twaron angelhair iemand ervaring?

Gestart door bonbon, februari 21, 2010, 14:36:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

lo

Gaaf man dat je dit probeert, ben heel erg benieuwd naar het resultaat.  :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Vlearmoes

Maar hoe weet je hoeveel achter elke unit moet ??

losjes of vast ?? afhangkelijk van ruimte??

en hoe te handelen in mijn kefs


Theo

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

bonbon

#17
Citaat van: Vlearmoes op april 25, 2010, 23:37:42
Maar hoe weet je hoeveel achter elke unit moet ??

losjes of vast ?? afhangkelijk van ruimte??

en hoe te handelen in mijn kefs


Theo



Hallo Theo,

Het is een kwestie van uitproberen,

Ik was met mijn speakers in duitland bij  klangmeister.de
Ik had een zak van 200 g besteld en meegenomen voor de upgrade van mijn speakers( vind het spul wel heel erg duur!!)
Hij zelf had wel10 soorten vul/demp middel van synthetisch tot zuivere wol.

Hij vertelde me dat het afhankelijk is van de speaker , de luisterruimte etc, etc om te bepalen wat te gebruiken en hoe compact,
In principe is het een kwestie van proberen,

Als je bv last hebt van wat onrustige bas  moet je meer gebruiken. Het is gewoon dempingmateriaal....


succes

Koen
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

drees62

#18
Tja,

Tis maar wat je duur vind. € 13,50 (bij Speakerland in Oss) voor 100 gram is natuurlijk niet veel geld. En die 100 gram is echt voldoende voor 2 flinke zuilspeakers, geloof me.
Als ik zie welke bedragen hier met het grootste gemak worden uitgegeven is die € 13,50 natuurlijk een schijntje.

Ik heb al gemerkt dat je zeker niet teveel Twaron achter de woofers moet doen, je hoort echt heel goed wat het spul doet. Omdat ik er dus teveel achter deed kwam het geluid van mijn tweeter er als het ware bovenop te liggen. Het homogene geluid was een beetje weg. Dus weer openschroeven en de hoeveelheid (in grammen, haha) fors verminderd en zie daar is het vloeiende geluid weer terug.
Je kunt je speakers dus behoorlijk tunen met dit "wondermiddel". Teveel bas? Doe maar wat onder in je zuil. Te weinig hoog? Doe maar flink wat achter je woofers en je hoort het hoog omhoog gaan.
Ik ben nog volop aan het testen met de verhoudingen, je kunt je speakers met dit spul dus finetunen op de akoestiek van je luisterruimte. Inmiddels ben ik wel zo goed als van mijn staande golven af!

Ik moet hier wel bij opmerken dat mijn Focal's dus geen ander dempingsmateriaal hebben dan het grijze spul wat je op de foto's ziet. Geen wol of iets anders bijv.

Overigens wil ik hierbij Fritz de With nog even hartelijk bedanken, heb met hem een tijdje geleden al een uurtje hierover aan de telefoon gehangen en hij heeft mij voorzien van nuttige tips! Zie ook zijn You Tube video's.



Citaat van: bonbon op april 26, 2010, 00:16:22
Hallo Theo,

Het is een kwestie van uitproberen,

Ik was met mijn speakers in duitland bij  klangmeister.de
Ik had een zak van 200 g besteld en meegenomen voor de upgrade van mijn speakers( vind het spul wel heel erg duur!!)
Hij zelf had wel10 soorten vul/demp middel van synthetisch tot zuivere wol.

Hij vertelde me dat het afhankelijk is van de speaker , de luisterruimte etc, etc om te bepalen wat te gebruiken en hoe compact,
In principe is het een kwestie van proberen,

Als je bv last hebt van wat onrustige bas  moet je meer gebruiken. Het is gewoon dempingmateriaal....


succes

Koen

drees62

Zo, inmiddels een weekje of 2 geluisterd en nog een paar keer een beetje gefine-tuned.
Resultaat is boven verwachting, ik ben dus voor 95% van mijn staande golven af. De rest is gewoon een beperking van mjn luisterruimte. Met een sweep van 120Hz - 20Hz zie je (op de dB-meter) en hoor je dat ik een behoorlijke piek heb tussen 35Hz en 40Hz. Maar zonder het karakter van de Focals geweld aan te doen heb ik met een beetje engelenhaar toch heel leuk resultaat geboekt. Sterker nog, ik vind het algemene geluidsbeeld er nog iets op vooruit gegaan. Met name de staging en definitie is in mijn oren nog iets verbeterd. Niet spectaculair, maar toch.
Ik heb dus het accent gelegd op demping van mijn basruimte onder in de kast en maar weinig achter de woofers gedaan.

