Welke DAC is de beste in kwaliteit?

Gestart door pietr, juli 18, 2010, 22:51:55

Vorige topic - Volgende topic

pietr

Hopelijk post ik deze vraag in de juiste afdeling.

Ik heb een SR6004 en een CD5003. Jullie zijn waarschijnlijk bekend met het "PEAK"-indicator fenomeen. Om dat probleem te tackelen, kan ik de cd-speler digitaal aansluiten met als gevolg dat ik de DAC van de SR6004 gebruik. Nu wil ik graag weten of de DAC van de SR6004 beter is dan de DAC van de CD5003.

Is het verschil hoorbaar?

P.S.: Ik ken ook andere oplossingen, zoals de ATT-functie gebruiken, of de source direct-functie gebruiken.
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

drees62

Analoog aansluiten en pure direct kiezen. Dit is bij mij de beste optie.
Anders even zelf proberen, DAC van CD-speler is over het algemeen de betere.

pietr

Citaat van: drees62 op juli 18, 2010, 23:41:42
Analoog aansluiten en pure direct kiezen. Dit is bij mij de beste optie.
Dat is nu nog wel mogelijk, maar niet meer zodra ik een subwoofer heb. Die wordt namelijk uitgeschakeld bij pure direct.

Weet iemand de echte verschillen in DAC's?

WimPeu

Dan gewoon de sub high level aansluiten.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Citaat van: pietr op juli 18, 2010, 23:47:00
Dat is nu nog wel mogelijk, maar niet meer zodra ik een subwoofer heb. Die wordt namelijk uitgeschakeld bij pure direct.

Weet iemand de echte verschillen in DAC's?

luisteren is het enige wat je kan doen

alleen een DAC doet niet veel dus een 24 bits zegt niets over de kwaliteit t.o.v een 16 bits 18 bits 1bit 20 bits heeft ook te maken hoe het geheel ontworpen is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

pietr

Ik heb de SR6004 en CD5003 al in mijn bezit, dus ik wil graag weten wat het verschil is tussen hun DAC's. Als die van de SR6004 zeker zo goed is als die van de CD5003, ga ik over op een digitale interlink.

TurboMarco

Luisteren is de beste optie,een digitale interlink is ook maar een gewone 80 Ohms kabeltje  :-) ,dus ff een standaard snoertje pakken en aansluiten die hap .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

pietr

Citaat van: Marco op juli 19, 2010, 00:25:11
Luisteren is de beste optie,een digitale interlink is ook maar een gewone 80 Ohms kabeltje  :-) ,dus ff een standaard snoertje pakken en aansluiten die hap .
Ik waardeer je tip, maar je bent al de tweede die zegt dat ik moet luisteren. Ik wil ook weten of er (technisch gezien) verschil in kwaliteit zit tussen de DAC's.

Marvin

Dan moet je erachter komen welke DAC's er gebruikt worden en die technisch vergelijken, als je dat hebt gedaan weet je nog steeds niet welke er beter/anders klinkt. Al zullen de verschillen niet wereldschokkend zijn, als ze er al zijn....

pietr

Ik dacht dat mijn vraag niet zo moeilijk was:

Wat is het (kwaliteits)verschil tussen de DAC's.

Laat maar.

Marvin

Wat loop je nou moeilijk te doen, je hebt de mogelijkeid daar achter te komen door zelf te gaan luisteren.

Inderdaad, laat maar.........  byebye

Stadium III

Citaat van: pietr op juli 19, 2010, 01:02:47
Ik dacht dat mijn vraag niet zo moeilijk was:

Wat is het (kwaliteits)verschil tussen de DAC's.

Laat maar.

Nou je kunt toch bekijken welke er inzitten kwa specs
Je kunt beluisteren welke beter is nummers willen niet altijd alles zeggen maar je gehoor wel

Dus doe wat ze zeggen en kom dan met je oordeel !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

pietr

Ik heb er helemaal geen verstand van. Daarom wil ik weten welke DAC kwalitatief gezien hoger aangeschreven wordt. Het lijkt me normaal dat je ook kijkt naar de technische kwaliteit. Volgens mij doen heel veel mensen dat bij aankoop van spullen (bv. tv, auto, pc, kabels).

Natuurlijk is luisteren wat ik zelf het mooise vind klinken het belangrijkste, maar dat neemt niet weg dat ik dat andere aspect ook wil weten.

Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen een receiver kopen die ze blind hebben getest. Dat zou wel een leuke proef zijn trouwens, ik ben benieuwd of de prijs/kwaliteitverhouding er steeds feilloos uitgepikt wordt als er een ranglijst opgesteld zou moeten worden.

Marvin

De beste techniek staat niet garant voor het beste luister genot.

pietr

Citaat van: marvin op juli 19, 2010, 09:47:20
De beste techniek staat niet garant voor het beste luister genot.
Daar heb je gelijk in. In zulke situaties moet ik steeds denken aan de volgende uitspraak:

De smaak van whisky zit in het etiket.

Mensen zijn vaak geneigd om zich te laten beïnvloeden door experts en ik geef toe, ik doe dat ook. Zeker nu ik probeer een goed geluid te krijgen uit mijn set. Ik ben dan best gevoelig voor argumenten van profs en kenners. Vandaar dat ik me inlees op diverse sites zoals het Marantzforum.