Citaat van: Cornelis1921 op augustus 01, 2013, 16:33:00
Brahms: Ein Deutsches Requiem/ Wilma Lipp, sopraan/ Franz Crass, bariton/ Wiener Singverein/ Wiener Symfoniker o.l.v. Wolfgang Sawallisch (Philips, (P)1960).
Ook bepaald geen inferieure uitvoering, integendeel. Opnametechnisch de mindere van de hier voorafgaande uitvoering, maar artistiek beslist niet de mindere te noemen.
En nog een keer, omdat ie zo mooi is.

De uitvoering onder Marin Alsop is afgelopen vrijdag verstuurd door Presto Classical (UK) en kan dus elke dag aangebracht worden. Ik ben benieuwd of zij het niveau van Sawallisch' uitvoeringen kan evenaren of overtreffen. Zij zet meestal een heel humane Brahms neer (Symfonieën 1-4/ Naxos), maar dat vormt geen garantie dat pers en (voornamelijk mannelijk) publiek die uitverkeren boven de masculine uitvoeringen.
Hoeze masculien? De wijlen dirigent en mentor Leonard Bernstein ging eens tijdens een dirigeerbeurt van Marin met zijn ogen dicht tussen het publiek zitten luisteren, en zei achteraf, dat hij geen verschil hoorde tussen een mannelijke en een vrouwelijke dirigent: Hij loog of er mankeerde wat aan zijn oren! Volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen de masculine en feminine 'approach', althans dat denk ik te kunnen horen. Ik zal wel weer gek zijn en Marin (en alle andere vrouwelijke dirigenten met haar) zal het daar wel mee eens zijn, net zo goed dat er geen glazen plafond voor vrouwen bestaat.