Citaat van: Mexicaanse Hond op december 01, 2010, 21:01:10
Bij een XLR-aansluiting worden elektrische storingen 'uitgenuld'. Dat wil zeggen dat het signaal in tegengestelde fase via twee verschillende geleiders naar de versterker wordt geleid. Daar worden de signalen omgekeerd en bij elkaar opgeteld. En zie daar, het signaal is ontdaan van eventuele storingen.
Of dat veel zin heeft bij zo'n klein stukje weet ik niet, maar het is wel een elegante oplossing bij lange einden.
Dat denk ik ook (zeker te weten), zo'n klein stukje kabel pakt niet veel storingen op cq. verliest weinig.
Iedereen is altijd zo opgewonden over xlr, waarom?
Ooit is het gemaakt voor microfoonaansluitingen op toneel e.d. Lange kabels die ook veel mechanisch hadden te lijden. Daar moest iets op gevonden worden. En bovendien ook stevige stekers.
In onze huisinstallatie zit zo'n gebalanceerde draad + xlr zit tussen twee apparaten, (voor-)versterker, cd-speler enz. en die verwerken het signaal weer enkelvoudig. M.a.w. je moet het signaal eerst splitsen, op de xlr-draad vervoeren en bij aankomst weer enkelvoudig maken.
Dat zijn twee stappen extra t.o.v. een RCA-aansluiting.
Afhankelijk van hoe die stappen worden uitgevoerd zal dat zeker invloed op het signaal kunnen hebben.
Als lo zegt dat xlr minder hoog heeft, dan kan ik dat geloven: de conversies aan het begin en eind van de kabel hebben hun tol geeist. Dat is dus niet een kabelprobleem.
Ergo: RCA-kabel en XLR-kabel is appels met peren vergelijken. RCA-aansluiting en XLR-aansluiting kun je wel vergelijken.
Ron