Cd Label tweak

Gestart door Whisper.nl, oktober 31, 2010, 12:11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

" En hou ook in je gedachte dat de opname op de betreffende cd die je wilt gaan beplakken wel van goede tot uitstekende opname kwaliteit is .
Het spreekt voor zich dat als je klote cd's hiervoor neemt die zo plat als een dubbeltje klinken je dan ook geen verschil zal kunnen waarnemen . "

Hier reageerde ik dus op .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

Citaat van: Marco op november 03, 2010, 18:44:15
Uiteraard wil ik graag een demo maar dan wel bij mij thuis ,ik ken mijn eigen set + akoestiek en de daarbij behorende tekortkomingen als geen ander,voor mij blijft het altijd moeilijk om te oordelen in een vreemde situatie en van daaruit kan ik voor mijzelf geen gedegen oordeel vellen .

Nice, klinkt goed. Kunnen we natuurlijk ervaringen uitwisselen.
De tweak bij jou en de tweak bij mij.
Ik zet lekkere koffie en overheerlijke chinese thee.
You name it you get it.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

TurboMarco

Ik kijk mijn agenda er op na ,ik geef de nodige info dan wel middels PM ok .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

Citaat van: Marco op november 03, 2010, 18:57:02
Ik kijk mijn agenda er op na ,ik geef de nodige info dan wel middels PM ok .

Ok ik heb er best wel een uurtje rijden voor over.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Maurice

Ik heb zelf sterke twijfels bij het nut van groene stiften en stikkers dan wel matten om reflectie/verstrooiing tegen te gaan.

Voor zover ik weet is dit namelijk helemaal geen issue bij cd's, aangezien het uitsluitend om binaire informatie gaat. En binair is wel of niet, aan of uit, hoog of laag, donker of licht. Iets er tussen in bestaat niet.

Hoe dit in de praktijk werkt staat hier subliem uitgelegd, zelfs dusdanig dat ik het ook kan begrijpen:

http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/geluid_cd_speler03.htm

Wikipedia noemt dit nog:

CiteerWerking

De cd wordt van binnenuit naar buiten afgelezen (door de polycarbonaatdrager heen) in een spiraalspoor van putjes. Eigenlijk dus verhoginkjes of dammetjes, het negatief van de putjes van de geperste zijde. Dat spoor komt met een constante snelheid van 1,2 m/s voorbij: aan het begin draait de schijf daarvoor sneller rond dan aan het eind. Het lezen van de putjes/dammetjes gebeurt met een diode-laser met een golflengte van 780 nm. De dammetjes zijn ongeveer 125 nm hoog en 500 nm breed en variëren in lengte van 833 tot 3054 nm. De reflectie van het laserlicht wordt continu gemeten. Door uitdoving (interferentie) worden de dammetjes als licht, en de putjes als donker gezien. Hieruit wordt het originele signaal teruggerekend.

We praten dus echt over 1'en en 0'en. Verstrooiing of reflectie in de kast of door de cd heen maken niets uit, zolang er maar directe terugkaatsing is indien nodig. Eigenlijk hetzelfde als Morse code die je via licht stuurt. Het maakt niet uit of je dit bij donker of licht doet, de boodschap blijft hetzelfde en wordt op dezelfde manier vertaald tot iets wat de mens wel kan begrijpen. Zolang de lichtcode maar gezien wordt. Dit betekent dat de ontvanger (fotodiode) voldoende gevoelig moet zijn om een voldoende discriminatie tussen licht en donker te kunnen maken.
Bijvoorbeeld elektrische binaire signalen kunnen bijv 5V zijn (aan) en 2V (uit). In beide gevallen is er spanning, maar toch wordt het anders geïnterpreteerd. Interessant wordt het indien er een spanning is er ergens tussen in. Hoe reageert de schakeling hier op (oftewel, binnen welke bandbreedte ziet het signaal als aan of als uit, is +4,99V aan en 2.01 en lager uit? Hoe reageert deze op de tussenliggende spanningen?) Zelfde geldt voor foto diodes, en de grap is, die zijn gespecificeerd (ik heb ze niet, die specs).

