Nieuwe versterker - maar hoeveel watt voor mijn Jamo x3m10 (X870)

Gestart door zuluman, december 14, 2010, 11:19:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zuluman

Ik heb op het moment een Marantz SR4200 in combinatie met Jamo X3M10 (X870) fronts en X830 rear, Klipsch KS-10 sub en Magnat Monitor Supreme Center 250 center.

De SR4200 levert 70 watt per kanaal en de X870's zijn 200 watt continue en 280 watt piek bij 4 Ohm. (32-20.000) ik zoek dus een amp die zowel stereo sterk is maar ook wil gebruiken voor HT. Het liefst hou ik de SR4200 en neem ik een eindversterker voor de Jamo X3M10 fronts maar daar heb ik niet veel kaas van gegeten nog.

Daarnaast ben ik aan het stoeien met het bassmanagement. LFE uit, -10 0f 0. de fronts als small of large, zelfde geld voor de X830's rears (45-20.000) . De klipsch begint bij de 29 en staat achter. ik had van de week voor het eerst alles op small gezet. mijn vrouw gilde meteen naar beneden dat ik moest kappen want de badkamerspiegel kwam bijna naar beneden bij de beginscenen van Transformers 2 : revenge of the fallen. en dan heb ik betonnen casco. voorheen hoorde ik haar daar niet over. :-). en ik had de lowpass op 40hz gezet. t liefst had ik de fronts ook meewerken. dus alleen de fronts op large gezet. ik ga morgen verderstoeien daarmee, maar de amp is een duidelijke beperking hierin.

ik heb veel opgezocht maar kom er niet helemaal uit. Dus bij deze een vraag om advies van de aanwezig experts op het forum.

1. welk vermogen voor de speakers moet ik rekening mee houden. (ongeveer)
2. welke amp heeft goede bassmanagement
3. sterk in zowel stereo als HT

JohnWx

Speaker heeft geen vermogen alleen maar een rendement

En met je Marantz die je nu hebt moet het makkelijk kunnen allemaal speakers hebben maar een rendement van 91db
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Vraag

1: geen

2: je oren moeten het mooi en goed vinden dat is het beste bassmanagement

3: Je kan een aparte versterker voor de fronts nemen ik denk zelf niet dat je erveel mee zal winnen


Succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

zuluman

Citaat van: jwx op december 14, 2010, 11:29:28
Speaker heeft geen vermogen alleen maar een rendement

En met je Marantz die je nu hebt moet het makkelijk kunnen allemaal speakers hebben maar een rendement van 91db

sorry voor het gebruik van de verkeerde termen. ik ben niet helemaal thuis in de wereld van de elektrotechniek. de amp trekt het wel als ik m opentrek maar ik heb het idee dat dat de fronts veel meer kunnen hebben. ze staan erom bekend met een laag vermogen goed te presteren maar met een wat hoger vermogen moeten ze kunnen knallen. ik wil gewoon het optimale eruit kunnen halen. of zeg je met dat rendement heeft dat geen nut? ik weet t niet.

JohnWx

Citaat van: zuluman op december 14, 2010, 11:35:39
sorry voor het gebruik van de verkeerde termen. ik ben niet helemaal thuis in de wereld van de elektrotechniek. de amp trekt het wel als ik m opentrek maar ik heb het idee dat dat de fronts veel meer kunnen hebben. ze staan erom bekend met een laag vermogen goed te presteren maar met een wat hoger vermogen moeten ze kunnen knallen. ik wil gewoon het optimale eruit kunnen halen. of zeg je met dat rendement heeft dat geen nut? ik weet t niet.

Dat heeft totaal geen nut naar mijn mening
Je kan zelfs met een buizen versterker van 2x 10 watt de buurt al op tilt krijgen
Wat bedoel je met de fronts kunnen meer hebben ? je luistert stereo met muziek en ik denk films met allemaal tegelijk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

zuluman

Citaat van: jwx op december 14, 2010, 11:33:24
Vraag

1: geen

2: je oren moeten het mooi en goed vinden dat is het beste bassmanagement

3: Je kan een aparte versterker voor de fronts nemen ik denk zelf niet dat je erveel mee zal winnen


Succes

1./3. maw. een versterker die meer watt per kanaal kan leveren zeg 140 ipv 70 zal niet meer volume leveren of een meer kwaliteit leveren bij dezelfde output. de winst is dus marginaal.

