Ik ben een jaar geleden met mijn Dacmagic naar verschillende winkels gegaan omdat ik een nieuwe versterker nodig had (en uiteindelijk met een hele nieuwe set naar huis gekomen). De Dacmagic ging ik normaal blijven gebruiken, tot ik bij een eerste demo de dac van de Denon dcd2010 en de Nad c565 kon testen.
Beiden bieden een grotere ruimtelijkheid en meer details in het hoog zonder scherp te worden, terwijl mijn Dacmagic bij diezelfde "test op scherpte"-cd met de andere versterking te scherp bleef, wat ik thuis ook altijd zo ervaren had. (cd is Saxon- the very best 1979-1988)
Qua dynamiek klonken de twee cdspeler/dacs beter, met zelfs in het crescendo van ouverture 1812 nog overschot om de pieken daarin netjes weer te geven, waar de dacmagic dicht liep.
Bij complexe rock (Dream Theater) viel de Denon af omdat die alles veel te analytisch weergaf. De Nad bleef alles mooi volgen terwijl de dacmagic rommelig kon worden.
De laatste twee die uiteindelijk overbleven waren de SA15S2 en de C565. De SA heeft het gehaald door de betere bouwkwaliteit en omdat ik bij een paar luistersessies een "hangende" C565 was tegengekomen. (en de PM omdat deze dynamischer en krachtiger klonk dan de, op papier, krachtigere Nad C375.)
De Dacmagic is een goed toestel als je voor relatief weinig geld een upgrade wilt voor een cdspeler tot pakweg 750euro en de aansluitmogelijkheden zijn hoedanook enorm. De schakelbare filters verschillen weinig tot niets.
De nieuwe Dacmagic Plus heb ik een paar maand geleden ook eens kunnen testen in mijn eigen set en tegen mijn Dacmagic. De nieuwe heeft in elk geval een goede hoofdtelefoonversterker en kan nu ook hi-res audio aan via usb. De Plus is ook wat minder scherp dan de gewone Dacmagic, maar had nog altijd wat problemen met het crescendo van Ouverture 1812, hoewel minder dan de oude. Maar tegen de dac van de SA15S2 kan hij nog steeds niet op.
Binnenkort kan ik de Arcam's rDac eens testen van een kennis. Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.