Een andere discussie is wat de gewichtstoename doet. Je plakt er extra massa op, en dat kan onbalans in het draaien verkleinen (indien perfect uitgelijnd, vergelijk met balanseren van wielen van auto's), of juist vergroten (door de massa op de verkeerde plaatsen te vergroten, oftewel, net iets scheef plakken).
Ik kan mij voorstellen dat onbalans effect heeft op de looptijd van de reflectie. Oftewel, de sample rate kan beïnvloed raken in een vastgestelde tijd (standaard is 44,1 kHz). Indien deze fouten optreden, heb je een fout signaal, wat zich zou moeten uiten in een "digitale" verstoring (blieb), of overslaan. Maar daar hebben ze meen ik juist de errorcorrectie voor uitgevonden.
Let wel, dit zit nog steeds in het digitale domein, dus binair! http://nl.wikipedia.org/wiki/Binair

Misschien helpt dit om het fenomeen beter te begrijpen en te onderzoeken?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Er is overigens geen haar op mijn hoofd die er over denkt om mijn cd's te beplakken, hoeveel effect dit ook mag hebben. Ik ga toch mijn mooie cd's niet afdekken met een saaie sticker? En wie weet wat de lijm met mijn cd doet  nonono
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Whisper.nl

Citaat van: Maurice op november 03, 2010, 20:39:24
Er is overigens geen haar op mijn hoofd die er over denkt om mijn cd's te beplakken, hoeveel effect dit ook mag hebben. Ik ga toch mijn mooie cd's niet afdekken met een saaie sticker? En wie weet wat de lijm met mijn cd doet  nonono

Ik beplak alles wat los en vast zit als het maar een gebrande cd is.
Heb er al twee dozen doorgedraait.
Op de CD zet ik een mooi plaatje met mijn printer.
Zit ie er weer netter uit dan zo'n kale cd met text van een stift erop.

nononono ? was dat niet de ezel van ........... (voor de ouderen tv kijkers onders ons) .

Groet Whisper.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Maurice

Ach, gebrande cd's zijn toch al niet mooi ;)
Nu kun je ze zelf mooi inkleuren, kan ook een leuke hobby zijn  :angel:

Maar sommige artwork op cd's is echt mooi (met de nadruk op sommige).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Whisper.nl

Citaat van: Maurice op november 03, 2010, 20:58:44
Nu kun je ze zelf mooi inkleuren, kan ook een leuke hobby zijn  :angel:

Yep prachtig en luisterrijke hobby hebben we toch he.

Genieten van mooie muziek, met of zonder tweak, ervaringen uitwisselen enz.

Ik heb net de stiften van mijn jongste gejat om de jou tip eens uit te proberen.  HLP

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

JohnWx

Citaat van: Whisper.nl op november 03, 2010, 21:07:15
Yep prachtig en luisterrijke hobby hebben we toch he.

Genieten van mooie muziek, met of zonder tweak, ervaringen uitwisselen enz.

Ik heb net de stiften van mijn jongste gejat om de jou tip eens uit te proberen.  HLP

Groet Whisper

Dus straks bij het kleuren is er geen groen meer te vinden in huize Whisper


Over de rug van je kinderen je hobby uit oefenen ooooooooooohhhh :schater:


Gelukkig snel Sinterklaas krijgen ze daar 18 pakketten met stiften (zonder groen) :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Mijn vraag is echter welke cd's zijn plat en welke niet ? ,kijk het kamp wat direct verschillen hoort tussen beplakte cd's zijn het volgens mij ook niet zozeer met elkaar eens ,want de ene bewering strookt niet helemaal met de andere ,er word ook stellig beweerd dat rock/metal bij uitstek bagger opnames zijn ......nou er zit wel wat slechte opnames bij ,maar ook zeer zeker hele mooie en uiteindelijk draait het niet om de opname kwaliteit maar om de muziek zelf  notworthy
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

lo

Muziek...... muziek?? Wat was dat ook alweer clown1
Oh jahhh, dat spul wat op van die platte schijfjes staat. HB (cassette bandjes heb ik niet meer, tijdje geleden allemaal weggedaan)
Bij ons hebben we tegenwoordig Arrow classic rock op de marantz tuner staan. Erg mooie zender!!! Al dat spul uit de 70-er en 80-er jaren komt weer voorbij. Status quo wordt opvallend vaak gedraaid. Blijft mooi :yes:
Mijn vrouw gebruikt deze mannen ook als begeleidend ritme voor haar djembé oefensessies.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

ik heb puur uit nostalgie 2 New Old Stock tapes gekocht op EBAY.DE met wat Jazz grootheden


kan ik deze ook nog tweaken



Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lo

Citaat van: jwx op november 04, 2010, 11:33:20
kan ik deze ook nog tweaken

Altijd, plak een sticker op de hoes

groet,

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Mexicaanse Hond

Een sterk magnetisch veld wil nog wel eens wat doen.  :angel: