Veel marantz liefhebbers in de VS hebben vaak de mening dat matantz pre 75 het beste spul is.
Ik deel die mening ook. Ja heb een 140 eindversterker ja mooi maar, welke versie heb je in de productie lijn.
je hebt verschillende bouwstijlen gehad, printkwaliteit van pre 75 was ook vele malen beter dan dat van na 75.
Componenten keuze van de oudere types zijn meestal vrij appart en duurzaam. terwijl in machines zoals de sm7 en 170 de gangbare standaart transistoren zitten verwerkt. De 170 heeft nog een IC geregelde bias ipv een potmeter.
Die potmeter kan ik vervangen als het moet die ic niet, daar moet je een weerstanden e.d weg voor halen en modificeren.
Ik heb de esotec en de normale Pm serie van philips gehad.
esotec is inderdaad heel anders, maar ook heel anders.
printen zijn minder, componenten keuze is anders, er word veel gebruikt gemaakt van NEC en sanken ipv toshiba.
Maar ook elko's Ik ben niet zo'n fan van elna, veel elna's nu krijgen ook een slechte recensie. maar de blauwe (normale) lijn van hun is altijd aan het minderen. De duurzame rode lijn is altijd goed.
Dat soort truukjes maakt de esotec lijn en beetje vreemde lijn maar kwaliteit is het wel in vergelijking tot nu.
De Pm series van philips is opzich in de begin jaren niks mis mee. mooie versterkers voor goed geld. maar na 10/ 15 jaar is je versterker wel op. laat staan de MOSfets (de meest geavanceerde transistor) nu niet meer te krijgen zijn. Alleen de power Fets voor computer voedingen.
Aangezien eind jaren 70 begin jaren 80 het digitale tijdperk een gekte kreeg en alles ineens digitaal moest worden. kwamen langszamerhand de STK modules en Sigma drives van Kenwood. Heel indrukwekkend maar het is niks anders dan geld besparing.
ja kan het op twee manieren zeggen.
- STk modules zijn s'werelds meest geavanceerde chips voor een goed geluid.
of
- door economisch slechtere tijden waarin de koopkracht minder word, gaan wij over op een goedkopere productie.
een STk module van 50euro is discrete veel moeilijker te repareren, en te bouwen
Mijn voorkeur machines blijven die van voor 75.
ook tuners e.d blijken beter en gevoeliger te zijn.
20
120
150
10B
ipv
2110
2130
ST6 7 8= 2130 (nieuw jasje)