Kabel keuze.

Gestart door Martin, april 11, 2010, 11:01:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Martin

Hoi.

Door splitsing van mijn versterker samen met een eindversterker gebruik ik hiervoor een andere kabel dan die tussen mijn cd-speler zit.

SA-15S1 en PM-17 zit de Audioquest Columbia.
PM-17 en de sc-11s1 zit de Van de Hul Integration Hybrid.

Wat is nu verstandiger om te kopen?

Tussen de PM-17 en de sc-11s1 ook een Audioquest Columbia te plaatsen of heeft het zin om tussen de CD-speler en de PM-17 een duurdere Audioquest Colorado te kopen en dan tussen de PM-17 en de sc-11s1 de Columbia te plaatsen.

Ik wil wel het bij 1 merk houden.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

joep

Is het mogelijk om te bi-ampen met jouw boxen? Zo ja dan moet je mijn speakerkabel (v.d. Hul) eens lenen.
Vanaf jouw SM gaat dat prima. Zou nu even geen interlinck kopen. Straks met de SC erbij zul je toch naar XLR willen.

Martin

Citaat van: joep op april 11, 2010, 11:35:09
Is het mogelijk om te bi-ampen met jouw boxen? Zo ja dan moet je mijn speakerkabel (v.d. Hul) eens lenen.
Vanaf jouw SM gaat dat prima. Zou nu even geen interlinck kopen. Straks met de SC erbij zul je toch naar XLR willen.

Ik kan BI-wire met mijn speakers. Ik heb mijn W&M speakerkabel nog niet zo lang gelden gekocht.

Denk je dat XLR hoorbaar beter zal zijn? Moet je dan niet al vanaf je cd-speler al met XLR werken?

Maar ik vraag mij eigen af of je nu de zelfde kabels moet gebruiken als tussen cd en voorverst.. en tussen voor en eind versterker.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

jrm

Ik wil geen discussie starten over kabels, maar ik denk dat het wijzigen van kabels (interlinks) geen verschil gaat maken.
Wel tussen rca en xlr!

Maar van waar je vraag?
Vind je het nu niet goed klinken?
Mogelijk kan je eerst een kabel lenen om uit te proberen?

Martin

Citaat van: jrm op april 11, 2010, 12:22:28
Ik wil geen discussie starten over kabels, maar ik denk dat het wijzigen van kabels (interlinks) geen verschil gaat maken.
Wel tussen rca en xlr!

Maar van waar je vraag?
Vind je het nu niet goed klinken?
Mogelijk kan je eerst een kabel lenen om uit te proberen?

Ik vraag het omdat het beter is om gewoon bij 1 kabel merk te houden, maar ik vraag me wel af om het ook bij 1 type kabel te houden?

Het klinkt goed, maar wil dus éénheid.

Lenen, zou kunnen. Weet alleen niet wie er in rottedam een ruime keuze heeft in audioquest kabels.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

kdt

Waaom zou het beter zijn om alles bij 1 merk kabel te houden? Ik denk dat er voor de verschillende functies ook verschillende kabels zijn. Ik heb toen ik mijn kabels uitzocht een koffer meegekregen van de plaatselijke hifiwinkel met een 30-tal verschillende kabels en deze een lang weekend uit mogen proberen. (De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik inmiddels alle kabels door vd Hul heb vervangen, maar dit was een bewuste keuze). Ik denk dat luisteren de beste (en enige) graadmeter is.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

xander32

Citaat van: kdt op april 11, 2010, 18:06:23
Waaom zou het beter zijn om alles bij 1 merk kabel te houden? Ik denk dat er voor de verschillende functies ook verschillende kabels zijn. Ik heb toen ik mijn kabels uitzocht een koffer meegekregen van de plaatselijke hifiwinkel met een 30-tal verschillende kabels en deze een lang weekend uit mogen proberen. (De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik inmiddels alle kabels door vd Hul heb vervangen, maar dit was een bewuste keuze). Ik denk dat luisteren de beste (en enige) graadmeter is.
Een gerichte en juiste keuze maken in 1 weekend tussen een 30-tal verschillende kabels lijkt mij een onmogelijke opgave 8-).


Sander.

kdt

dat klopt, was een hele klus maar wel te doen van vrijdag t/m maandag. Ik was ook altijd vrij sceptisch wat kabels betrof, dacht ook dat het vaak "nep" was wat je altijd leest in de bladen en de testen. Maar al vrij snel vallen bepaalde kabels af vanwege de scherpte of boemerig geluid en zo ga je dan de test in  met een 10 tot 15 tal kabels. Is overigens erg leuk om te doen.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

xander32

Citaat van: kdt op april 11, 2010, 20:31:03
dat klopt, was een hele klus maar wel te doen van vrijdag t/m maandag. Ik was ook altijd vrij sceptisch wat kabels betrof, dacht ook dat het vaak "nep" was wat je altijd leest in de bladen en de testen. Maar al vrij snel vallen bepaalde kabels af vanwege de scherpte of boemerig geluid en zo ga je dan de test in  met een 10 tot 15 tal kabels. Is overigens erg leuk om te doen.

Ik had meer dan een maand nodig om een keuze uit drie te maken :yes:. Door veel en langdurig te luisteren ben ik tot de uiteindelijke keuze gekomen.

Verschil tussen de diverse ls. kabels heb ik wel ervaren, waren echter niet heel groot. Verschillen tussen ic`s waren duidelijker in mijn set.


Sander.

Martin

Na een tijdje luisteren met de Van de Hul Integration bemerkte ik toch wat scherpe randjes. Ik had nog een setje Van de Hul 102DIII liggen die er tussen gestopt het is nu een stuk smoother zonder die harde of scherpe randjes bij sommige klanken. Of deze kabel nu ook wat details laat liggen is weer moeilijk te horen.

Toch grappig dat kabel keuze toch belangrijk is.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

kdt

Leuk te lezen dat ook jij de D102MK3 uitgekozen hebt. Dit is - zeker gezien de prijs - een formidabele kabel. Ik heb er 2 van en een Bay C5 voor de tuner.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

xander32

#11
Citaat van: Martin op april 12, 2010, 12:48:44
Na een tijdje luisteren met de Van de Hul Integration bemerkte ik toch wat scherpe randjes. Ik had nog een setje Van de Hul 102DIII liggen die er tussen gestopt het is nu een stuk smoother zonder die harde of scherpe randjes bij sommige klanken. Of deze kabel nu ook wat details laat liggen is weer moeilijk te horen.

Toch grappig dat kabel keuze toch belangrijk is.
Het kan verkeren: ik had/heb uit exact dezelfde VdH kabels de keuze om als IC tussen de A5 en de SR te dienen: heb voor de Integration Hybrid gekozen daar deze het minst kleurde. De 102D III is best een redelijke IC maar kleurd wel behoorlijk. In mijn set zette deze zowel het laag(traag, een brij) als hoog(dat wil je niet met een harddome tweeter) extra aan, hetgeen ten koste gaat van de mids :yes:.

Maar weg doen doe ik de 102D III ook niet; het is altijd goed om enig vergelijkingsmateriaal in huis te hebben.

En voordat er weer een kabeldiscussie gaat plaatsvinden(die zoals altijd gaat verzanden in een welles-nietes discussie): bovenstaande betreft mijn persoonlijke ervaring(=beleving op dat moment), in mijn set en mijn ruimte: daar zit verder geen argumentatie en/of theoretische onderbouwing achter.



Sander.

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.


lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.