monster XLR versus accuphase (bruine variant) RCA

Gestart door lo, november 01, 2010, 13:45:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Perfect_audio

Citaat van: Mexicaanse Hond op december 01, 2010, 21:01:10
Bij een XLR-aansluiting worden elektrische storingen 'uitgenuld'. Dat wil zeggen dat het signaal in tegengestelde fase via twee verschillende geleiders naar de versterker wordt geleid. Daar worden de signalen omgekeerd en bij elkaar opgeteld. En zie daar, het signaal is ontdaan van eventuele storingen.
Of dat veel zin heeft bij zo'n klein stukje weet ik niet, maar het is wel een elegante oplossing bij lange einden.

Dat denk ik ook (zeker te weten), zo'n klein stukje kabel pakt niet veel storingen op cq. verliest weinig.
Iedereen is altijd zo opgewonden over xlr, waarom?
Ooit is het gemaakt voor microfoonaansluitingen op toneel e.d. Lange kabels die ook veel mechanisch hadden te lijden. Daar moest iets op gevonden worden. En bovendien ook stevige stekers.

In onze huisinstallatie zit zo'n gebalanceerde draad + xlr zit tussen twee apparaten, (voor-)versterker, cd-speler enz. en die verwerken het signaal weer enkelvoudig. M.a.w. je moet het signaal eerst splitsen, op de xlr-draad vervoeren en bij aankomst weer enkelvoudig maken.
Dat zijn twee stappen extra t.o.v. een RCA-aansluiting.
Afhankelijk van hoe die stappen worden uitgevoerd zal dat zeker invloed op het signaal kunnen hebben.

Als lo zegt dat xlr minder hoog heeft, dan kan ik dat geloven: de conversies aan het begin en eind van de kabel hebben hun tol geeist. Dat is dus niet een kabelprobleem.

Ergo: RCA-kabel en XLR-kabel is appels met peren vergelijken. RCA-aansluiting en XLR-aansluiting kun je wel vergelijken.

Ron

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

lo

Citaat van: Perfect_audio op december 01, 2010, 21:36:43
Als lo zegt dat xlr minder hoog heeft, dan kan ik dat geloven: de conversies aan het begin en eind van de kabel hebben hun tol geeist. Dat is dus niet een kabelprobleem.

Het verschil wat ik benoem is dus tov de accuphase intelink. tov mijn oehlbach RCA is de monster XLR vele malen beter. Ik heb ook een keer een siltech XLR vergeleken met de monster XLR en die had hetzelfde karakter als de accuphase RCA interlink alleen liet die nog iets meer detail horen.

Citaat van: Perfect_audio op december 01, 2010, 21:36:43
Ergo: RCA-kabel en XLR-kabel is appels met peren vergelijken. RCA-aansluiting en XLR-aansluiting kun je wel vergelijken.

Ron

Wat je hier bedoelt begrijp ik niet, of althans niet volledig. XLR en RCA kun je imo wel met elkaar vergelijken, je luistert puur naar het resultaat. Het gaat er dan niet om hoe of die kabel in elkaar steekt maar, het resultaat. Dit resultaat is idd ook nog afhankelijk van hoe of je XLR inwendig in je componenten is geconfigureerd.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Mexicaanse Hond

Ja, die laatste opmerking vat ik ook niet. Kun je dat uitleggen, Ron?

Dennis E36

Was een leuke show hè van Paul Hattink in Buren bij Audio-Life.
Vooral zijn gitaarsolo was wel genieten. Ben je op zaterdag of zondag geweest?
Ik was er samen met mij pa op zaterdag. Hebben we misschien wel, zonder het te weten, "naast" elkaar gezeten :-D
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Perfect_audio

Citaat van: Mexicaanse Hond op december 01, 2010, 21:48:48
Ja, die laatste opmerking vat ik ook niet. Kun je dat uitleggen, Ron?

