kanaalverschil in PM5003

Gestart door wouter, oktober 26, 2010, 13:38:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: wouter op april 11, 2011, 19:53:47
@Niber daarom zeg ik ook: "Ik dacht dat Marantz kwaliteit maakte... dat doen ze gelukkig ook alleen met de betrouwbaarheid zit het niet goed!"  :-P
Ik denk idd dat ik een maandagmorgen modeletje te pakken heb, maar hopelijk kunnen ze die vervangen door een pm5004 die wel goed in elkaar zit.

Waarom vervangen ? je hebt garantie op een 5003
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

wouter

Citaat van: jwx op april 11, 2011, 21:41:49
Waarom vervangen ? je hebt garantie op een 5003
Daarom juist. ik ga natuurlijk zelf geen 5004 kopen...

Niber

JWX bedoelt garantie in de zin van een reparatie, denk ik.
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Eip

Zeer vervelend allemaal, het is te hopen dat het probleem nu definitief wordt opgelost.   HLP

Gr  Eip.
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

Soeplip

#19
Is mij ook opgevallen dat de gelijkloop bij Marantzversterkers niet al te best is. Ondanks dat er wel ALPS potmeters in toegepast worden, wat een goed merk is. Doch, soms is het ook de akoestiek van de kamer zelf. Wat je kan doen om het een en ander uit te sluiten is het volgende:

1) output van een voorversterker, of computer in de main-in ingang van je versterker. Zet je computer zacht (je kan volume niet meer regelen via de versterker, dus staat het ding maximaal te versterken) en kijk of het geluid over beide kanalen nu wel gelijk is. JA--> gelijkloop potmeter slecht

2) zet een toon van 50Hz via een toongenerator of via de computer op je versterker. Zet je universeelmeter op wisselspanning en meet of de kanalen van elkaar verschillen. Bij veel (meer als 50mv) verschil --> gelijkloop potmeter wederom niet OK.

Anders zit het of in de voorversterker of in de bron. Met een scoop gaat het bovenstaande makkelijker. Je meet dan het signaal wat bij de potmeter op de input komt (L en R gelijk, dan is bron en voorversterker OK) vervolgens meet je output van de potmeter. Hier wel verschil tussen de kanalen, dan is de gelijkloop slecht.

Let wel, geen enkele potmeter heeft 100% gelijkloop, vooral wanneer ie maar nét open staat. Doch, verschillen mogen eigenlijk niet te horen zijn.

Ps. signalen uiteraard wel MONO moduleren, stereo kan alsnog verschil geven.

Cornelis1921

 :yes: Allen bedankt voor deze informatieve en leerzame thread. Beste soeplip, welkom en laat es wat vaker van je 'horen'. gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Soeplip op april 24, 2011, 17:03:55
Is mij ook opgevallen dat de gelijkloop bij Marantzversterkers niet al te best is. Ondanks dat er wel ALPS potmeters in toegepast worden, wat een goed merk is. Doch, soms is het ook de akoestiek van de kamer zelf. Wat je kan doen om het een en ander uit te sluiten is het volgende:

1) output van een voorversterker, of computer in de main-in ingang van je versterker. Zet je computer zacht (je kan volume niet meer regelen via de versterker, dus staat het ding maximaal te versterken) en kijk of het geluid over beide kanalen nu wel gelijk is. JA--> gelijkloop potmeter slecht

2) zet een toon van 50Hz via een toongenerator of via de computer op je versterker. Zet je universeelmeter op wisselspanning en meet of de kanalen van elkaar verschillen. Bij veel (meer als 50mv) verschil --> gelijkloop potmeter wederom niet OK.

Anders zit het of in de voorversterker of in de bron. Met een scoop gaat het bovenstaande makkelijker. Je meet dan het signaal wat bij de potmeter op de input komt (L en R gelijk, dan is bron en voorversterker OK) vervolgens meet je output van de potmeter. Hier wel verschil tussen de kanalen, dan is de gelijkloop slecht.

Let wel, geen enkele potmeter heeft 100% gelijkloop, vooral wanneer ie maar nét open staat. Doch, verschillen mogen eigenlijk niet te horen zijn.

Ps. signalen uiteraard wel MONO moduleren, stereo kan alsnog verschil geven.

Hoi Soeplip


mooie naam


Stel je voor als je wil hoe oud ben je waar woon je hobby's etc.etc.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject