Krakend rechter kanaal pm80 bij zacht volume

Gestart door Vanhal, april 09, 2007, 11:31:17

Vorige topic - Volgende topic

Vanhal

Het rechterkanaal kraakt een beetje bij laag volume op mijn pm80. Iemand enig idee wat dit kan betekenen? Het lijkt alsof het rechter kanaal ook net ietsie zachter is dan het linker, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit....

SB_Marantz

En wanner je het volume opschroeft is het weg?

Ingebrand relais contact denk ik zo...
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Ja, dan hoor ik het niet. Ik hoor het alleen bij 1 nummer, een soort orgel/doedelzak achtig nummer van Aphex Twin (nr 4 cd2, QKThr) en dan bij de uitspringende passages. Voor de rest hoor ik het nooit en op geen enkel ander nummer, tot nu toe in ieder geval.

SB_Marantz

Citaat van: Vanhal op april 09, 2007, 11:42:20
Ja, dan hoor ik het niet. Ik hoor het alleen bij 1 nummer, een soort orgel/doedelzak achtig nummer van Aphex Twin (nr 4 cd2, QKThr) en dan bij de uitspringende passages. Voor de rest hoor ik het nooit en op geen enkel ander nummer, tot nu toe in ieder geval.

Zit het dan niet gewoon in de opname?
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Citaat van: S.B.Marantz op april 09, 2007, 11:43:37

Nee, op m'n pm80mkII hoor ik het niet....

Gisteren leek ook of mijn rechterkanaal voor een gedeelte was uitgevallen, het volume leek een stuk lager. Ik heb hem toen iets harder gezet en toen klonk ie weer normaal.

SB_Marantz

Citaat van: Vanhal op april 09, 2007, 11:45:30

Gisteren leek ook of mijn rechterkanaal helemaal was uitgevallen. Ik heb hem toen iets harder gezet en toen klonk ie weer normaal.

Ja, dan denk ik in eerste instantie toch aan het relais.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Citaat van: S.B.Marantz op april 09, 2007, 11:46:35
Citaat van: Vanhal op april 09, 2007, 11:45:30

Gisteren leek ook of mijn rechterkanaal helemaal was uitgevallen. Ik heb hem toen iets harder gezet en toen klonk ie weer normaal.

Ja, dan denk ik in eerste instantie toch aan het relais.

lol wat post je snel ;)

Okay, stel het is een relais wat hier parten speelt, waar moet ik rekening mee houden, wat gaat reperatie van zoiets kosten? Wat gaat dit betekenen? *zet zich schrap* ;)

SB_Marantz

Relais desolderen, kapje eraf slopen, mits mogelijk, schoonmaken,kapje erop, solderen, klaar.....  :-D :-D

10 min. werk  :wink:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Okay, en om te bepalen om welk relais het hier gaat, hoe doe je dat? Is dat te meten of gaat het in dit geval om 1 specifiek relais?

En nog een vraag, omdat ik het nu slechts in 1 nummer hoor (en ik dus nog meer luistersessie moet doen om te bepalen of het hier echt om een defect gaat, kan zoiets niet meten, ben niet technisch), wordt dit na verloop van tijd erger of kan het bij dit verschijnsel blijven?

Alvast thx voor de info, s.b.! :)

SB_Marantz

Ik weet niet hoeveel relais er in de versterker geplaatst zijn?

Vertragings relais kan de oorzaak zijn maar ook een speaker relais, of beiden.

In het laatste geval, mits ze open te maken zijn is het ook zo gepiept.

In een minder geval; gewoon allebei vervangen.

Kosten een paar tientjes.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Okay, maar gaat dit verschijnsel erger worden na verloop van tijd? Is er een manier waarop ik klankmatig kan testen of het relais niet helemaal fris is?

Ik weet overigens niet hoeveel relais er in deze bak zitten, ik weet eerlijk gezegd niet eens wat een relais is...  :-P

SB_Marantz

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Wanneer je in het bezit bent van een multimeter even de speaker kabel eruit halen.

Multimeter op mV zetten en de + aan de + kant van 1 kanaal van de speaker terminal hangen.
De - natuurlijk aan de min van de sp. terminal.

Versterker aanzetten zonder signaal erop en multimeter uitlezen gedurende langere tijd.
Ik heb een fluke meter welke een peak hold functie heeft (erg handig).

Wanneer je een waarde boven +- 300 mV meet en als deze zelfs doorschiet naar een Volt of meer dan zit het probleem duidelijk in de electronica van dat kanaal.

Meet voor de zekerheid ook even het andere kanaal.

Nogmaals; GEEN signaal erop zetten.

Deze dc waarde hoort normaliter binnen +- 25 mV te zijn.
Niet meteen in de stress schieten als deze 60 of 70 mV bedraagt want dan is er niks aan de hand alleen wat verlopen.

Meld je bevindingen even.

Dus aansluiten zoals je 1 speaker zou aansluiten  :wink:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Okay, thx voor de tip. Ik zal zo'n meter lenen van m'n zwager.

Eigenlijk zou ik dat ding voor een checkup een keer bij je moeten langsbrengen, er vanuitgaande natuurlijk dat je daar tijd/zin in hebt. Ik heb in ieder geval de pm nog die je me eerder stuurde, dus mocht ik voor die optie gaan dan hoor je dat ongetwijfeld ;)

Tot die tijd houd ik de pm80se sterk in de gaten!!

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!