Welke DAC is de beste in kwaliteit?

Gestart door pietr, juli 18, 2010, 22:51:55

Vorige topic - Volgende topic

Marvin

Net als met whiskas niemand je met zekerheid kan vertellen wat je lekker vindt, is er in de audio niemand die met zekerheid kan stellen wat jij het fijnst vindt klinken. Type nummers, -en weet ik het wat voor aanduidingen zijn dus eigenlijk totaal niet relevant.
Jouw oren geven de doorslag, daarbij zijn oren niet te vertrouwen. Maar dat is een ander verhaal...   :-D

TurboMarco

Geheid dat de situatie zich gaat voordoen dat wanneer 80% vd mensen zegt dat dac A beter is dan dac B dat je dac A ook mooier vind klinken ,misschien zit er helemaal geen hoorbaar verschil in  :wink: ,daarom zegt men dat je het beste zelf uit gaat proberen om zodoende erachter te komen wat het beste klinkt .......houd er ook rekening mee dat er dus geen enkel verschil word waargenomen .

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

pietr

Citaat van: Marco op juli 19, 2010, 11:27:25
Geheid dat de situatie zich gaat voordoen dat wanneer 80% vd mensen zegt dat dac A beter is dan dac B dat je dac A ook mooier vind klinken ,misschien zit er helemaal geen hoorbaar verschil in  :wink: ,daarom zegt men dat je het beste zelf uit gaat proberen om zodoende erachter te komen wat het beste klinkt .......houd er ook rekening mee dat er dus geen enkel verschil word waargenomen .
Dat verwacht ik ook. Maar het geeft een goed gevoel als je luistert naar iets dat door 80% van de populatie als beter dan het alternatief wordt beoordeeld. Hiermee gaan we de filosofische kant op. Ik weet genoeg, bedankt voor de reacties.
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

Marvin

Uit schaamte heb ik het maar weg gehaald.....  :-D

Marvin

Oh, ik zie het nu zelf staan....
Ik dacht even hardop, zal niet meer gebeuren....  clown1

lo

Wat zie je nu zelf staan?
En waarom wil je niet meer hardop denken :oops:
Wel geinag als je je ervaringen met ons deelt :evil:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

Ik hoop dat je er van genoten hebt, het zal niet meer gebeuren.....  :-D

scanspeakman

Citaat van: pietr op juli 18, 2010, 22:51:55
Nu wil ik graag weten of de DAC van de SR6004 beter is dan de DAC van de CD5003.

Is niet zo heel relevant, welke dac beter is. Het resultaat wordt niet alleen door de DAC bepaald, maar ook door wat "er achter" zit. Namelijk de uitgangstrap. Een goede DAC met een bagger uitgangstrap klinkt nog steeds bagger. Over het algemeen wordt daaraan in stereo-apparatuur iets meer zorg besteed dan in multi-channel apparatuur. Soms is bij die laatste categorie de beschikbare ruimte al een limiterende factor.

Zelf zou ik dus verwachten dat afspelen via de DAC van de cd-speler beter is, maar the proof of the pudding is in the eating, dus luisteren met die handel. Is echt de enige manier om erachter te komen wat beter klinkt. Alles wat ik heb geschreven en veel van de reacties hierboven blijft niet meer dan theoretisch geneuzel.

Scanspeakman

JohnWx

Citaat van: pietr op juli 19, 2010, 01:02:47
Ik dacht dat mijn vraag niet zo moeilijk was:

Wat is het (kwaliteits)verschil tussen de DAC's.

Laat maar.

er schijnt een website te bestaan waarbij je een zoek functie hebt en die gaat dan je desbetreffende zoekwoord vinden

sterkte ermee

was iets van Ilse of Vindex of hoe heet dat ook alweer

mmmmmmmmmmm

o ja Google

sorry hoor maar jij maakt geen vrienden  violent1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

JohnWx

Citaat van: pietr op juli 19, 2010, 10:04:27
Daar heb je gelijk in. In zulke situaties moet ik steeds denken aan de volgende uitspraak:

De smaak van whisky zit in het etiket.

Mensen zijn vaak geneigd om zich te laten beïnvloeden door experts en ik geef toe, ik doe dat ook. Zeker nu ik probeer een goed geluid te krijgen uit mijn set. Ik ben dan best gevoelig voor argumenten van profs en kenners. Vandaar dat ik me inlees op diverse sites zoals het Marantzforum.

Prof ? wat is dat

En een kenner ? idem
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

ik heb dezelfde mening als het gros in Nederland  hello

uhhhhhhhhh ik heb dus geen mening  :cry:

JohnWx

Citaat van: marvin op juli 19, 2010, 12:05:59
Ik hoop dat je er van genoten hebt, het zal niet meer gebeuren.....  :-D

Wat is de laatste tijd toch met mensen dat ze een bevestiging van een ander nodig hebben of dat ze willen laten zien wie de grootste heeft  :angel:

Er is er maar 1 met de grootste en dat is Marvin qua doorsnede  :angel:  pompom pompom pompom pompom

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

Met 3 x 15"   en 3x 12" woofers  in huis zal ik je niet tegenspreken.... clown1

pietr

@Scanspeakman: bedankt voor je constructieve bijdrage. Ik denk dat ik voorlopig de cd-speler analoog aansluit (huidige situatie). Ik heb het niet uit de eerste hand, maar ik heb begrepen dat die peak-indicatie niet echt kwaad kan. Dat blijkt te zijn bevestigd door een medewerker van Marantz. Via Google heb ik dat gelezen.
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T