Ok, hier eindelijk eens wat verder nuttig nieuws nu.
Ik heb me eens vandaag even kunnen amuseren met het bestuderen van het probleem.
Nu heb ik via de dvd finding nemo op aandraden van stadium III eens naderbij bestudeerd.
Ik vond daar dus de THX optimizer met eenvoudig testen erop.
Geweldig tooltje...
ik kwam al plots te weten dat ik na het feestje kort geleden m'n backspeaker in die late nacht met m'n vermoeide kop dus verkeerd had aangesloten, faseprobleem opgelost, dus een paar films die ik bekeken had zal daardoor wat aardig geklonken hebben en ik maar denken dat het maar aan de oude opname zal gelegen hebben
Soit, los van dat akkefietje de subwoofer dus.
Ik heb deze nu vooraan geplaatst in de hoek. Ikke blij, sub ook blij, alleen de deur vlakbij is minder happy met de companie
velouren viltjes hebben de rammelingen dan maar subtiel aangepakt...
Nu de fase was absoluut ok, want alles viel weg zodra ik 180° switchte...
Nu heb ik die sweep kunnen gebruiken in die THX tool van 200 naar 20 Hz en ik zit echt wel met een enorme piek en dal zoals ik vermoede.
De laagste frequentie blijven stabiel. Maar daarboven zit ik ergens met een enorme schommeling die piekt tot 13 boven het gemiddelde en tot zeker 15dB onder het gemiddelde...
Wel een grof schommeltje in mijn ogen.
Weet dus nu echt niet wat gedaan om dit er uit te krijgen, want zelfs na de verplaatsing van de sub krijg ik daar geen verandering in...
Nu zou ik nog iets moeten vinden om te weten te komen "welke" frequenties er dippen en pieken en "wat" ik er in godsnaam aan kan doen...
Boeiende leerstof zal dit wel worden, maar het is jammer dat ik nu weet dat ik niet alle potentieel benut van deze sub, buiten de grond laten trillen en de deur tijdelijk doen rammelen
Want op den duur begin ik te flirten met de aankoop van een sub met ingebouwde EQ om de boel recht te trekken... Maar dat lijkt me een makkelijkheidsoplossing voorlopig en wil toch eerst eens op ambachtelijke wijze weten wat een mens daar aan kan doen