Vandaag dus samen met 3 muziekvrienden een M&G gehad waarbij wij dankzij de inspanningen van Andre de Usher BE 718 en de BE 718 DMD, 1 op 1 met elkaar konden vergelijken. En om enigszins nutteloze welles-nietes-discussies proberen te voorkomen: onderstaande betreft puur mijn eigen ervaren van het 1 op 1 vergelijk, vanuit mijn referentiekader en mijn muzikale voorkeur.
Eerst hebben wij verschillende software beluisterd, op de BE 718, om te wennen aan de set (Marantz PM 15 S2 en SA 11 S1) en akoestiek (betreffende ruimte is in hoge mate akoestisch geoptimaliseerd). Vervolgens ieders 1 nummer uitgekozen die men goed kent, welke om beurten op de BE en de DMD werden afgespeeld.
Het verschil tussen beide speakers was relatief groot te noemen;
de DMD heeft t.o.v. de BE een betere detaillering en het hoog is nadrukkelijker aanwezig. Hetgeen wat na langer luisteren ook duidelijk werd is dat alleen de zeer goede opnames ("audiofiele cd`s"), waarin niet de nadruk op het hoog lag, in het algemeen beter klonken op de DMD- dan de BE-versie. Bij alle overige software, hetgeen meer dan 90 % van mijn collectie betreft, ging mijn duidelijke voorkeur uit naar de BE-versie.
Indien je als uitgangspunt neemt dat de beste speaker die is welke het meeste weer kan geven, dan is de versie met de DMD-tweeter de beste. Echter, het hoog was zo nadrukkelijk aanwezig t.o.v. het overige frequentiebereik, dat er i.c.m. de toename van detaillering er een onrustig en daardoor vermoeiend geluidsbeeld ontstond.
Resumé: ik heb de BE 718 als de meer gebalanceerde speaker ervaren en in mijn huidige situatie komt er dan ook zeer zeker geen upgrade naar de BE 718 DMD.
Naast bovenstaande heb ik vooral ook een heel gezellige zondag gehad, waarin ik met deze muziekvrienden over onze gezamelijke hobby heb kunnen bomen en tevens heb ik weer kennis mogen maken met diverse nieuwe software.
Andre: bedankt voor jouw gastvrijheid
. Al met al een top-dag
.
Sander.