DE TWEEDE RONDE Wie is de volgende ?

Gestart door Vlearmoes, december 20, 2010, 12:41:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

xander32

Citaat van: drees62 op juni 05, 2011, 17:38:11
De audiovrienden zijn weer vertrokken!
Zeer gezellige dag gehad met als hoofdthema het vergelijken van de BE- en DMD (diamond) tweeter van Usher.

Ik ga nu eerst ff een hapje (uit) eten. Verhalen komen later wel  :wink:

Idem, eerst ff zorgdragen voor de inwendige mens  :yes:.

Sander.

lo

We hangen aan jullie lippen zeg maar
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

cheese

Zeker altijd leuk om te lezen.


Gr. Kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

xander32

#153
Vandaag dus samen met 3 muziekvrienden een M&G gehad waarbij wij dankzij de inspanningen van Andre de Usher BE 718 en de BE 718 DMD,  1 op 1 met elkaar konden vergelijken. En om enigszins nutteloze welles-nietes-discussies proberen te voorkomen: onderstaande betreft puur mijn eigen ervaren van het 1 op 1 vergelijk, vanuit mijn referentiekader en mijn muzikale voorkeur.

Eerst hebben wij verschillende software beluisterd, op de BE 718, om te wennen aan de set (Marantz PM 15 S2 en SA 11 S1) en akoestiek (betreffende ruimte is in hoge mate akoestisch geoptimaliseerd). Vervolgens ieders 1 nummer uitgekozen die men goed kent, welke om beurten op de BE en de DMD werden afgespeeld.

Het verschil tussen beide speakers was relatief groot te noemen;
de DMD heeft t.o.v. de BE een betere detaillering en het hoog is nadrukkelijker aanwezig. Hetgeen wat na langer luisteren ook duidelijk werd is dat alleen de zeer goede opnames ("audiofiele cd`s"), waarin niet de nadruk op het hoog lag, in het algemeen beter klonken op de DMD- dan de BE-versie. Bij alle overige software, hetgeen meer dan 90 % van mijn collectie betreft, ging mijn duidelijke voorkeur uit naar de BE-versie.

Indien je als uitgangspunt neemt dat de beste speaker die is welke het meeste weer kan geven, dan is de versie met de DMD-tweeter de beste. Echter, het hoog was zo nadrukkelijk aanwezig t.o.v. het overige frequentiebereik, dat er i.c.m. de toename van detaillering er een onrustig en daardoor vermoeiend geluidsbeeld ontstond. 
Resumé: ik heb de BE 718 als de meer gebalanceerde speaker ervaren en in mijn huidige situatie komt er dan ook zeer zeker geen upgrade naar de BE 718 DMD.


Naast bovenstaande heb ik vooral ook een heel gezellige zondag gehad, waarin ik met deze muziekvrienden over onze gezamelijke hobby heb kunnen bomen en tevens heb ik weer kennis mogen maken met diverse nieuwe software.
Andre: bedankt voor jouw gastvrijheid :yes:. Al met al een top-dag  hello.


Sander.


lo

Mooi omschreven sander. Ik kan me je omschrijving helemaal voorstellen.
Altijd weer leuk om bij elkaar op bezoek te gaan.  :yes:
Kun je nog kenmerken geven mbt de akoestiek van de ruimte van André?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

De ruimte van Andre heb ik als afgewogen ervaren; het vele werk dat Andre in de akoestiek heeft gestoken vertaalt zich in rust, rust in het geluidsbeeld. En zelfs onder die condities heb ik de DMD-versie als too much ervaren ...


Sander.

Citaat van: lo op juni 05, 2011, 20:09:45
Mooi omschreven sander. Ik kan me je omschrijving helemaal voorstellen.
Altijd weer leuk om bij elkaar op bezoek te gaan.  :yes:
Kun je nog kenmerken geven mbt de akoestiek van de ruimte van André?

groet,

lo

drees62

#156
Hoi Leo,

Ik zal hier zelf (ook) maar even op reageren. Inmiddels heb ik:
- diffusers op voor en achterwand
- rest van voorwand beplakt met Akotherm D20
- op achterwand 4 absorptiepanelen met Akotherm
- velours gordijn links om ruimte af te scheiden van rest van de woonkamer
- rechts op 1e reflectiepunt absorptiepaneel met Akotherm

Dit resulteert in een nagalmtijd van ongeveer 0,4 seconde (behalve in het laagste laag, daar mag het nog iets minder lang). Grappig was wel dat mijn audiovrienden het eerst ervaarden als minder levendig, doods etc.
Nadat eenmaal het stadium van gewenning was bereikt vond men het toch wel errug lekker klinken. Natuurlijk anders als bij hun thuis, waarbij Ronald en Wim toch wel echte baskillers zijn. Die houden van veel druk in het laag en ook veel aanwezig laag. Mijn set is iets anders opgebouwd en samengesteld maar dat heeft ook weer alles te maken met de (akoestische) beperkingen van mijn luisterruimte.

Wim heeft nog fotootje gemaakt, misschien geeft dat een beetje een indruk.

lo

Helder, je hebt er inmiddels toch al behoorlijk wat werk in gestopt. Wat jij omschrijft als "doods" heb ik mezelf ook afgevraagd of het bij mij met mijn nieuwe plafond ook niet te "doods" zal gaan klinken. Afijn dat moet ik ook maar gewoon gaan ervaren. De nagalmtijd van 0.4 s zegt me wel iets. Toine heeft destijds in een rapport beschreven dat het ri-acoustic plafond ook een dergelijke nagalmtijd heeft. Tevens een goede hoog, milde mid en sterke laag absorbtie.

Mooi om te lezen dat jullie vandaag weer een erg prettige dag hebben gehad en dat je maatregelen op akoestisch gebied niet onopgemerkt zijn gebleven.

THX voor je uitleg.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Vlearmoes

Ondanks dat ik een leuk weekend met Maarten heb gehad....spijt het me wel dat ik er niet was  :|

De verslagen lezende is er heel wat gebeurt in huize Andrè    en wil deze nog wel een keer ervaren  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

drees62

Citaat van: Vlearmoes op juni 05, 2011, 21:16:09
Ondanks dat ik een leuk weekend met Maarten heb gehad....spijt het me wel dat ik er niet was  :|

De verslagen lezende is er heel wat gebeurt in huize Andrè    en wil deze nog wel een keer ervaren  :yes:

You 're welcome  :wink: :yes:

Stadium III

Mooie verslag en goed om te lezen dat het acoustisch ook beter is geworden  :-D
Ook leuk om te lezen dat de ene tweeter de andere niet is en dat smaken nog steeds verschillen !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marantz 81

leuk verslag  :yes:

maar die met die Diamant tweeter zijn die van wim ?

drees62

Citaat van: Marantz 81 op juni 05, 2011, 22:22:05
leuk verslag  :yes:

maar die met die Diamant tweeter zijn die van wim ?

Nope, weekendje te leen van handelaar  :wink:
Wim wil ze, denk ik, wel hebben  :-D

lo

Kan ie een mooi ringetje van maken voor zijn vrouw :kwijl:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

ja maar met 1 tweeter is zo lastig luisteren  :schater: