prima. Mooi ruimtelijk en veel detail. Klassiek ging ook, miste wel wat laag.

B&W's kwamen niet echt los. In eerste instantie dacht ik dat dat aan het inspelen lag. Deze speakers waren echter al ingespeeld; demo's bij hifi zaak in de buurt, klonken wel gedetailleerder dan de Kef's maar 'pakten' me niet echt. Ging op een gegeven moment op in een lullig reclamefoldertje tijdens de live versie van Romeo & julliet van Dire straits. [aanrader, on the night - Dire Straits]

PMC's die knalden én gaven een zuiverder beeld. Helder in het hoog meer niet te scherp. Beetje een van alle markten thuis speaker met ook nog eens een dieper, langer doorklinkend laag.
Marantz pm 7000, cd 6000 ose, st 6000, dv4200 ose, PMC db1+s, Norstone stands, van den Hull the track speakerkabel.

JohnWx

Citaat van: still life op januari 10, 2011, 13:31:53
alvast welkom jeroen,

heb je een speciale reden waarom je steeds voor monitors kiest?
en wat mankeerde er aan de b&w's en kef's?

is niet zo dedicated  :schater: sorry


ik heb ook een zwak voor monitoren vraag me niet waarom maar ik vind het meer betrokkenheid hebben (he bah wat een vage uitspraak)

heb veel gehad maar toch weer kwam ik terug bij kleintjes zoals de OPERA 1.3, B&W DM12, KEF 101, KEF 102, AUDIOLAB Minax en Fidjol, LINN Kan, Dynaudio 32 42
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

still life

duidelijk, je kan dus leven met de sound inherent aan monitors..

CiteerVerder wil ik muziek luisteren zoals de mensen die het maken het bedoeld hebben. Dus zo min mogelijk kleuring/afwijking.

dit weet je vast ook wel, maar niet alle opnames zijn top
en in dat geval gaat een neutrale speaker/setup dat zeker ook niet verbloemen..


CiteerMarantz cd 6000 ose
Marantz ST 6001
Marantz PM 6010 ose

Zal mijn huidige versterker de pmc's goed uit de verf laten komen of moet ik toch echt aan een zwaardere versterker gaan denken?

da's een mooie set, vermoedelijk ook een mooie combi met de pmc's
aangezien het al vrij goed ging met de B&W cm1 en Kef Q 100 

eerst maar eens proberen dus, upgraden kan altijd..indien nodig

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JeroenLeeuwarden

Citaat van: still life op januari 10, 2011, 14:14:15
duidelijk, je kan dus leven met de sound inherent aan monitors..


dit weet je vast ook wel, maar niet alle opnames zijn top
en in dat geval gaat een neutrale speaker/setup dat zeker ook niet verbloemen..


Dat wil ik ook niet. Probeer mindere opnames gewoon niet te kopen. Lukt niet altijd overigens.

PS: Waarom wordt het woordje l u l l i g veranderd in lullig?
Marantz pm 7000, cd 6000 ose, st 6000, dv4200 ose, PMC db1+s, Norstone stands, van den Hull the track speakerkabel.

xander32

#6
Ik zou het eerst proberen met jouw huidige set(versterker). Je zal snel genoeg merken of de PM voldoende controle over de speakers heeft(als het geluid gaat versmeren, de bass moeilijk te volgen is dan kan dat duiden op onvoldoende controle).

Mijn ervaring is echter wel dat veel speakers opknappen wanneer deze veel stroom krijgen toegediend.


Sander.

mars


PS: Waarom wordt het woordje l u l l i g veranderd in lolliestoklig?

[/quote]

oi

PS: Waarom wordt het woordje l u l l i g veranderd in lolliestoklig?
  stupid

tja gewoon he ...............omdat veel dames het mannelijk geslachtsdeel op een lolliestok vinden lijken cq behandelen :wink: :schater:

Hahaha , nee hoor dat is een filter ingesteld door de moderators , om te voorkomen dat als discusies een beetje hoog oplopen shutup , er met scheldwoorden en geslachtsdelen wordt gesmeten.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

still life

#8
Citaat van: jwx op januari 10, 2011, 13:57:58
is niet zo dedicated  :schater: sorry


ik heb ook een zwak voor monitoren vraag me niet waarom maar ik vind het meer betrokkenheid hebben (he bah wat een vage uitspraak)


dit zal je mss verbazen, maar ik vind luisteren naar monitors bijlange geen straf
ik draai hiermee op mijn 2de setje, in de bureauhoek..( en rara.. dat zijn canton's.. :yes:)

bij dit type speaker ligt imho de nadruk op het heerlijke stuk waar de muziek & vooral vocals leven,
met name in de breedte oftewel het middengebied, in de hoogte komt daar (als het goed is) nog eens een zijdezacht afwerkingslaagje overheen.. :kwijl:

ze lenen zich dus bij uitstek voor analytisch luisteren
dit type luidspreker ga je bijgevolg ook in elke opname studio terugvinden..

Citeerheb veel gehad maar toch weer kwam ik terug bij kleintjes zoals de OPERA 1.3, B&W DM12, KEF 101, KEF 102, AUDIOLAB Minax en Fidjol, LINN Kan, Dynaudio 32 42
8-) met bovenstaande & preference in mind, is dat vrij logisch..


edit: op voorwaarde dat het geen onzin is... :schater:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JeroenLeeuwarden

Jongens,

Dank voor de reacties. Ik ga het eerst proberen met m'n eigen spul. Verwacht de speakers eind deze week binnen te hebben. Can't wait.
Marantz pm 7000, cd 6000 ose, st 6000, dv4200 ose, PMC db1+s, Norstone stands, van den Hull the track speakerkabel.

JeroenLeeuwarden

De speakers gisteravond al binnengekregen. Zat een keurige brief bij met wat informatie; blijkt een setje te zijn met 0 speeluren. Betreft een gecancelde order. Alle seals zaten er ook nog op.

Fabrikant geeft minstens 15 inspeeluren aan, dus experimenteren met plaatsing is nog wat aan den vroege kant. Echterrrrrrrr, wat een geluid nu al!

Vele malen beter dan ik verwacht had. Het komt echt heel dicht in de buurt van de herinnering van mijn luistersessie met dezelfde speaker,s op echt mooi spul, in een acoustische meeluisterruimte. Het hoog is nog iets aan de scherpe kant en de ruimtelijkheid is nog iets minder maar denk dat ik met inspelen en plaatsing minstens een jaartje vooruit kan.
Marantz pm 7000, cd 6000 ose, st 6000, dv4200 ose, PMC db1+s, Norstone stands, van den Hull the track speakerkabel.

still life

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300