DM2 MKII

Gestart door HAL9000, april 09, 2007, 13:25:19

Vorige topic - Volgende topic

HAL9000

Citaat van: Maurice op mei 18, 2007, 18:42:04
Citaat van: S.B.Marantz op mei 18, 2007, 18:10:12
De gevoeligheid van een speaker is NIET afhankelijk van een filtertje Hal.

Dat heeft puur met de gevoeligheid van de speaker units van doen.
Het rendement is wel degelijk afhankelijk van het filter!
Vaak is het zo dat hoe hoger de orde van filtering, des te lager het rendement wordt.

dus wel..
ik heb net zitten lezen dat het scheidingsfilter een crusiale rol speelt.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Citaat van: HAL9000 op mei 18, 2007, 19:34:35
Citaat van: S.B.Marantz op mei 18, 2007, 18:10:12
De gevoeligheid van een speaker is NIET afhankelijk van een filtertje Hal.

Dat heeft puur met de gevoeligheid van de speaker units van doen.
Vaak is het zo dat hoe hoger de orde van filtering, des te lager het rendement wordt.

dus wel..
ik heb net zitten lezen dat het scheidingsfilter een crusiale rol speelt.

Jep, is ook logisch. Een filter gebruikt condensatoren en weerstanden. Elke weerstand kent verliezen, maar de wet van Ohm gaat ook gewoon op.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

HAL9000

ik heb de dm2a ook gehad
ik vond ze niet zo

TurboMarco

Wat vond je de min/pluspunten?

Zelf vond ik ze iets te lief klinken,het laag was wel heel strak maar over het algemeen vond ik ze toch wat terughoudend klinken waar de EX4 lekker rockt  HB,maar goed dat is dan ook appels met peren vergelijken (oud engels vs nieuw scandinavisch)
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

HAL9000

Citaat van: Marco op mei 19, 2007, 23:56:35
Wat vond je de min/pluspunten?

Zelf vond ik ze iets te lief klinken,het laag was wel heel strak maar over het algemeen vond ik ze toch wat terughoudend klinken waar de EX4 lekker rockt  HB,maar goed dat is dan ook appels met peren vergelijken (oud engels vs nieuw scandinavisch)

ik vond ze goed klinken totdat je er vermogen doorheen jaagt.
die woofer plopt teveel.

verder zijn het goede kasten

Paul

Ga as zaterdag kijken voor deze luidsprekers, zoals bekend heb ik ze eerder gehad.
Heb een deal met de verkoper dus hopen dat het wat is, wordt vervolgd.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

bas focal marantz

Klopt als een bus maar het is wel minimaal .

Rendement van de totale  speaker hangt af wat de laag weergever zelf aan rendement heeft .
Mids en tweeters worden dan aan het rendement van de laagweergever aangepast doormiddel van weerstanden .

Het rendement van een unit wordt bepaald grofweg door zijn opervlakte SD  en zijn eigenresonantie FS en membraam gewicht Mms .

We nemen 2 dezelfde units een hard opgehangen de ander zacht opgehangen een met fs van 50hz en de ander met een fs van 25 hz .

Dat is al snel 6db verschil tussen die 2 aan rendement .

Plaatsen we nu een spoel voor die unit , 0,5 of 1 ohm dan zal je zien dat het rendement maar iets minder wordt , 1 a 2 db .

Het klopt hoe meer filter onderdelen hoe minder rendement , maar dat is alleen voor de laagweergever van toepassing want de mid/hoog moet toch al met weestanden op het nivo van de laagweergever gebracht worden .   

TurboMarco

Een impedantie linearisering draagt ook een steentje bij ,ik meen dat de Seas EX4 per box zo'n 22 filtercomponenten bevat .
De woofer WD215 heeft een rendement van 90db ,en de W17E en KT27f hebben 88db / 91db .

De EX4 heeft een rendement van 83db .

5.1.4

Philips 75PUS8303

bas focal marantz

Citaat van: Marco op december 13, 2012, 18:49:19
Een impedantie linearisering draagt ook een steentje bij ,ik meen dat de Seas EX4 per box zo'n 22 filtercomponenten bevat .
De woofer WD215 heeft een rendement van 90db ,en de W17E en KT27f hebben 88db / 91db .

De EX4 heeft een rendement van 83db .
Wat je ziet is altijd van een losse unit is free air rendement en dan nemen ze bij 200hz of hoger het rendement en zetten dat dan in de specs , maar in het laag valt ie af , stop je de unit in een kast dan wil je dat ie in het laag waar het rendement het laagst is net zo luid klinkt als bij 200hz en meer  , dat kan alleen als je het rendement bij hogere frequenties omlaag brengt .

Dus wat je ziet en zoals je al zegt bij de EX4   , losse unit 90db maar eenmaal ingebouwd blijfd daar 83db van over .
Dan komen de andere units en die kan je van 10tallen filter componenten voorzien en dan nog zal je met weerstanden hun rendement op het nivo van de woofer moeten brengen , 83db in jouw geval .

Een paar plaatjes om het duidelijker te maken .
Plaatje 1    speaker free air gemeten 85/87 db   in kast blijfd daar 82/83 db  van over .
Je ziet duidelijk 83db met 0,2ohm weerstand (spoel) ervoer en met 1ohm weerstand (spoel) ervoor , dus het verschil van de weerstan spoel is maar heel klein , 1db . 

Plaatje 2 zie je zeer veel filter componenten , maar uiteindelijk zie je in plaatje 3 dat het nouwlijks invloed heeft op het uiteindelijke rendement .

TurboMarco

De EX2 heeft het zelfde rendement als de EX4 ,dan zou het aannemelijker zijn dat het rendement vd woofer is aangepast aan de laag/mid unit ,en de EX2 heeft een simpel filtertje .

De EX2 MAG met impedantie inearisering schopt het tot 82db .

5.1.4

Philips 75PUS8303

bas focal marantz

Citaat van: Marco op december 13, 2012, 21:19:37
De EX2 heeft het zelfde rendement als de EX4 ,dan zou het aannemelijker zijn dat het rendement vd woofer is aangepast aan de laag/mid unit ,en de EX2 heeft een simpel filtertje .

De EX2 MAG met impedantie inearisering schopt het tot 82db .
Het is een geschreven regel dat de woofer nooit bewust in rendement wordt verlaagt , vaak wordt er ook een betere spoel gebruikt met een lagere ohm (weerstand) om te vookomen dat de weerstand die voor de unit zit te hoog wordt .
Het impuls gedrag gaat erop achteruit en dat wil je echt niet , voor een unit wordt 0,5 max 1 ohm aan spoel gebruikt .

De EX2 heeft een laag rendement in het laag , zoals je ziet in het filter van de EX2 zitten er zuigkringen in om het oplopende rendement van de laag unit op gelijke hoogte te krijgen als dat wat de unit in het laag doet 82db .

In plaatje 3 rechts onder zie je de woofer in de kast , je ziet wat die in het laag doet en daarboven loopt het op tot 90db , die 90db moet terug gebracht worden tot wat de unit in het laag doet .