Vreemd is wel dat ik er achter kwam dat het originele dempingsmateriaal (grijze spul op de foto's) in één van de speakers niet juist was aangebracht. Die fransoos, die dat ding in elkaar heeft gezet, was vergeten het aan één kant tegen de kast uit te vouwen. Daardoor lag de rechterkant helemaal bloot en zat er dus geen demping op het kastgedeelte aan die kant in de ruimte van de baspoort. Je voelde daar het gladde hout zitten i.p.v. het dempingsmateriaal. Enfin, tis eenvoudig te verhelpen maar wel slordig van die jongens van Focal.

Deze muziek (nummers bevatten heel veel laag  :-o) heb ik o.m. gebruikt om te testen of ik beter resultaat had (lees: minder staande golven):


Yello - Touch                                               The Expert
Chris Jones - Roadhouses and automobiles         No sanctuary here
Shelby Lynne - Just A Little Lovin                     Just A Little Lovin
Boz Scaggs - Dig                                           Thanks to you

gerard

Hoi André,

Leuk hè dat je je bestaande luidsprekers zo nog kan fine tunen.
Ook ik ben m'n staande golven (gedreun in het laag) kwijt, alleen met behulp van Visaton dempingsmateriaal.
Als ik weer eens wat meer tijd heb ga ik ook zeker met dit dempingsmateriaal aan het experimenteren,
het schijnt ook positief voor je middengebied te werken, opener.

grt gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Dennis E36

Lekker he die plaat van Chris Jones :-D

Ik ga binnenkort ook testen met Twaron :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

drees62

Citaat van: Dennis E36 op mei 08, 2010, 12:29:18
Lekker he die plaat van Chris Jones :-D

Ik ga binnenkort ook testen met Twaron :yes:

ja echt wel, gruwelijk veel laag in dat nummer  :yes: :yes:

Succes met de Twaron, ben benieuwd naar jou ervaringen  HB

Marantz 81

dit is er voor mij wel eentje om te onthouden voor in de toekomst  :-)  byebye

Marantz 81

ga binnenkort eens hiermee aan de slag

verkopen ze dit bij speaker&Co  ?  of een andere audio winkel in regio  rotterdam/dordrecht ?

lo

Citaat van: Marantz 81 op november 08, 2010, 23:10:37
ga binnenkort eens hiermee aan de slag

verkopen ze dit bij speaker&Co  ?  of een andere audio winkel in regio  rotterdam/dordrecht ?

Weet ik niet, misschien eens bellen of mailen met die mensen.
Ik denk dat Fritz de With er ook wel aan kan komen :yes:
Nog niet te snel gaan experimenteren hè, ik wil ze zo ook nog ff horen :-D

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

gerard

Drees62, jij hebt het gebruikt, aanvullend bij het al aanwezige dempingsmateriaal.
Nooit geprobeerd om voledig te vervangen?

Verder nog andere forumers ervaring met Twaron?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marantz 81

nee voorlopig gebeurt er nog even niks  :wink: ook nog genoeg andere dingen te doen   :yes:

maar wil wel wat ermee gaan doen en  benieuwd ook naar wat gerard vroeg  :-)

HiFi gek

Citaat van: Marantz 81 op november 08, 2010, 23:10:37
ga binnenkort eens hiermee aan de slag

verkopen ze dit bij speaker&Co  ?  of een andere audio winkel in regio  rotterdam/dordrecht ?


Arjan

Speaker en co verkocht inderdaad de twaron angel hair , maar dan helaas met de nadruk op verkocht want ze zijn inmiddels naar horen vertellen failliet .

Je kan het ook via Fritz kopen denk ik .

Kijk anders ook even op de website van de importeur       www.eltim.nl

Ik heb een visite kaartje van die firma  , het heet  :      TEIJIN Twaron Angel Hair  ,   Teijin zal dan het merk zijn .



Groeten  EDWIN  B

drees62

Citaat van: gerard op november 08, 2010, 23:27:23
Drees62, jij hebt het gebruikt, aanvullend bij het al aanwezige dempingsmateriaal.
Nooit geprobeerd om voledig te vervangen?

Verder nog andere forumers ervaring met Twaron?

Nee, ik heb het originele dempingsmateriaal laten zitten, zat geen wol in of zo maar van dat grijze schuim.
Dat haal je niet zo maar weg en plaats je zeker niet makkelijk weer terug  :-D