Ik bedoel daarmee dat je niet alleen een kabel vergelijkt maar het geheel van aansluitingen.
Bij RCA gaat het signaal onveranderd de kabel in en onveranderd in het volgende apparaat.
Bij XLR wordt het signaal aangepast, door de kabel gestuurd en in het volgende apparaat weer (terug) aangepast.

Evenzo is dat bij digitale verbindingen: rca (elektrisch) of spdif (optisch). Ook bij de laatste zijn twee extra bewerkingen nodig. Dat moet je wel in de vergelijking betrekken  :-D

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Mexicaanse Hond


lo

Citaat van: Perfect_audio op december 01, 2010, 22:21:13
Ik bedoel daarmee dat je niet alleen een kabel vergelijkt maar het geheel van aansluitingen.
Bij RCA gaat het signaal onveranderd de kabel in en onveranderd in het volgende apparaat.
Bij XLR wordt het signaal aangepast, door de kabel gestuurd en in het volgende apparaat weer (terug) aangepast.

Is dat wel altijd zo?
Ik heb wel eens gelezen dat er idd apparaten zijn waar eigenlijk het RCA signaal "gesplitst" wordt om het via XLR connectoren en kabel vervoerd te krijgen. Daarna wordt er dan weer een geinverteerde conversie toegepast. Vogens mij heeft bijv mijn accuphase apparatuur dit niet, evenals bijv de SC7 en MA9 's van marantz.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

lo

Citaat van: Dennis E36 op december 01, 2010, 22:05:32
Was een leuke show hè van Paul Hattink in Buren bij Audio-Life.
Vooral zijn gitaarsolo was wel genieten. Ben je op zaterdag of zondag geweest?
Ik was er samen met mij pa op zaterdag. Hebben we misschien wel, zonder het te weten, "naast" elkaar gezeten :-D

:yes: Dat was het zeker :yes: Ik heb ervan genoten.
Ik ben ook op zaterdag geweest. Ik denk dat ik er rond 13:30 a 14:00u was en ben rond 16:30u weer vertrokken
Tijdens de gitaar solo van Paul zat ik vooraan aan de linkerkant op de bank. Er zaten idd twee mensen achter me maar kan me niet voorstellen dat dat vader en zoon waren. De solo van Paul was denk ik rond 16:00u kan er ook een half uur naast zitten hoor. Zou zo maar kunnen ja dat we naast elkaar hebben gezeten of gestaan zonder dat we het wisten.
Paul heeft me toen trouwens toegezegd dat ik "levenslange" garantie op mijn accuphase producten krijg van hem. Hij heeft nadien in een mail bevestigd dat, zolang hij het importeurschap blijft behouden, ik garantie heb. Hij hoopt dit werk nog 10 jr te doen.  pompom Heel aardige kerel die Paul en niet alleen door zijn toezegging aan mij.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Dennis E36

#23
Dan zijn wij dat denk ik wel geweest :-D. Er zat trouwens nog een man naast mijn vader. Ik zat achter de bank in de hoek. Mijn vader in het midden achter de bank en daarnaast een voor ons onbekende man. Later kwam er ook nog iemand binnen die een versterker van Accuphase had gekocht en die kwam speciaal voor Paul werd door de eigenaar van de zaak verteld. We kregen ook nog lekker een flesje Jupiler :-D

Jammer dat ik niet wist dat jij er ook was :yes:

John van Gent is trouwens ook een aardige kerel hè. Leuke is dat hij weer een collega is van mijn vader :-D
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Perfect_audio

Citaat van: lo op december 01, 2010, 22:34:03
Is dat wel altijd zo?
Ik heb wel eens gelezen dat er idd apparaten zijn waar eigenlijk het RCA signaal "gesplitst" wordt om het via XLR connectoren en kabel vervoerd te krijgen. Daarna wordt er dan weer een geinverteerde conversie toegepast. Vogens mij heeft bijv mijn accuphase apparatuur dit niet, evenals bijv de SC7 en MA9 's van marantz.

groet,

lo

Ehh, ja dat is zo. Als dat namelijk niet zo is, dan heeft die hele xlr geen zin!

