Ik kies voor monitors vanwege de afmeting van mijn huiskamer, 3,5 bij 4 meter. Ik heb ook nog een zwevend houten vloer; vloerstaanders wordt denk ik een lastig verhaal.
Verder wil ik muziek luisteren zoals de mensen die het maken het bedoeld hebben. Dus zo min mogelijk kleuring/afwijking. Dan maar wat minder laag
Kef's Q 100 bevielen prima. Was zeker al een stap voorwaarts tov mijn wharfedale speakers. Met rock vielen ze wat tegen [wolfmother & b.r.m.c.]. Remy Shand, Ella Fitzgerald, dat werk klonkt prima. Mooi ruimtelijk en veel detail. Klassiek ging ook, miste wel wat laag.
B&W's kwamen niet echt los. In eerste instantie dacht ik dat dat aan het inspelen lag. Deze speakers waren echter al ingespeeld; demo's bij hifi zaak in de buurt, klonken wel gedetailleerder dan de Kef's maar 'pakten' me niet echt. Ging op een gegeven moment op in een lullig reclamefoldertje tijdens de live versie van Romeo & julliet van Dire straits. [aanrader, on the night - Dire Straits]
PMC's die knalden én gaven een zuiverder beeld. Helder in het hoog meer niet te scherp. Beetje een van alle markten thuis speaker met ook nog eens een dieper, langer doorklinkend laag.