2. dat is duidelijk. dat is ook mijn bedoeling maar om de ideale instelling te kunnen vidnen voor mijn oren wil ik wel graag weten aan welke "knoppen" ik kan draaien om dat te kunnen bereiken. ik heb het subwoofer en marantz topic gelezen maar ik heb geen meetapparatuur of een amp met de beschreven uitgebreidde instellingen.

JohnWx

Citaat van: zuluman op december 14, 2010, 11:49:57
1./3. maw. een versterker die meer watt per kanaal kan leveren zeg 140 ipv 70 zal niet meer volume leveren of een meer kwaliteit leveren bij dezelfde output. de winst is dus marginaal.

2. dat is duidelijk. dat is ook mijn bedoeling maar om de ideale instelling te kunnen vidnen voor mijn oren wil ik wel graag weten aan welke "knoppen" ik kan draaien om dat te kunnen bereiken. ik heb het subwoofer en marantz topic gelezen maar ik heb geen meetapparatuur of een amp met de beschreven uitgebreidde instellingen.

Nee volume blijft bij beide erg hard gaan

Maar ik snap je wel je bent geinfecteerd met een bepaald virus en dat heet audiovirus

Wens je veel succes en sterkte met deze moeilijke maar ook mooie ziekte

Gewoon veel vragen als het kan luisteren lezen etc.etc. alles op een weegschaal leggen en je hebt een uitkomst

Wat ook vaak bij dit virus komt kijken om de hoek zijn $ en € dus als je gaat veranderen altijd rustig brengen bij moeders de vrouw en op het juiste moment
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

En je eigen gevoel mee laten tellen
Als jij iets een verbetering vind moet je het doen ook al zeggen andere iets anders over bv allerlei dingen als kabels speakers versterkers


Nogmaals je komt er nooit meer vanaf dit virus
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.


JohnWx

Citaat van: zuluman op december 14, 2010, 12:05:40
ik heb hier een duidelijk uitleg gevonden op het hifi forum.

http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f=16&t=12819&s=6bcf509b3da13955e19b7ba78038c6b3


ja helemaal top

als je op htforum gaat kijken zullen er andere meningen zijn maar wat voor jouw het beste klinkt en aanvoelt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Kijk eens in de te koop-sectie, WimPeu heeft daar een mooie en krachtige Denon te koop voor een nette prijs.

zuluman

#11
Citaat van: jwx op december 14, 2010, 12:09:03

ja helemaal top

als je op htforum gaat kijken zullen er andere meningen zijn maar wat voor jouw het beste klinkt en aanvoelt

daarom stelde ik de vraag ook hier om een mening te krijgen vanuit het marantz forum. maar ik ga maar eerst proberen de essentie begrijpen van watts, ohm, vermogen, rendement.  vooral het 8ohm amp en 4 ohm speakers kom ik nog niet uit. mijn sr4200 doet t prima blijkbaar maar ik wil het toch begrijpen.

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1689


Jeroen

Je kunt ook een stereo versterker aanschaffen met een Ht through input (doormiddel van een schakelaar op de voorkant schakel je de voorversterker uit en gebruik je de stereo versterker als eindversterker). Ik denk dat er zeker wel winst is te halen als je van deze optie gebruik maakt, ik weet alleen niet in welke prijs klasse je iets zoekt.
Ik denk zelf dat je in een hogere prijsklasse winst kunt behalen (Marantz premium serie bv, of Naim enz) deze zijn een stuk beter dan de range serie.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

zuluman

Citaat van: Mexicaanse Hond op december 14, 2010, 12:11:08
Kijk eens in de te koop-sectie, WimPeu heeft daar een mooie en krachtige Denon te koop voor een nette prijs.

je wil me een denon laten kopen in een marantz forum?!  frusty ..of is het een test :-) nee het wordt weer een marantz.