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Citaat van: lo op december 01, 2010, 22:34:03
Is dat wel altijd zo?
Ik heb wel eens gelezen dat er idd apparaten zijn waar eigenlijk het RCA signaal "gesplitst" wordt om het via XLR connectoren en kabel vervoerd te krijgen. Daarna wordt er dan weer een geinverteerde conversie toegepast. Vogens mij heeft bijv mijn accuphase apparatuur dit niet, evenals bijv de SC7 en MA9 's van marantz.

groet,

lo

Meridian heeft dat ooit gehad bij de 500 serie
Hoop geemmer mee gehad voor klanten bij de importeur wisten ze het niet eens dat het een soort fake xlr was
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

Citaat van: Perfect_audio op december 01, 2010, 22:51:14
Ehh, ja dat is zo. Als dat namelijk niet zo is, dan heeft die hele xlr geen zin!

Ron

Welke bedoel je nu precies dan?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

lo

Citaat van: jwx op december 01, 2010, 22:58:58
Meridian heeft dat ooit gehad bij de 500 serie
Hoop geemmer mee gehad voor klanten bij de importeur wisten ze het niet eens dat het een soort fake xlr was

Dat bedoel ik ja. :-D

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

lo

Citaat van: Dennis E36 op december 01, 2010, 22:50:08
Dan zijn wij dat denk ik wel geweest :-D. Er zat trouwens nog een man naast mijn vader. Ik zat achter de bank in de hoek. Mijn vader in het midden achter de bank en daarnaast een voor ons onbekende man. Later kwam er ook nog iemand binnen die een versterker van Accuphase had gekocht en die kwam speciaal voor Paul werd door de eigenaar van de zaak verteld. We kregen ook nog lekker een flesje Jupiler :-D

Jammer dat ik niet wist dat jij er ook was :yes:

John van Gent is trouwens ook een aardige kerel hè. Leuke is dat hij weer een collega is van mijn vader :-D

Zo goed heb ik het al niet meer op mijn netvlies staan. Ik was bijzonder geimponeerd door Paul zijn gitaar werk :yes:. Jammer ja dat we het niet van elkaar wisten, wie weet bij een volgende gelegenheid!

John van Gent heb ik gesproken in het hotel naast het Beatrix gebouw in Utrecht ten tijde van de AV-NU beurs. Bijzonder aardige man. Ik was eigenlijk van plan om na Buuren nog effe bij hem, op de terug weg, langs te gaan. Helaas ivm tijdgebrek niet meer kunnen doen. Wil misschien van hem nog eens XLR en RCA van de zelfde serie vergelijken met mijn huidige interlinks.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

scanspeakman

Citaat van: Perfect_audio op december 01, 2010, 22:51:14
Ehh, ja dat is zo. Als dat namelijk niet zo is, dan heeft die hele xlr geen zin!

Ron
Dit is dus echt een beetje te kort door de bocht. Of het zin heeft hangt van het ontwerp van de apparatuur af. Je hebt apparatuur die single ended is ontworpen en waar vervolgens gebalanceerde uitgangen (of ingangen) aan zijn toegevoegd. Dan gaat je verhaal op. Maar je hebt ook apparatuur die full differential zijn ontworpen. Nadeel daarvan is dat je dus ongeveer je hele schakeling dubbel kan gaan zitten uitvoeren en dus ook dubbel zoveel onderdelen nodig hebt, dus ook dubbele kosten, dubbele warmte productie etc..... Om die reden wordt vaak voor de eerste oplossing gekozen. En dan kan ik me voorstellen dat een gebalanceerde niet veel toevoegd of zelfs voor verslechtering zorgt. Maar als je bv een marantz sa7-s1 neemt, of veel van de zelfbouwontwerpen van pass labs, die zijn wel full differential en daar kan het dus wel degelijk meerwaarde hebben.

Uiteindelijk is en blijft rca technisch een r-u-k-oplossing; welke mongool ontwerpt er nou een connector waar eerst het signaal en dan pas de aarde contact maakt en die bij lange verbindingen zo storingsgevoelig is........

Scanspeakman