Zo, inmiddels een weekje of 2 geluisterd en nog een paar keer een beetje gefine-tuned.
Resultaat is boven verwachting, ik ben dus voor 95% van mijn staande golven af. De rest is gewoon een beperking van mjn luisterruimte. Met een sweep van 120Hz - 20Hz zie je (op de dB-meter) en hoor je dat ik een behoorlijke piek heb tussen 35Hz en 40Hz. Maar zonder het karakter van de Focals geweld aan te doen heb ik met een beetje engelenhaar toch heel leuk resultaat geboekt. Sterker nog, ik vind het algemene geluidsbeeld er nog iets op vooruit gegaan. Met name de staging en definitie is in mijn oren nog iets verbeterd. Niet spectaculair, maar toch.
Ik heb dus het accent gelegd op demping van mijn basruimte onder in de kast en maar weinig achter de woofers gedaan.
Vreemd is wel dat ik er achter kwam dat het originele dempingsmateriaal (grijze spul op de foto's) in één van de speakers niet juist was aangebracht. Die fransoos, die dat ding in elkaar heeft gezet, was vergeten het aan één kant tegen de kast uit te vouwen. Daardoor lag de rechterkant helemaal bloot en zat er dus geen demping op het kastgedeelte aan die kant in de ruimte van de baspoort. Je voelde daar het gladde hout zitten i.p.v. het dempingsmateriaal. Enfin, tis eenvoudig te verhelpen maar wel slordig van die jongens van Focal.
Deze muziek (nummers bevatten heel veel laag
) heb ik o.m. gebruikt om te testen of ik beter resultaat had (lees: minder staande golven):
Yello - Touch The Expert
Chris Jones - Roadhouses and automobiles No sanctuary here
Shelby Lynne - Just A Little Lovin Just A Little Lovin
Boz Scaggs - Dig Thanks to you